2026-06-23, 19:40
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
De här Kina-sidorna passar säkerligen på att smyghöja priserna nu. Att betala avgiften i kassan baserat på hur många olika typer av varor man köper låter rimligare och kommer förhoppningsvis senare.
Vi får se hur det blir om några dagar. Just nu är det hyfsat lätt att se direkt om skatten är pålagd eller inte, om man har koll på sina varor. Annars är det svårt.

Om man beställer sånt som skickas av säljarna så har skatten lagts på i kassan.
Citera
2026-06-23, 19:52
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Vi får se hur det blir om några dagar. Just nu är det hyfsat lätt att se direkt om skatten är pålagd eller inte, om man har koll på sina varor. Annars är det svårt.

Om man beställer sånt som skickas av säljarna så har skatten lagts på i kassan.

Vad menar du? Hur ser du det?
Moms har vi fått betala för Kina-varorna sedan tidigare, men nu är frågan om det dyker upp en faktura för den extra tullavgiften när varorna anländer. Med prishöjningarna de senaste dagarna kan man få intrycket att tullavgiften är inbakad i priset, men det står i kontrast till att de hävdar att man bara ska behöva betala €3 mer per produktkategori och inte per vara. Det kan mycket väl vara så att Temu och Aliexpress bara har passat på att höja priserna.

Tillägg: nu ser jag hur mycket moms som har betalats för en beställning, men inget om tullavgiften.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2026-06-23 kl. 19:54.
Citera
2026-06-23, 20:46
Medlem
Karmans avatar
Ganska billig tull ändå. 33 kr är väl inga jättepengar i sammanhanget?
Citera
2026-06-23, 20:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur fungerar det om man köper en bil från USA tillexempel? Blir det extra på den med ?
Nej, USA har väl noll i tull för export till Europa enligt det nya avtalet mellan EU och USA?
Citera
2026-06-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ganska billig tull ändå. 33 kr är väl inga jättepengar i sammanhanget?
Beställer du olika 10 saker så är det ca 30kr per vara samt avgiften till Postnord så dessa 10 varor blir +400kr dyrare.
Citera
2026-06-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Men vad i helvete. Ännu mer påhittade avgifter från ingenstans. Vill inte sponsra woke mind virus ideologin ett öre mer!

Gillar du inte att köpa svenskt?
Citera
2026-06-23, 22:05
Medlem
Snacka om att scam sms och mail kommer öka lavinartat
Citera
2026-06-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Prylar som nu kostar en 50lapp kommer alltså kosta mig 85spänn (50+35kr), styck istället...
Det kommer inte bli värt att skicka efter småprylar som kostar 50-60kr längre.
Säg att jag köper ett mobilskskal, ett skärmskydd och en laddkabel, det blir ca 105kr, bara i den nya tullavgiften.
Ungefär lika mycket som själva varorna kostar.

Det EU vill, är väl att vi ska köpa småprylar tillverkade inom EU istället.

Men dessa småprylar är ju inte tillverkade i EU. De är fortfarande tillverkade i Kina.
Citera
2026-06-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Beställer du olika 10 saker så är det ca 30kr per vara samt avgiften till Postnord så dessa 10 varor blir +400kr dyrare.
Tullverket skriver att avgiften tas ut per typ av vara (varukategori). Den fasta avgiften på 3 euro gäller endast paket värda upp till 150 euro.

Om webbutiken är ansluten till IOSS så slipper man ha med PostNord att göra på försändelser under 150 euro (gäller samtliga transportörer).

För att komma undan så billigt som möjligt eller slippa avgiften, så kan man antingen beställa av samma varukategori eller mer än 150 euro.
Citera
2026-06-23, 23:31
Medlem
OntOmQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Samtidigt som de tillåter outsourcing utan begränsningar. De är alltså mer lojala emot storföretagen än folket.

Bingo! Det är enklare för Svenska storföretag att anställa indier. De har feta kontrakt med enorma indiska offshore-leverantörer [konsultbyråer på steroider].
Citera
2026-06-23, 23:53
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Är du och alla andra beredd att betala högre priser om saker som görs i kina ska tillverkas i europa ? Det är inget som kommer ske över en natt. Finns en anledning varför knappt nåt görs i europa.
Kan bara tala för mig. Svar, ja. Alternativet är att outsourca allt och att bli beroende av andra för...allt.
Citera
2026-06-24, 00:08
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Flera rapporterar att priserna har gått upp på Temu sedan förra veckan. Stämmer bra överens med min order också som jag la i helgen. Verkar då som den nya tullavgiften blir inbakad i priset på Temu, men vi får se.

https://www.reddit.com/r/TemuThings/comments/1ucg6qu/the_prices_on_temu_are_going_up_for_eu_customers/

Kollade just min varukorg där jag hade 8 varor sparade inför kommande beställning. Mest grejer mellan 30 och 100 kr. Priserna är nu 2-3 gånger så höga jämfört med då jag senast kollade för några dagar sedan.

Men det jag annars mest brukar beställa är smågrejer som skosnören, läsglasögon, klockrem, sulor, små reservdelar till bostad och kök för 10-20 kr styck. Brukar samla på mig massa sådana tills jag kommer upp till minsta ordervärde. Har tjänat enormt på det jämfört med om jag skulle beställa samma saker från Amazon. Men sådana småvaror lär bli 3-4 gånger så dyra nu. Kommer därmed bara att kunna köpa större grejer från Temu i fortsättningen.

Suger som fan. Och det allra värsta är att Temu har massa finurliga och praktiska småprylar som jag inte hittar någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in