2026-06-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K277
Jaha, det visste jag inte! Men då kontaktar jag psyk direkt då!

Omöjligt att svara på kanske, men är det samma väntetider även om man redan har en diagnos och vill påbörja medicinering igen? Är det vänta flera år innan det händer något?

Jag har inte själv erfarenhet av det då jag varit inskriven på psykiatrin sedan jag fick diagnos, men jag har hört av andra att de haft stora problem med väntetiderna. Hörde senast att det var nån som fick vänta 2 år..

Om du inte tillhör någon mottagning nu, så läs på om du kan hitta någon information gällande väntetider på närliggande mottagningar. Det finns en del privata mottagningar där kostnaden ingår i högkostnadsskyddet där det brukar vara lägre väntetid.
Citera
2026-06-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Jag har inte själv erfarenhet av det då jag varit inskriven på psykiatrin sedan jag fick diagnos, men jag har hört av andra att de haft stora problem med väntetiderna. Hörde senast att det var nån som fick vänta 2 år..

Om du inte tillhör någon mottagning nu, så läs på om du kan hitta någon information gällande väntetider på närliggande mottagningar. Det finns en del privata mottagningar där kostnaden ingår i högkostnadsskyddet där det brukar vara lägre väntetid.
Jag tror mycket beror på var man bor. Jag vet till exempel städer där det är fem års väntetid på en ADHD-utredning. Sen kanske 1-2 års tid för att få medicin. Tillräckligt lång tid för att vissa människors liv ska hinna förstöras utan behandling. På privata mottagningar är det däremot ingen väntetid alls, enligt mina erfarenheter. Vill man dessutom ha en högre dos eller byta till exempelvis Attentin eller kombinera, är det mycket enklare där. Man får helt enkelt vad man betalar för även inom vården. Jag kommer aldrig att gå via allmänvården igen.
Citera
2026-06-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Jag gjorde en privat ADHD-utredning i maj.

Okej! Ja, det var ju tråkigt. Då jag börjar plugga i aug. Det är väl såklart olika i olika landsting. Får ringa och kolla.

Privat är inget alternativ i nuläget. Har ganska mycket sparat + har många polare som jag kan få av till självkostnadspris om det är så.
Citera
2026-06-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Jag tror mycket beror på var man bor. Jag vet till exempel städer där det är fem års väntetid på en ADHD-utredning. Sen kanske 1-2 års tid för att få medicin. Tillräckligt lång tid för att vissa människors liv ska hinna förstöras utan behandling. På privata mottagningar är det däremot ingen väntetid alls, enligt mina erfarenheter. Vill man dessutom ha en högre dos eller byta till exempelvis Attentin eller kombinera, är det mycket enklare där. Man får helt enkelt vad man betalar för även inom vården. Jag kommer aldrig att gå via allmänvården igen.

Håller med dig fullt ut! Jag gick privat under 2 år medan jag bodde i annan ort, och läkaren där hade inga problem att dela upp elvansen i 3 doser per dag. (40+20+20mg) Hon pratade till och med om licenspreparat om effekten inte skulle vara tillräcklig. (Det var dock inget jag var intresserad av så jag stannade där).

Så fort jag kom tillbaka till psykiatrin så fick jag höra att dosen var ”ALLDELES för hög”. Totalt 80mg. 10mg högre än deras absoluta maxdos.. Attentin var dessutom helt förbjudet att skriva ut på mottagningen.

Deras interna policy var viktigare än den individuella medicinska effekten. Efter många diskussioner lyckades jag få behålla den ändå, troligen bara för att jag inte gav mig och bad om en skriftlig medicinsk bedömning vilket de inte kunde motivera. Förhandlade mig sen till ett tillägg av Attentin mot att jag sänkte dosen till 60mg Elvanse, men läkaren var inte direkt glad över det..
Citera
2026-06-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Håller med dig fullt ut! Jag gick privat under 2 år medan jag bodde i annan ort, och läkaren där hade inga problem att dela upp elvansen i 3 doser per dag. (40+20+20mg) Hon pratade till och med om licenspreparat om effekten inte skulle vara tillräcklig. (Det var dock inget jag var intresserad av så jag stannade där).

Så fort jag kom tillbaka till psykiatrin så fick jag höra att dosen var ”ALLDELES för hög”. Totalt 80mg. 10mg högre än deras absoluta maxdos.. Attentin var dessutom helt förbjudet att skriva ut på mottagningen.

Deras interna policy var viktigare än den individuella medicinska effekten. Efter många diskussioner lyckades jag få behålla den ändå, troligen bara för att jag inte gav mig och bad om en skriftlig medicinsk bedömning vilket de inte kunde motivera. Förhandlade mig sen till ett tillägg av Attentin mot att jag sänkte dosen till 60mg Elvanse, men läkaren var inte direkt glad över det..
Exakt! Jag hade precis ett samtal med min läkare faktiskt. Jag stod på 70 mg Elvanse tidigare. Jag hade Elvanse utskrivet när jag bodde i Spanien för ca fyra år sedan, då tog jag bara 70 mg och inget mer, men jag känner nu att toleransen har gått upp i takt med att jag blivit äldre. Jag bad om Attentin att ta vid behov under eftermiddagen, vilket inte var några problem alls. Jag fick behålla min 70 mg Elvanse och dessutom lägga till Attentin vid behov under eftermiddagen. Jag har en utländsk läkare här i Sverige.

De verkar ha en helt annan syn än svenska läkare generellt när det kommer till sådant här. Hon säger själv att det vi gör i Sverige med en massa psykologtester och liknande är nästan onödigt, då det är en läkardiagnos. Allt ska ju vara så byråkratiskt i Sverige. Alla personer är unika, så man måste anpassa vården efter varje individ. Primärvården ser inte på det så, utan de går efter sina riktlinjer utan att tänka själva eller reflektera över vad som är bäst för patienten.
Citera
2026-06-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Bracchetto
60 mg och Attentin 10 mg vid behov (typ dagligen).

Metylfenidat kan med framgång användas som tortyr mot mig. Är det någon som läser tråden som föredrar metylfenidat framför lisdexamfetamin för att medicinera ADHD?

Ingen empiri bakom mitt svar men jag upplever att cirka en av tio har bättre effekt av Metylfenidat. Gemensam nämnare bland detta fåtal är inte sällan kombinerad ADHD och autism där sistnämnda är lika dominant eller mer än ADHDn. Jag har bland annat en vän som i grund och botten har ett superfokus (sannolikt sammankopplat med autismen) och när han testade Elvanse flippade det helt och han satt och jobbade hela nätterna istället för att runda av vid 22-tiden - sjukt effektiv men inte hållbart i längden var hans troligen korrekta analys

Tror att Metylfenidat alltjämt är första alternativet vid nydiagnostiserad ADHD utifrån ekonomiska riktlinjer, var så för något år sedan i alla fall.
Citera
2026-06-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Ingen empiri bakom mitt svar men jag upplever att cirka en av tio har bättre effekt av Metylfenidat. Gemensam nämnare bland detta fåtal är inte sällan kombinerad ADHD och autism där sistnämnda är lika dominant eller mer än ADHDn. Jag har bland annat en vän som i grund och botten har ett superfokus (sannolikt sammankopplat med autismen) och när han testade Elvanse flippade det helt och han satt och jobbade hela nätterna istället för att runda av vid 22-tiden - sjukt effektiv men inte hållbart i längden var hans troligen korrekta analys

Tror att Metylfenidat alltjämt är första alternativet vid nydiagnostiserad ADHD utifrån ekonomiska riktlinjer, var så för något år sedan i alla fall.
Stämmer. Jag var tvungen att börja med Metylfenidat när jag blev nydiagnoserad för inte så länge sedan pga ekonomiska skäl sa läkaren. Sen fick jag gå över till lisdexamfetamin.
Citera
2026-06-20, 12:10
Medlem
Har 50mg, vill höja till 70. Min psykiatriker är knepig och jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram att jag vill höjja med 20 mg förutom att säga att jag fortfarande är ofokuserad och omotiverad. Några förslag på vad man kan säga?
Citera
2026-06-21, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosia
Har 50mg, vill höja till 70. Min psykiatriker är knepig och jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram att jag vill höjja med 20 mg förutom att säga att jag fortfarande är ofokuserad och omotiverad. Några förslag på vad man kan säga?
Testa att säga att du börjar få problem med skolan, jobbet och livet i allmänhet, och att dosen måste höjas. Alternativt att du går via en privat aktör för medicinering.
Citera
2026-06-24, 06:59
Medlem
Mestronis avatar
Nu när det blir väldigt varmt förvarar ni era burkar på svalare ställen? Får ju va max 25 grader, denna vecka kommer det bli varmare än så inne.
Kan man ha den i kylskåpet?
Citera
2026-06-26, 10:38
Medlem
Mestronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mestroni
Nu när det blir väldigt varmt förvarar ni era burkar på svalare ställen? Får ju va max 25 grader, denna vecka kommer det bli varmare än så inne.
Googla fram svaret, man ska ej ha i kyl.
Citera
2026-06-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mestroni
Tänk på att 25-gradersgränsen är satt för att garantera stabilitet över lång tid (månader). Om det blir 26–27 grader inne under några timmar en eftermiddag blir medicinen inte förstörd eller giftig, det är bara långvarig exponering för hög värme du vill undvika. Satsa istället på att hitta 'husets kallaste punkt', som ett skåp nere vid golvet i ett mörkt rum, där är det nästan alltid svalare än uppe på hyllor.

Tänkte kolla med er: har ni rest mycket med ADHD-medicin som är narkotikaklassad? Jag ska snart flytta till ett annat EU-land och kommer behöva ta med mig mer än vad som är tillåtet (Schengenintyget täcker ju bara 30 dagar, så även om jag har intyget är det för lite).

Jag har rest väldigt mycket själv och har bara blivit kollad en gång, när jag kom från Colombia till Sverige. Var innan jag tog medicin så hade inget då. Har någon här blivit kollad av tull eller polis på flygplats där de faktiskt krävt intyg för ADHD-medicin, eller räcker det oftast med att ens namn står på apoteksetiketten på burken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in