Till : TramsPostaren
Jag ger en timme av min tid för att svara dig, för det är nästan fascinerande att se hur du reagerar med exakt samma aggressivitet, personangrepp och manshat oavsett om det är jag eller andra män i tråden som beskriver verkligheten på apparna. Jag läser en enorm bitterhet mellan dina ord, en samlad frustration som fullkomligt dryper igenom varje rad du skriver. Så fort jag och andra män pekar på den utbredda dubbelmoralen, det konstanta bekräftelsebehovet och den totala bristen på respekt hos många kvinnor online, så flyr du direkt in i ett förutsägbart skyttegravskrig där du stämplar oss som "kränkta" med "bräckliga egon".
Du argumenterar inte ens mot det jag faktiskt skrivit, utan du slåss mot spöken från ditt eget förflutna och försöker använda mig som en boxningsboll för dina egna misslyckanden. Det finns absolut lata, omogna, trasiga, själviska och rent ut sagt ruttna män där ute , ja, jag håller med dig helt och hållet på den punkten. Men varför slänger du alla män i samma korg för det?
Tror du verkligen att hälften av jordens befolkning fungerar som en homogen massa? Om jag skulle använda din egen bristfälliga logik, ska jag då placera dig i samma kategori som alla de trasiga, bittra och känslomässigt stängda kvinnor jag själv har stött på under min korta tid på apparna? Ska jag låta dig stå till svars för deras beteende? Nej, för till skillnad från dig så förstår jag att individer inte är sitt kön.
Vad som faktiskt förstör relationer och dejtingklimatet i Sverige idag är precis den här typen av fega attityder och stela, låtsas-independenta kvinnor som intalar sig själva att de inte har något behov av en man. Det har skapats en kultur som i sin tur har fostrat fega, svaga och lata män som inte vågar ta för sig. Resultatet av denna samhällsekvation ser vi tydligt på apparna: två ensamma kön som står på varsin sida av en mur. I slutet av dagen sitter det två ensamma människor som kramar sina hundar istället för att hålla om en riktig partner. En mänsklig kropp behöver närhet, kärlek, passion, kyssar och sex utan den är inte byggd för att ligga ensam och krama en kudde i slutet av natten på grund av ren envishet och stolthet.
Låt mig ge dig ett konkret exempel från verkligheten på hur den här skeva attityden ser ut i praktiken. Jag träffade för ungefär tre månader sedan en kvinna på 45+ under ett antal dejter. Vi hade massor av likheter och förstod varandra klockrent eller det var i alla fall vad jag trodde.
Plötsligt började hon backa, drog till med att hon "behövde eget space, har inet tid för mig själv fast innan hon hade tid men efter våra träffar " och lät bli att svara på mina meddelanden under flera dagar. Sen, helt från ingenstans, hör hon av sig och vill ses, och bestämmer både tid och plats. Just då var jag helt begravd i akuta ärenden på jobbet, stressad, hade sovit uselt och slet extra hårt för att bli klar med allt. Det gjorde att jag slarvade med att svara henne i god tid. Jag förklarade situationen ärligt för henne, sa som det var och bad uppriktigt om ursäkt. Vet du vad hennes reaktion blir?
Hon skriver iskallt att det var "dålig timing för oss ", att det är bättre att vi inte ses alls, och att hon är "trött på alla män som inte står för sina handlingar". Jaså? Jag ger en ärlig förklaring, visar sårbarhet och ber om ursäkt, men det räknas inte ens? Det är en så otroligt arrogant subba-attityd att man tappar hakan. Hade jag reagerat med av att helt avskriva henne som människa när hon ghostade mig i flera dagar? Nej. Om rollerna hade varit ombytta och jag planerat en träff hade jag med all säkerhet blivit blockerad och ghostad på en sekund. Det är den här totala bristen på empati och den extrema dubbelmoralen jag pratar om.
Det här är de dåliga attityderna från kvinnor på Hinge som du så febrilt försöker släta över. Jag ser det dagligen: kvinnor som använder appen som en ren bekräftelsemaskin där de samlar på matchningar som digitala troféer utan minsta avsikt att faktiskt svara eller ses. Jag möter kvinnor som krampaktigt lägger ut sina Instagram-handles i profilen bara för att fiska följare från desperata män.
Jag ser en utbredd feghet i form av ghosting, där kvinnor plötsligt går upp i rök istället för att ha vuxenmognaden att skriva "tack, men jag kände ingen kemi". Jag ser kvinnor närmare 40 som raderar en man på sekunden bara för att han föreslår att ses över ett glas, och jag ser tjejer som drar ut på meningslöst textsvarande i veckor men som ställer in i sista sekunden med billiga ursäkter så fort det vankas en faktisk dejt. Det är en kultur av emotionell instabilitet, otydlighet och ren respektlöshet. Att jag synliggör dessa beteenden är inte "sexism" utan det är att hålla upp en spegel framför er, och att du blir så här provocerad visar bara hur hårt sanningen svider.
Du skriver ordgrant att nätdejting är "de överblivnas arena" och att det på apparna bara finns "skit som ingen annan vill ha". Det är ett otroligt arrogant uttalande, men det absolut mest ironiska är att du i samma veva stoltserar med att du själv har nätdejtat i ett helt decennium.
Om din egen logik ska gälla här: Vad säger det egentligen om dig efter tio år på samma arena?
Du har målat in dig själv i ett hörn där du antingen måste erkänna att du har fel om människorna på apparna, eller så måste du acceptera att din egen definition klockrent beskriver dig själv.
När du påstår att alla män är "samma lika", lata, snåla och tråkiga, och att du har suttit i exakt samma samtal med samma utfall i tio år, så blottar du bara din egen oförmåga.
Om du har dejtat i ett decennium och varje enskilt möte slutar på exakt samma negativa sätt, så finns det bara en enda gemensam nämnare i alla de ekvationerna. Det är du. Det är ditt urval, din bittra attityd och dina egna beslut som leder dig till exakt samma resultat gång på gång. Att skylla ditt tioåriga misslyckande på alla män är definitionen av ett offerkoftabeteende.
När jag efterfrågar emotionell mognad, ärlighet och kvinnor som är klara med sina ex, lyckas du dessutom vrida det till att jag vill ha en "oskuld i årskurs sju" och att jag ser kvinnor som leksaker. Det är en patetisk halmdocka. Jag har varit aktiv på Hinge i några månader, jag tillhör inte den grupp av män du har samlat på hög i ditt huvud. Du skryter om ditt fantastiska "utbud" och att du kan få vem du vill, samtidigt som du i nästa mening beskriver en vardag där du är uttråkad, arg, defensiv och hatar att prata med män och detta är en total motsägelse. En kvinna som faktiskt är harmonisk, tillfreds med sitt liv och har ett genuint utbud av vettiga män beter sig inte så här aggressivt och bittert i ett kommentarsfält på nätet.
Jag tänker inte be om ursäkt för att jag existerar som man, och jag tänker definitivt inte ta ansvar för eller bli straffad för de män du har valt att slösa ditt liv på under det senaste decenniet. Om du vill fortsätta leva i din bittra bubbla där allt är männens fel så står det dig fritt, men du har absolut inget tolkningsföreträde här.