2026-06-23, 11:56
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
10 st av 12 mordplatsvittnen ansåg i de första förhören i mars 1986 att gm hade en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Inte en blå, litet bullig täckjacka som Lisbet ansåg dagen efter mordet i första polisförhöret. Gm gav ett spänstigt och smidigt intryck- inte haltande, lufsande eller klumpigt enligt mordplatsvittnenas första uppgifter i mars 1986.

Lars J ansåg att gm inte var CP. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna. Det gick att se rörelsemönster m.m. på gm. Det fanns belysning m.m.

Det mesta talar för att Lisbet förväxlat sina intryck från mordplatsen. Vittnenas klädsel blev gm m.m. Hennes vittnesmål var inte tillförlitligt.

(FB) Tråden om Christer Pettersson

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

(FB) Tråden om Christer Andersson

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

Nej.

De bäst placerade personerna såg en mörkhårig individ iklädd mörk täckjacka.

Det verkliga förhållandet mellan rock och jacka är i verkligheten 6 av 12 iaktagelser. Varav de alla sex som såg en jacka hade bäst förutsättningar att erhålla en rimlig bild.

Vittnen i bilar på andra sidan vägen beskriver, diffust, någon sorts rock.

Finns ingenting som tyder på att fru Palme beskriver Björkman. Tvärtom, den figur hon beskriver syns inne i gränden, mestadels med ryggen mot Svevägen.

Björkman tog omgående skydd i porten. Därmed kan han omöjligtvis vara den hon först ser efter skotten.

Den verkliga mördaren är den som parkeringsvakten observerade. Som dolde ansiktet när han passerade och kvinnan reagerade på att det redan var fullt polispådrag.

Varken Stig Engström eller Christer Pettersson utgör den personen. I det förstnämnda fallet är skälen uppenbara.

F: Det fladdrade inte?

J: Nenej.

J: Jag tänkte inte på just håret men -, jag tänkte inte på håret just då men jag antar att den var rätt mörk den med. Det borde ha stuckit fram under kepsen då, så den var nog ganska mörk den med.

F: Var det -, kan du beskriva den i övrigt; fram till skärm och så vidare. Hade den skärm?

J: Nehej, ing., inte så (ohörbart) så mycket som jag la märke till alltså.

J: Vid första förhöret nere på Sveavägen samma kväll, då var det tillförlitligt. Men sen började dom snacka om rock och så där då vart jag väldigt-.

J: Ja, först var det en polisman som snacka om att-, nå' andra beskrivning om rock, men då vart jag väldigt förvirrad och visste inte alls hur det skulle gå ihop.

Och:

Han har nu senare reagerat när han läst att gärningsmannen har beskrivits ha en lång jacka. Detta stämmer inte med Svenssons minnesbild.

Jan-Åke Svensson vill minnas att mannen hade en mörk jacka, högst 3/4 lång.

Jan-Åke Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Jan-Åke Svenssons minnesbild, utan Jan-Åke Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa.

Jan-Åke Svensson såg gärningsmannen under den tid det tog för honom att springa från brottsplatsen tills dess han skymdes av husfasaden inne på Tunnelgatan. Mannen sprang då hela tiden.

Det finns ingenting som tyder på att mannen Nieminen såg på åsen är.gärningsmannen.

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

En tom burk skramlar enbart i egenskap av att den är just det, tom. Som ett vallöfte. Oavsett, uppslag Engström faller under båda förhållanden.
Citera
2026-06-23, 13:53
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Artiklarna om Stig Engström i Expressen den 7 april och den 5 september och Rapportinslaget den 6 april var mycket perifera företeelser i en flod av artiklar och TV-inslag om mordet.

Artiklarna i Expressen och förhöret den 25 april var en direkt följd av Rapportinslaget den 6 april.

Utan Rapportinslaget skulle Engström snabbt ha blivit ett bortglömt vittne (liksom familjen Schaeffer och Lars-Åke Hellgren). Sannolikt skulle han inte ha förhörts fler gånger. Förrän 1988. När städgubben Lennart Gustavsson skulle ha hittat honom och tänkt, va fan, det här måste ju vara killen som Yvonne och Ahmed såg, fast på Tunnelgatan. Så hade den saken varit ur världen. Precis som Gustavsson städade upp på Snickarbacken.

Ingen stråltant på Åland, ingen Per Häggström, inget trams.

Det äger riktighet.

Och det som kanske, och förhoppningsvis, sänker uppslaget Engström till slut.

Han uppträdde vid flertalet tillfällen i media utan keps, helt i avsaknad av huvudbonad. Men då skall vi föranledas att tro att Engström "flamsade runt i media med kepsen" och påverkade varenda tittare/läsare. Trots att, som flera redan påpekat, Engströms framträdande utgjorde blott en försvinnande del i dåtidens rapportering om mordet.

Jan Andersson själv uppger själv att han var skeptiskt till medierapporteringen. Och att det föranledde meningskiljaktligheter med Leif Ljungqvist.

Men enligt skribenter i tråden måste ändå Jan Andersson lusläst varenda tidningsupplaga, spelat in TV-inslag och utsatts för Engströms mediekampanj! Det blir ju följden av det hela. Troligt?

Men tydligen är det enbart inslag med kepsen på Engström som utfört påverkan. Gubben måste ha besuttit de mest magiska krafter!

Jan Andersson infann sig som pliktrogen medborgare till förhöret i god tro. Avsikten var att se om han kunde känna igen någon individ. Inte att leta efter någon specifik, självfallet hade han påpekat det i förhöret.

Det är alltså grunden, om det ens kan definieras som det, i "spåret" Engström. Som tur är han väl utredd med Holmérs försorg. Vet att du inte gillar gubben, men i detta fall så är han värd en elogé.

Andersson klargjorde allt under rättegångarna. Han brydde sig. Människor är inga robotar. Det är fullständigt mänskligt att klargöra vissa aspekter i efterhand. Vare sig det rör sig om ett polisför eller ett läkarbesök. Det sker dagligen.

Alla bör göra som Minell gjorde 1991. Slänga uppslaget i återvinningen. Det föreligger större chans att Minell äntligen hittar Djurfeldts utrustning i bilen.

Trots att han ännu letar. Bärkraften i uppslag Engström, övertrumfad av ett fordon med tillsynes noll funktion i mordet.
Citera
2026-06-23, 15:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Sommarläsning.

Ge mig de tio punkter som ni menar mest pekar ut SE som GM. Tänk på att jag läst allt om mannen, så strunta i basic shit som "han var där". Jag vill ha de djupare punkterna, detaljerna som ni tycker avgör.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-06-23 kl. 15:30.
Citera
2026-06-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Nej.

Det verkliga förhållandet mellan rock och jacka är i verkligheten 6 av 12 iaktagelser. Varav de alla sex som såg en jacka hade bäst förutsättningar att erhålla en rimlig bild.

Finns ingenting som tyder på att fru Palme beskriver Björkman. Tvärtom, den figur hon beskriver syns inne i gränden, mestadels med ryggen mot Svevägen.

Björkman tog omgående skydd i porten. Därmed kan han omöjligtvis vara den hon först ser efter skotten.

Den verkliga mördaren är den som parkeringsvakten observerade. Som dolde ansiktet när han passerade och kvinnan reagerade på att det redan var fullt polispådrag.

Varken Stig Engström eller Christer Pettersson utgör den personen. I det förstnämnda fallet är skälen uppenbara.

J: Jag tänkte inte på just håret men -, jag tänkte inte på håret just då men jag antar att den var rätt mörk den med. Det borde ha stuckit fram under kepsen då, så den var nog ganska mörk den med.

F: Var det -, kan du beskriva den i övrigt; fram till skärm och så vidare. Hade den skärm?

J: Vid första förhöret nere på Sveavägen samma kväll, då var det tillförlitligt. Men sen började dom snacka om rock och så där då vart jag väldigt-.

J: Ja, först var det en polisman som snacka om att-, nå' andra beskrivning om rock, men då vart jag väldigt förvirrad och visste inte alls hur det skulle gå ihop.

Och:

Han har nu senare reagerat när han läst att gärningsmannen har beskrivits ha en lång jacka. Detta stämmer inte med Svenssons minnesbild.

Jan-Åke Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Jan-Åke Svenssons minnesbild, utan Jan-Åke Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa.

Jan-Åke Svensson såg gärningsmannen under den tid det tog för honom att springa från brottsplatsen tills dess han skymdes av husfasaden inne på Tunnelgatan. Mannen sprang då hela tiden.

Det finns ingenting som tyder på att mannen Nieminen såg på åsen är.gärningsmannen.

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

En tom burk skramlar enbart i egenskap av att den är just det, tom. Som ett vallöfte. Oavsett, uppslag Engström faller under båda förhållanden.

Jag har skrivit samma sak väldigt många ggr. och står fast vid att det var hög sannolikhet att gm bar en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. 10 av 12 ansåg det i de första förhören i mars 1986. I en annan beräkning ansåg 15 av 19 mordplatsvittnen att gm hade det och inte en blå, lite bullig täckjacka. Lisbet förväxlade sannolikt sina intryck- vittnena Anders B och Lars J klädsel blev gm klädsel för Lisbet P. Lisbet såg inte gm ansikte/utseende. Inget annat vittne heller tyvärr. Mannen Yvonne N såg var sannolikt gm.

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen
Citera
2026-06-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sommarläsning.

Ge mig de tio punkter som ni menar mest pekar ut SE som GM. Tänk på att jag läst allt om mannen, så strunta i basic shit som "han var där". Jag vill ha de djupare punkterna, detaljerna som ni tycker avgör.

Tja, det är ju mest spekulationer men kanske Nieminens observation av vad hon tror är en handledsväska . Är det mördaren hon har sett har vi alltså två springande män bärandes en sådan. Med några minuters mellanrum. Kanske att det är troligare att det är samma person.
Citera
2026-06-23, 15:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Jag har skrivit samma sak väldigt många ggr. och står fast vid att det var hög sannolikhet att gm bar en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. 10 av 12 ansåg det i de första förhören i mars 1986. I en annan beräkning ansåg 15 av 19 mordplatsvittnen att gm hade det och inte en blå, lite bullig täckjacka. Lisbet förväxlade sannolikt sina intryck- vittnena Anders B och Lars J klädsel blev gm klädsel för Lisbet P. Lisbet såg inte gm ansikte/utseende. Inget annat vittne heller tyvärr. Mannen Yvonne N såg var sannolikt gm.

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

Så här förhåller sig verkligheten:

15 mordplatsvittnen som såg mördaren säger något om plagget i sitt första förhör, utan att gardera sig. 9 säger rock, 6 säger jacka. Lägger man till Löhr som säger AB i sitt första förhör sa jacka och inte rock. Då är det 8-7.

Med det eleganta faktum att de som säger rock i genomsnitt är mycket, mycket närmare mördaren än de som säger rock. De som säger jacka har dessutom i genomsnitt mycket mindre bakljus från Dekorima.

Och faktum två, silhuetten av en lång jacka ser ut som en rock.

Vilket vittne ser mördaren längst, utan bakgrundsbelysning, från flera vinklar och vid flera tillfällen? LJ. Och vad såg han? Jo en blå jacka.

Game, set, match.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-06-23 kl. 16:01.
Citera
2026-06-23, 17:22
Medlem
Citat:
Så här förhåller sig verkligheten:

15 mordplatsvittnen som såg mördaren säger något om plagget i sitt första förhör, utan att gardera sig. 9 säger rock, 6 säger jacka. Lägger man till Löhr som säger AB i sitt första förhör sa jacka och inte rock. Då är det 8-7.

Med det eleganta faktum att de som säger rock i genomsnitt är mycket, mycket närmare mördaren än de som säger rock. De som säger jacka har dessutom i genomsnitt mycket mindre bakljus från Dekorima.

Och faktum två, silhuetten av en lång jacka ser ut som en rock.

Vilket vittne ser mördaren längst, utan bakgrundsbelysning, från flera vinklar och vid flera tillfällen? LJ. Och vad såg han? Jo en blå jacka.

Game, set, match.

Nej du med flera har fel som anser att gm hade en blå, lite bullig täckjacka, vilket jag påpekat många ggr. förut. Gm hade en mörk- sannolikt svart rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. I det första riktiga polisförhöret redan på mordnatten ansåg Anders B att gm hade en mörk rock som gick ner till knähöjd- inte en blå, lite bullig täckjacka. Bara Lisbet P som ansåg det och hon hade sannolikt helt fel. Hon blev svårt chockad m.m. och blandade ihop sina intryck efteråt. Lars J var osäker om det var en jacka eller rock.

Om ni kollar på länkarna så kanske ni förstår detta. Men ni vill inte förstå tyvärr. Kan även rekommendera Lars Borgnäs bok- En iskall vind drog genom Sverige. Där går han igenom detta i första delen av boken. Gm var inte klädd varken som CP eller CA.

(FB) Skandiamannen
Citera
2026-06-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Nej.

Och:

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

Anders B säger mörk knälång rock. Liksom många andra, dock ej alla.

Fru Palme säger att mördaren stod flera meter bakom, minns det som 7m. Där var/står AB.
Analys av OPs rock säger skott från 30 cm. Hon såg troligen ej skytten så hon förstod ej vad som hänt.

YN såg mördaren fly då det är logik med LJ.

Läs LLs bok!
Senast redigerad av Xuken 2026-06-23 kl. 19:44. Anledning: Detalj adderad.
Citera
2026-06-23, 18:59
Medlem
Citat:
Sommarläsning.

1 Han har checkat in och ut från mordplatsen men ingen kan bekräfta säkert att han var där efter mordet.
2 Han hade keps! LJ säger Keps!
3 Han hade rock, AB säger rock!
4 Han hade liten väska, YN säger liten väska ... och rock!
5 Han säger att OP vändes i framstupa sidoläge. Det är tvärt emot vad alla andra gör och säger.
6 Han var inte blodig när han återvänder till vakterna. Flera av se som var runt OP var nedpissade med blod!
7 Han var vapentränad!
8 Han ljuger om att han var utanför Skandia när han kan ha krockat med LP och OP. Varför det?
9 Han ljuger om att polisen sökt honom på lördag morgon när han ringer tidloggaren på Skandia.
10 YNs analys av bilden Ström visar henne. Om du inte läst vad hon säger, läs det.
11 Och som grädde på kryddan i moset: Lyssna på spaningsledningens band Lasse Lampers lagt ut. De fattar att han var nära men har en spärr att det måste vara en 12 taggare som skjuter en 12 taggare.
"Men då är han ju först på mordplatsen". Mmmmm .
"Jag kommer inte ifrån att det är Engström som springer där uppe". Mmmmm.
Citera
2026-06-23, 20:56
Medlem
Citat:
Sommarläsning.

Han hittar på ett vittne som beskriver honom i gränden

Ett påhitt där han sen använder för att kunna påstå att han blivit förväxlad
Citera
2026-06-23, 22:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sommarläsning.

Jag har efterlyst i grunden samma lista i tråden under flera års tid och än så länge är listan helt tom på konkreta bevis mot SE som GM.

Någon jämför handstil i "bekännelsebrev", någon teoretiserar om EAPs tryckeri på Åland, någon tror det bara var SE som kunde vända sig bakåt i flykten, någon har snöat in på Stay Behind och några botaniserar bland lögner om luftballonger och paraplyloggor.

Inget av detta pekar på ett konkret sätt ut SE som GM, så listan gapar tom.
Citera
2026-06-24, 00:33
Medlem
Det finns pappslöjd här inne som hävdat att SE inte var kapabel att vända sig bakåt. Även om det finns bildbevis på att han kunde det.

Sen att alpinisten och sprintern Engström inte var kapabel att lyfta en revolver.

Har varit några vilda fantasier kring ett besök på Bohemia också. Bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in