2026-06-23, 17:55
Medlem
Bara jag som tyckte det var lite roligt i lördags när As mamma stod och gjorde guacamole och sa "jag fattar inte dom som köper påsar, såna här färdiga. Men alltså det är ju inte bra med massa såna tillsatser och grejer"? 😂

Sen när bryr dom sig om tillsatser? Har dom läst innehållsförteckningen på alla bars, proteinpulver, chips, godis, kakor, halvfabrikat, läsk, saft, glass och allt dom äter? Äta massa socker är inte bra heller.

Antar att hon menar en sån påse som finns vid tacosgrejerna? Man ska fortfarande ha avokado, det är en kryddblandning. Inte fejkavokado där i. Men finns kanske olika, vad vet jag.

Tyckte det var lite komiskt. Tror en sån påse någon gång ibland - jag menar hur ofta äter man guacamole liksom - är bättre än vad dom äter under en vecka om man ska räkna bra och dåligt. Speciellt det Alice äter.
Citera
2026-06-23, 20:05
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan199
Ja alltså man kan få gikt om man har nedsatt njurfunktion det är inget bara något äldre får. Om hon nu verkligen har njursvikt så att säga däremot borde hon ju inte häva i sig massa proteinbarer vid nedsatt njurfunktion / njursvikt då protein är något man ska begränsa.
Absolut kan även yngre få det, men det som blir lite tragikomiskt i detta fall är att hon radar upp nya diagnoser nästan varje vecka. Först är det polyneuropati som gör att hennes fötter gör ont, sedan är det gikt... Precis som att det ena veckan var Skellefteåsjukan (!) och andra veckan gallsyror i obalans. Man får känslan av att hon och mamman sitter och letar nya diagnoser via chatgpt hela dagarna.
Citera
2026-06-23, 20:08
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plantis789
Bara jag som tyckte det var lite roligt i lördags när As mamma stod och gjorde guacamole och sa "jag fattar inte dom som köper påsar, såna här färdiga. Men alltså det är ju inte bra med massa såna tillsatser och grejer"? 😂

Sen när bryr dom sig om tillsatser? Har dom läst innehållsförteckningen på alla bars, proteinpulver, chips, godis, kakor, halvfabrikat, läsk, saft, glass och allt dom äter? Äta massa socker är inte bra heller.

Antar att hon menar en sån påse som finns vid tacosgrejerna? Man ska fortfarande ha avokado, det är en kryddblandning. Inte fejkavokado där i. Men finns kanske olika, vad vet jag.

Tyckte det var lite komiskt. Tror en sån påse någon gång ibland - jag menar hur ofta äter man guacamole liksom - är bättre än vad dom äter under en vecka om man ska räkna bra och dåligt. Speciellt det Alice äter.
Det är ofta de säger sådant som visar att de saknar all form av självinsikt. Regelbundet är de ju sura över att folk påpekar att de äter kemikalieskit, "äsch man ska väl leva" osv låter det då. Men de ondgör sig gärna själva över att folk dricker en öl.
Och nej, Alice har ju aldrig hållt sig borta från hel- och halvfabrikat. Hennes "VIRALA" köttfärsgratäng består ju till minst 50% av helfabrikat man väldigt enkelt kunnat göra hemma.
Citera
2026-06-23, 21:32
Medlem
Från AI:” Vid svält eller snabb viktnedgång, som vid anorexia, bryter kroppen ner egen muskelmassa och vävnad. Denna process frisätter puriner, vilket leder till förhöjda nivåer av urinsyra i blodet. Detta kan utlösa smärtsamma giktattacker i lederna”

Det är nog på att de tyvärr är hennes anorexia som lett till hennes gikt. Hon har nog snabbt gått ner alla de kilon hon gick upp på sjukhuset. Dock skyller hon ju nu på att det är hennes autonoma sjukdom som orsakat gikten (som hon inte ens blivit diagnostiserad med). Så sorgligt allt detta, kommer inte sluta bra :/ samtidigt hjälper hennes mamma till att försöka stämma regionen trots att vården räddade livet på A.
Citera
2026-06-23, 22:03
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plantis789

Definitivt kognitiv dissonans när det gäller mat. Nån gång visade hon upp deras källsortering för plast och hela bingen var full med enbart förpackningar för bars. Lite som packningen till Turkiet, halva väskan full med bars.

Eller när de märkligt nog fick bud/spons av antroposof-ägda saltå kvarn. De skulle bjuda systern med restaurangen som är "mer ekologisk av sig".
Citera
2026-06-23, 22:06
Avstängd
vichy6s avatar
Bad hon om kuddar och åkte till Turkisk solkust?

Nåt på tigga deg?
Citera
2026-06-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badou
Från AI:” Vid svält eller snabb viktnedgång, som vid anorexia, bryter kroppen ner egen muskelmassa och vävnad. Denna process frisätter puriner, vilket leder till förhöjda nivåer av urinsyra i blodet. Detta kan utlösa smärtsamma giktattacker i lederna”

Det är nog på att de tyvärr är hennes anorexia som lett till hennes gikt. Hon har nog snabbt gått ner alla de kilon hon gick upp på sjukhuset. Dock skyller hon ju nu på att det är hennes autonoma sjukdom som orsakat gikten (som hon inte ens blivit diagnostiserad med). Så sorgligt allt detta, kommer inte sluta bra :/ samtidigt hjälper hennes mamma till att försöka stämma regionen trots att vården räddade livet på A.

Ja inte så konstigt då att anorexia kommer med smärta. Det kanske är såhär det har varit hela tiden, att smärtorna beror på detta alltså. Allting är orsakat av henne själv, det är så himla tragiskt. Och behandling av gikt verkar ju finnas om man googlar (inget botemedel, men något som förhindrar attackerna) och då är det ju konstigt att det inte hjälper.
Citera
2026-06-24, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Ja inte så konstigt då att anorexia kommer med smärta. Det kanske är såhär det har varit hela tiden, att smärtorna beror på detta alltså. Allting är orsakat av henne själv, det är så himla tragiskt. Och behandling av gikt verkar ju finnas om man googlar (inget botemedel, men något som förhindrar attackerna) och då är det ju konstigt att det inte hjälper.

Ja man kan även få nervskador av anorexia/ långvarig svält. Om hon faktiskt haft en allvarlig autoimmun sjukdom hade vården upptäckt det vid det här lage, mtp hur mycket blodprover och undersökningar hon gjort. Nu blir det ju svårt att behandla henne då grundorsaken är anorexia, som hon vägrar inse att hon har. Man får behandla symtomen så gott det går. Undra hur länge det dröjer innan hon får organsvikt igen :/
Citera
2026-06-24, 08:50
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badou

Mm och glöm inte att hon nyligen fick antibiotika när de var utomlands så nu är väl magen i obalans igen = mer viktnedgång...
Alla hennes symtom stämmer in på anorexi. Alla. Tyvärr blir man ju inte fysiskt frisk från sin anorexi bara för att man går upp från sinnessjuka 29 kg till 39 kg heller... Hon behöver ha en sund vikt över tid och må bra i både kropp och knopp under ett antal månader/år innan det blir bättre.
Citera
2026-06-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Mm och glöm inte att hon nyligen fick antibiotika när de var utomlands så nu är väl magen i obalans igen = mer viktnedgång...
Alla hennes symtom stämmer in på anorexi. Alla. Tyvärr blir man ju inte fysiskt frisk från sin anorexi bara för att man går upp från sinnessjuka 29 kg till 39 kg heller... Hon behöver ha en sund vikt över tid och må bra i både kropp och knopp under ett antal månader/år innan det blir bättre.

Undrar om det är på grund av antibiotikan som hon vill ha remiss till magochtarm 🥲 att hon inte kan vänta på att den återställer sig… har hittills inte sett så mycket som är snällt för magen förutom typ den yoghurten
Citera
2026-06-24, 10:03
Medlem
Jag har funderat på en sak. Hon har ju alltid ont, nervsmärta och allt vad det nu är.
Hur kan man veta och sätta diagnoser på varje smärta som kommer från vecka till vecka 🤷🏻‍♀️
Citera
2026-06-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobledotte
Jag har funderat på en sak. Hon har ju alltid ont, nervsmärta och allt vad det nu är.
Hur kan man veta och sätta diagnoser på varje smärta som kommer från vecka till vecka 🤷🏻‍♀️

Jag tror inte hon fått någon faktiskt diagnos… jag kommer inte förrän hon visar bevis från 1177 eller analoga bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in