2026-06-22, 07:46
  #13
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Vissa plattformar har väl lager i EU, så beror väl helt på vart man sitter och beställer ifrån. Men ja alla som sitter och beställer hem 1$ skit grejer från wish som slängs nästan direkt kommer det bli mindre av..

Är ju så otroligt mycket skit som både är giftigt och rent ut sagt farligt som dessutom kommer med falska CE märkningar, vilket direktimporteras av privatpersoner
__________________
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2026-06-22 kl. 07:49.
Citera
2026-06-22, 08:35
  #14
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Detta var ju Moderata finansministern Svantessons stora seger.

Detta jobbade hon stenhårt på att få igenom och införa.

Grattis ni idioter som röstade på Moderaterna.

Ni skall jobba stenhårt och sedan slänga alla era pengar i deras kompisars plånbok som äger detaljhandeln.
Citera
2026-06-22, 08:35
  #15
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Tror du det är så enkelt?

Behöver kanske inte vara svårare än så?
Citera
2026-06-22, 08:44
  #16
Medlem
GiveMeHeads avatar
Positivt. Kanske folk slutar köpa massa skit från skina dom inte behöver.
Citera
2026-06-22, 09:01
  #17
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Från den 1 juli 2026 gäller nya regler när du handlar varor på nätet från ett land utanför EU.
Det innebär att det tas ut en tullavgift för alla varor oavsett värde.

Tullavgiften betalas per vara och hur stor tullavgiften blir
beror på om man köper olika eller likadana varor.

Har du beställt före den 1 juli? Om dina varor kommer till EU och anmäls för
import efter den 30 juni tas en tullavgift ut, oavsett när du gjorde din beställning.

Tullavgiften på 3 euro är tillfällig och ersätts med en procentuell tullavgift från den 1 juli 2028.

Det här gäller när man handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU.


Vad tycker ni om nya tullavgifterna?


(Allt i länk)
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullraknarenvadaravgiftenpaminvara/omtullarochavgifternarduhandlarpanatet/nytullavgiftfranden1juli2026.4.5dd2f9d519e1cbdf1a0 71f.html

https://marcusoscarsson.se/ny-avgift-infors-forsta-juli-blir-dyrare-att-handla/

https://www.expressen.se/premium/konsument/ny-tullavgift--dyrare-att-klicka-hem-prylar-fran-kina-och-usa/

EU har ju skänkt 1000 miljarder till Ziggen i Ukraina. De pengarna måste ju hämtas tillbaka. Ett tecken på att även EU går på knäna.
Citera
2026-06-22, 09:11
  #18
Medlem
Som tidigare skrivit så handlar detta om att företag inte vill konkurrera med kina. De vill gärna vara mellanhanden och hatar när folk köper direkt från källan. Exakt samma skit från shein säljs i kjell&company, clas ohlson, osv osv..


'muh giftiga kemikalier'
mm tror du på den myten så har jag en bro att sälja dig
Citera
2026-06-22, 09:19
  #19
Medlem
Samtidigt som de tillåter outsourcing utan begränsningar. De är alltså mer lojala emot storföretagen än folket.
Citera
2026-06-22, 10:20
  #20
Medlem
felstavadds avatar
Hur kommer avgiften att tas ut, läggs den på direkt på priset på websidan eller kommer det nån separat inbetalning från tullen när det ankommit till EU?
Citera
2026-06-22, 11:07
  #21
Medlem
Temu etablerar sig i Polen tror jag, precis som Aliexpresd gjort.
Citera
2026-06-22, 11:11
  #22
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Går det inte att få varorna som "gåvor" och slippa tullavgiften ifråga då?

Antagligen. Invoice value kan man ju manipulera också. Framförallt är det för att slippa den satans momsen!!
Citera
2026-06-22, 11:27
  #23
Medlem
guderis avatar
Konstigt hur vissa här resonerar, för bara nåt drygt år sedan, när Trump presenterade sina tullar, så var tullar det bästa som någonsin funnits och en garanti för att säkra inhemska jobb...
Citera
2026-06-22, 11:34
  #24
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Går det inte att få varorna som "gåvor" och slippa tullavgiften ifråga då?
På ebay finns det vissa säljare som går med på det, men vissa är strikt emot det.

Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Hur kommer avgiften att tas ut, läggs den på direkt på priset på websidan eller kommer det nån separat inbetalning från tullen när det ankommit till EU?
Varorna lär väl fastna i tullen som kommer begära sitt.

Det viktiga att påpeka är att det är €3 per vara, inte per beställning. Så det kan bli dyrt för folk som storhandlar för att nå gratis frakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in