Citat:
Ursprungligen postat av
CountBuster
Att du kan ha en sån inneboende ondska, är svårt att fatta. Är det nåt du är självmedveten om?
Jag har alltid undrat hur det är för genuint ondskefulla parasiter. Vet ni själv om det? Att ni är universellt hatade genom historien på alla platser ni kommer till?
Det känns så oerhört pinsamt på nåt sätt. Cringe, för oss andra liksom.
Om du blir beskjuten av en barnsoldat och besvara elden, blir du då ond eller är det personen som satte vapen i handen på barnet som representerar ondskan?
Jämför för all del med de som sätter vapen i händerna på 13-14-åringar här i Sverige, kan det vara människor med hamaz/hizbolla-kopplingar kanske?
Jag tycker synd om den polis som tvingas skjuta ett beväpnat barn men du anser alltså att det är polisen som är ondskefull och elak, intressant ställningstagande (en usel halmgubbe jag vet, men det är faktiskt innebörden av vad du skriver).
Din projicering är faktiskt rätt 'intressant', alla som inte tycker som du är ondskans företrädare!?
Det är ett mycket farligt förhållningssätt som knappast leder till någon dialog eller förståelse utan enbart mer polarisering och håller konflikter vid liv.
Krig är ett helvete för alla inblandade, därom råder inget tvivel. Vad jag tycker är spännande är att människor faktiskt tar hamaz/hizbolla i försvar framför Israel. En demokratiskt ordnad nation med högt välstånd som de byggt upp själva i en tämligen svår miljö och geopolitisk omgivning.
På andra sidan har vi en Kreml-/Teheran-sponsrad dödskult som inte bara begår brott mot mänskligheten genom sin blotta existens utan även inte drar sig för att svälta ut och skjuta ihjäl sin egna befolkning (se massmorden i hamazkontrollerade delar av Gaza vid vapenvilan förra året).
Ja, IDF begår misstag och i fallet med Hind Rajab är tragiskt men går inte säga något om vad som faktiskt hände annat än resultatet. Att köra en bil mot pansarfordon är korkat, hur civil den än må se ut att vara. Rapporterna om att det syntes tydligt att det fanns civila och barn i bilen är också "spännande", hur ser man skillnad på ett civilt fordon i en stridszon där ena sidan aldrig har uniform eller tydligt uppmärkta fordon samt ofta använder barnsoldater (4-åringar med sprängämnen har rapporterats men ej oberoende bekräftats).
Någon som har suttit i en stridsvagn vet hur jäkla svårt det är att upprätthålla basal situationsmedvetenhet, under övningsförhållanden! Lägg till kaoset i en aktiv stridszon på liv och död. Det dyker upp en bil i hög fart och vagnchefen eller skytten måste fatta beslut på sekunden. Då går det som det går. Är det tragiskt? Ja! Är det oundvikligt? Inte nödvändigtvis men det är i första hand hamaz fel, IDF aviserar aktionsområden och civila flyr, hamaz tvingar tillbaka folk till stridszonen.
-Vem är då cynisk och ondskefull?
Det var mycket rapporter om IDF som sköt mot matköer, när det sipprade fram att det var hamaz som skjutit mot palestinier blev det jäkligt tyst i västmedia...jag tyckte det var mycket intressant. IDF förtjänar kritik men överlag måste jag motvilligt erkänna att de skött sig förhållande vis bra, baserat på hamaz egna siffror. Sedan behöver man en god portion objektivitet för att inse detta och alla har kanske inte det tålamodet.
Jag lägger pussel och ser en tydlig bild, den är inte vacker och det finns luckor här och var. Kontenta är att om hamaz/hizbolla lägger ner vapnen stannar konflikten med Israel. Lägger Israel ner vapnen upphör landet att existera, (från Jordanfloden till havet, ni vet...). Känns igen på något vis från ett krig i Europa som rasar just nu där ena sidan begår folkrättsbrott i parti och minut och den andra begår misstag och excess.