2026-06-23, 14:20
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har än aldrig träffat endas en bra palestinier.

Hur förändrar det det faktum att det är palestinier som försvarar sig mot juden?
Citera
2026-06-23, 14:20
Medlem
MrTomtes avatar
Varje gång man ser någon form av rapport så bör det första man gör vara att kontrollera dels vad det är för underlag och dels hur underlaget till rapporten tagits fram. Metodiken är särskilt intressant. Nu har jag inte läst hela rapporten från första till sista bokstaven men jag läste om just metodiken (som inte alltid framgår) och även om man bemödat sig att linda in det hela i en massa ord så är kontentan att man (lite förenklat) frågat Hamas. Därmed är vi tillbaka till ruta 1 dvs frågan om vi kan lita på en terroristorganisation som skiter i demokratiska regler, som har en uttalad högsta önskan att utrota alla judar och som naturligtvis tjänar stort på att propaganda sprids om att judar är dumma. Tillkommer gör också att rapporten inte tar hänsyn till huruvida de döda barnen höll i gevär och var att anse kombattanter enligt FNs egen definition.
Jag ser den hör rapporten som en påse använt dasspapper paketerat i glansigt silkespapper med en stor rosett på. Alla kan välja vad man vill fokusera på; den fina ytan eller det skitiga innehållet.
Citera
2026-06-23, 14:23
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Du är en sån abomination mot hela skapelsen.

För i helvete gen-z lär er svenska språket!!!! Får psykbryt av eran värdelösa svengelska.

Annars håller jag med i sak.
Citera
2026-06-23, 14:39
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Varje gång man ser någon form av rapport så bör det första man gör vara att kontrollera dels vad det är för underlag och dels hur underlaget till rapporten tagits fram. Metodiken är särskilt intressant. Nu har jag inte läst hela rapporten från första till sista bokstaven men jag läste om just metodiken (som inte alltid framgår) och även om man bemödat sig att linda in det hela i en massa ord så är kontentan att man (lite förenklat) frågat Hamas. Därmed är vi tillbaka till ruta 1 dvs frågan om vi kan lita på en terroristorganisation som skiter i demokratiska regler, som har en uttalad högsta önskan att utrota alla judar och som naturligtvis tjänar stort på att propaganda sprids om att judar är dumma. Tillkommer gör också att rapporten inte tar hänsyn till huruvida de döda barnen höll i gevär och var att anse kombattanter enligt FNs egen definition.
Jag ser den hör rapporten som en påse använt dasspapper paketerat i glansigt silkespapper med en stor rosett på. Alla kan välja vad man vill fokusera på; den fina ytan eller det skitiga innehållet.

Varför skulle rapporten inte stämma? Tror du judar bryr sig om vad som händer med palestinier?
Citera
2026-06-23, 14:42
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men Hamas rekryterar från 13 år. Så det spelar ingen roll, en barnsoldat är fortfarande ett legitimt militärt mål enligt alla konventioner.

Är detta också legitimt? Israel mördade nyligen en fyraårig flicka och hennes syster. https://x.com/gazanotice/status/2068269181527556385

Det är därför FN konstaterar att det är att folkmord, eftersom judarna systematiskt mördar oskyldiga små barn.
Citera
2026-06-23, 14:43
Medlem
Citat:
Frågan var hur många procent det var som var pojkar mellan 13-17 år, är du efterbliven?
Skiter egentligen i hur många som var pojkar mellan 13-17. Det du kallar barnsoldater till Hamas. Utöver dem så dödar IDF väldigt många barn. Både avsiktligt med krypskyttar eller genom bombningarna av Gaza. Förstår att Hamas drog just denna skit men Israel bedriver inte något försvarskrig. Det med proportioner i krigföring försvann väldigt fort.
Citera
2026-06-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Att du kan ha en sån inneboende ondska, är svårt att fatta. Är det nåt du är självmedveten om?

Jag har alltid undrat hur det är för genuint ondskefulla parasiter. Vet ni själv om det? Att ni är universellt hatade genom historien på alla platser ni kommer till?

Det känns så oerhört pinsamt på nåt sätt. Cringe, för oss andra liksom.

Om du blir beskjuten av en barnsoldat och besvara elden, blir du då ond eller är det personen som satte vapen i handen på barnet som representerar ondskan?
Jämför för all del med de som sätter vapen i händerna på 13-14-åringar här i Sverige, kan det vara människor med hamaz/hizbolla-kopplingar kanske?
Jag tycker synd om den polis som tvingas skjuta ett beväpnat barn men du anser alltså att det är polisen som är ondskefull och elak, intressant ställningstagande (en usel halmgubbe jag vet, men det är faktiskt innebörden av vad du skriver).

Din projicering är faktiskt rätt 'intressant', alla som inte tycker som du är ondskans företrädare!?
Det är ett mycket farligt förhållningssätt som knappast leder till någon dialog eller förståelse utan enbart mer polarisering och håller konflikter vid liv.

Krig är ett helvete för alla inblandade, därom råder inget tvivel. Vad jag tycker är spännande är att människor faktiskt tar hamaz/hizbolla i försvar framför Israel. En demokratiskt ordnad nation med högt välstånd som de byggt upp själva i en tämligen svår miljö och geopolitisk omgivning.
På andra sidan har vi en Kreml-/Teheran-sponsrad dödskult som inte bara begår brott mot mänskligheten genom sin blotta existens utan även inte drar sig för att svälta ut och skjuta ihjäl sin egna befolkning (se massmorden i hamazkontrollerade delar av Gaza vid vapenvilan förra året).

Ja, IDF begår misstag och i fallet med Hind Rajab är tragiskt men går inte säga något om vad som faktiskt hände annat än resultatet. Att köra en bil mot pansarfordon är korkat, hur civil den än må se ut att vara. Rapporterna om att det syntes tydligt att det fanns civila och barn i bilen är också "spännande", hur ser man skillnad på ett civilt fordon i en stridszon där ena sidan aldrig har uniform eller tydligt uppmärkta fordon samt ofta använder barnsoldater (4-åringar med sprängämnen har rapporterats men ej oberoende bekräftats).
Någon som har suttit i en stridsvagn vet hur jäkla svårt det är att upprätthålla basal situationsmedvetenhet, under övningsförhållanden! Lägg till kaoset i en aktiv stridszon på liv och död. Det dyker upp en bil i hög fart och vagnchefen eller skytten måste fatta beslut på sekunden. Då går det som det går. Är det tragiskt? Ja! Är det oundvikligt? Inte nödvändigtvis men det är i första hand hamaz fel, IDF aviserar aktionsområden och civila flyr, hamaz tvingar tillbaka folk till stridszonen.
-Vem är då cynisk och ondskefull?
Det var mycket rapporter om IDF som sköt mot matköer, när det sipprade fram att det var hamaz som skjutit mot palestinier blev det jäkligt tyst i västmedia...jag tyckte det var mycket intressant. IDF förtjänar kritik men överlag måste jag motvilligt erkänna att de skött sig förhållande vis bra, baserat på hamaz egna siffror. Sedan behöver man en god portion objektivitet för att inse detta och alla har kanske inte det tålamodet.

Jag lägger pussel och ser en tydlig bild, den är inte vacker och det finns luckor här och var. Kontenta är att om hamaz/hizbolla lägger ner vapnen stannar konflikten med Israel. Lägger Israel ner vapnen upphör landet att existera, (från Jordanfloden till havet, ni vet...). Känns igen på något vis från ett krig i Europa som rasar just nu där ena sidan begår folkrättsbrott i parti och minut och den andra begår misstag och excess.
Citera
2026-06-23, 14:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Är detta också legitimt? Israel mördade nyligen en fyraårig flicka och hennes syster. https://x.com/gazanotice/status/2068269181527556385

Det är därför FN konstaterar att det är att folkmord, eftersom judarna systematiskt mördar oskyldiga små barn.

Du är millennial eller hur? Det är tredje gången som jag skriver frågan: hur många av barnen var POJKAR mellan 13-17? Förstår du skillnaden mellan pålen och hålet eller har de slutat med det i skolan?
Citera
2026-06-23, 14:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Skiter egentligen i hur många som var pojkar mellan 13-17. Det du kallar barnsoldater till Hamas. Utöver dem så dödar IDF väldigt många barn. Både avsiktligt med krypskyttar eller genom bombningarna av Gaza. Förstår att Hamas drog just denna skit men Israel bedriver inte något försvarskrig. Det med proportioner i krigföring försvann väldigt fort.

Hur tror du att man besegrar en fanatisk fiende? Hur tror du det gick till när Nazityskland och Det japanska imperiet besegrades i AVK? På förhandlingsbordet? Med "proportionalitetsprincipen"?
Citera
2026-06-23, 14:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Varför skulle rapporten inte stämma? Tror du judar bryr sig om vad som händer med palestinier?

Kolla upp hur många palestinier som fått sjukvård i Israel kontra något annat land i världen, inkl. Sverige.
Citera
2026-06-23, 14:51
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Du är millennial eller hur? Det är tredje gången som jag skriver frågan: hur många av barnen var POJKAR mellan 13-17? Förstår du skillnaden mellan pålen och hålet eller har de slutat med det i skolan?

Den siffran är väl din uppgift att plocka fram eftersom du försvarar ett folkmord. 20 000 barn har ni dödat på två år och skadat ytterligare 44 000.

Hur många av dessa barn är medlemmar i Hamas?
Citera
2026-06-23, 14:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Den siffran är väl din uppgift att plocka fram eftersom du försvarar ett folkmord. 20 000 barn har ni dödat på två år och skadat ytterligare 44 000.

Hur många av dessa barn är medlemmar i Hamas?

Jag skulle anta att närmare 90% av pojkarna mellan 13-17 år är medlemmar av Hamas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in