Citat:
10 st av 12 mordplatsvittnen ansåg i de första förhören i mars 1986 att gm hade en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Inte en blå, litet bullig täckjacka som Lisbet ansåg dagen efter mordet i första polisförhöret. Gm gav ett spänstigt och smidigt intryck- inte haltande, lufsande eller klumpigt enligt mordplatsvittnenas första uppgifter i mars 1986.
Lars J ansåg att gm inte var CP. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna. Det gick att se rörelsemönster m.m. på gm. Det fanns belysning m.m.
Det mesta talar för att Lisbet förväxlat sina intryck från mordplatsen. Vittnenas klädsel blev gm m.m. Hennes vittnesmål var inte tillförlitligt.
(FB) Tråden om Christer Pettersson
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
(FB) Tråden om Christer Andersson
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen
Lars J ansåg att gm inte var CP. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna. Det gick att se rörelsemönster m.m. på gm. Det fanns belysning m.m.
Det mesta talar för att Lisbet förväxlat sina intryck från mordplatsen. Vittnenas klädsel blev gm m.m. Hennes vittnesmål var inte tillförlitligt.
(FB) Tråden om Christer Pettersson
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
(FB) Tråden om Christer Andersson
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen
Nej.
De bäst placerade personerna såg en mörkhårig individ iklädd mörk täckjacka.
Det verkliga förhållandet mellan rock och jacka är i verkligheten 6 av 12 iaktagelser. Varav de alla sex som såg en jacka hade bäst förutsättningar att erhålla en rimlig bild.
Vittnen i bilar på andra sidan vägen beskriver, diffust, någon sorts rock.
Finns ingenting som tyder på att fru Palme beskriver Björkman. Tvärtom, den figur hon beskriver syns inne i gränden, mestadels med ryggen mot Svevägen.
Björkman tog omgående skydd i porten. Därmed kan han omöjligtvis vara den hon först ser efter skotten.
Den verkliga mördaren är den som parkeringsvakten observerade. Som dolde ansiktet när han passerade och kvinnan reagerade på att det redan var fullt polispådrag.
Varken Stig Engström eller Christer Pettersson utgör den personen. I det förstnämnda fallet är skälen uppenbara.
F: Det fladdrade inte?
J: Nenej.
J: Jag tänkte inte på just håret men -, jag tänkte inte på håret just då men jag antar att den var rätt mörk den med. Det borde ha stuckit fram under kepsen då, så den var nog ganska mörk den med.
F: Var det -, kan du beskriva den i övrigt; fram till skärm och så vidare. Hade den skärm?
J: Nehej, ing., inte så (ohörbart) så mycket som jag la märke till alltså.
J: Vid första förhöret nere på Sveavägen samma kväll, då var det tillförlitligt. Men sen började dom snacka om rock och så där då vart jag väldigt-.
J: Ja, först var det en polisman som snacka om att-, nå' andra beskrivning om rock, men då vart jag väldigt förvirrad och visste inte alls hur det skulle gå ihop.
Och:
Han har nu senare reagerat när han läst att gärningsmannen har beskrivits ha en lång jacka. Detta stämmer inte med Svenssons minnesbild.
Jan-Åke Svensson vill minnas att mannen hade en mörk jacka, högst 3/4 lång.
Jan-Åke Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Jan-Åke Svenssons minnesbild, utan Jan-Åke Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa.
Jan-Åke Svensson såg gärningsmannen under den tid det tog för honom att springa från brottsplatsen tills dess han skymdes av husfasaden inne på Tunnelgatan. Mannen sprang då hela tiden.
Det finns ingenting som tyder på att mannen Nieminen såg på åsen är.gärningsmannen.
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen
En tom burk skramlar enbart i egenskap av att den är just det, tom. Som ett vallöfte. Oavsett, uppslag Engström faller under båda förhållanden.