Citat:
Ursprungligen postat av
Mestroni
Nu när det blir väldigt varmt förvarar ni era burkar på svalare ställen? Får ju va max 25 grader, denna vecka kommer det bli varmare än så inne.
Kan man ha den i kylskåpet?
Tänk på att 25-gradersgränsen är satt för att garantera stabilitet över lång tid (månader). Om det blir 26–27 grader inne under några timmar en eftermiddag blir medicinen inte förstörd eller giftig, det är bara långvarig exponering för hög värme du vill undvika. Satsa istället på att hitta 'husets kallaste punkt', som ett skåp nere vid golvet i ett mörkt rum, där är det nästan alltid svalare än uppe på hyllor.
Tänkte kolla med er: har ni rest mycket med ADHD-medicin som är narkotikaklassad? Jag ska snart flytta till ett annat EU-land och kommer behöva ta med mig mer än vad som är tillåtet (Schengenintyget täcker ju bara 30 dagar, så även om jag har intyget är det för lite).
Jag har rest väldigt mycket själv och har bara blivit kollad en gång, när jag kom från Colombia till Sverige. Var innan jag tog medicin så hade inget då. Har någon här blivit kollad av tull eller polis på flygplats där de faktiskt krävt intyg för ADHD-medicin, eller räcker det oftast med att ens namn står på apoteksetiketten på burken?