2026-06-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Sportbil och att vara i god form står inte i motsats till vartannat.

Vartannat år på 90-talet, då hade ni det inte fett. Förstår att det sved när andra åkte två ggr per år och ägde sportbil dessutom. Men du tröstade dig med pokemonkort, som du skrev tidigare, så ingen skada skedd då alltså.

Dröm för många, som du inte tycks kunna begripa.

Har man råd med sportbil flera ggr om så utesluter inte det ena det andra.

Det är plötsligt vanligt med sportbil/muskelbil alltså? Du tycker inte att du säger emot dig själv nu?

Det är du som tidigare påstått att detta inte är verkligheten???
Det har jag inte heller påstått.

Vartannat år på 90-talet, då hade ni det inte fett. Förstår att det sved när andra åkte två ggr per år och ägde sportbil dessutom. Men du tröstade dig med pokemonkort, som du skrev tidigare, så ingen skada skedd då alltså.
Nu åkte vi till Österike på vintern varannat år och ett varmare land som Thailand året i mellan.
Kan inte påstå att jag led.
Nej han köpte skog istället för sportbil, blir skönt för mig senare även om det egentligen inte kommer förändra hur jag lever nu.
Hur var det med läsförmågan? Det var inte jag som samlade pokemon kort utan det var ett exempel på allahanda intressen som folk har i dagens läge.

Dröm för många, som du inte tycks kunna begripa.
Jag har inte nekat att det finns folk som är intresserade av att ha sportbilar, det är dock inte lika populärt längre utan har ersätts av annat, det är återigen mer mångfacerterat idag.

Det är plötsligt vanligt med sportbil/muskelbil alltså? Du tycker inte att du säger emot dig själv nu?

Jämfört med när? 60-talet? Det har varit vanligt med sportbilar, veteranare länge, även bland vanliga arbetare. Folk har råd om de väljer att spara även om du så är en industriarbetare. Det handlar om prioriteringar som allt annat i livet.

Har man råd med sportbil flera ggr om så utesluter inte det ena det andra.

Nej och det har jag inte heller påstått. Men du tror seriöst att bara för att man har pengar över så skaffar man en sporbil. Så är det ju bevisligen inte, folk köper en sportbil om de har intresse av det.

Som jag nämnt tidigare i tråden en ny Porsche 911 kostar ungefär vad en ny husbil kostar.
köpen av sportbilar har gått stadigt nedåt ett tag nu, men som exempel har nyregistreringar av husbilar ökat, bara mellan 2025 till 2025 så var det runt 50-60%.
Folk har råd med sportbil men väljer andra saker.
Jag hade också lätt köpt en stor fräsh husbil framför en sportbil alla dagar i veckan, speciellt om jag vore pensionär.
Senast redigerad av Regnpojken 2026-06-23 kl. 14:33.
Citera
2026-06-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du verkar inte förstå skillnaden på intressen och status. Bara för att folk är jätteintresserade av datorspel betyder det inte att det är högstatus att spela datorspel. Att äga sportbil är status, oavsett vem eller hur många som är intresserade av bilar eller inte.
Det är ju status bland folk som spelar att vara duktig och ha bra grejer samt kanske någon samling av vad det nu kan vara.
Folk som inte har intresse kunde inte ha brytt sig mindre.

Du har någon ide om att jag och andra människor som inte är intresserade av sportbilar kommer tycka att det är status för att någon äger och kör runt i någon sportbil
Jag är ledsen att behöva krossa din illusion men det är som att tro att bara för att man själv tycker att man är cool för att man åker runt med någon volvo 240 med rutorna nere och spelar hög musik så innebär det inte att alla andra tycker det.
https://www.youtube.com/watch?v=FDsWZ0Jw3Ik
Nej bara för att folk kollar så innebär det inte att de tycker att det är status
Citera
2026-06-23, 14:29
Medlem
Triremers avatar
Det är nog inte så enkelt som att det bara är gubbar som kör sportbilar utan det handlar mer om ekonomi, livssituation och hur olika människor väljer att visa status eller intresse

För många handlar det helt enkelt om att man når en punkt i livet där man har råd. Sportbilar kostar mycket både i inköp och i drift och därför blir det ofta något man skaffar senare snarare än tidigt. Samtidigt har bilägandet bland yngre minskat vilket gör att steget från vardagsbil till ren hobbybil blir större och mer ovanligt i yngre åldrar

Status spelar också in men inte alltid på det sätt man tror. En intressant jämförelse är bil vs klocka där man för samma pengar kan få en väldigt exklusiv klocka som upplevs som tydlig status i vissa kretsar medan en sportbil för samma summa ofta kan uppfattas som en relativt “enkel” modell i bilvärlden. Det gör att klockan ibland signalerar mer lyx per krona medan bilen snarare signalerar intresse och användning än ren exklusivitet

Sen kan man också se det som att klockor i sig inte säger så mycket till vissa, de upplevs som ganska tråkiga jämfört med bilar där man faktiskt kan köra, känna och använda dem på riktigt. Vissa tycker helt enkelt att upplevelsen är poängen och inte prylen i sig

Det kan också kopplas till en mer allmän syn på risk och uppfostran där folk i åldern 20 till 40 ofta är uppfostrade till att vara mer försiktiga med allt. Cykelhjälm, skidhjälm, knäskydd och mycket “ajabaja” tänk kan göra att man i större utsträckning undviker saker som sticker ut eller innebär risk. Det kan i sin tur påverka vilka val man gör kring sådant som bilar och statusprylar

Samtidigt är det intressant att olika grupper ofta uttrycker bilintresse på olika sätt snarare än att vissa inte vågar alls. Arbetare som gillar bilar kan lägga pengar på något rått och tydligt byggt för körning som en trimmad Volvo medan mer kapitalstarka entusiaster kanske går mot något mer exklusivt som en GT3 eller Ferrari. Medelklassen hamnar ofta någonstans mitt emellan där både ekonomi och social exponering spelar in. Folk är helt enkelt fjollor som bryr sig allt för mycket om vad andra tycker. Kan man köra bil kan man ha jäkligt kul i en liten bil som en Miata t.ex. men det vågar inte tacky medelklass för de kanske blir ifrågasatta om varför de inte har 500+ hästar, kolfiber osv.
Senast redigerad av Triremer 2026-06-23 kl. 14:34.
Citera
2026-06-23, 14:44
Medlem
norther1s avatar
Dels har väl unga ett rejält mer anspänt ekonomiskt läge än vad ni åldringar hade när ni var unga vuxna eftersom genomsnittliga lägenheten i ett dugligt område kostar många fler genomsnittlisårslöner. Med det sagt vill jag också tillägga att det i regel inte uppfattas som lika häftigt att åka sportbil som förr. Rent krasst uppfattas det som gubbigt, babbigt eller varför inte bondlurk då denna bilkultur blivit rejält nedsmutsad av alla finniga EPA-förare. Med andra ord väcker sportbilar generellt fruktansvärt negativa associationer för yngre män.
Citera
2026-06-23, 14:54
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det har jag inte heller påstått.

Det är precis vad du påstått.

Citat:
Nu åkte vi till Österike på vintern varannat år och ett varmare land som Thailand året i mellan.
Kan inte påstå att jag led.
Nej han köpte skog istället för sportbil, blir skönt för mig senare även om det egentligen inte kommer förändra hur jag lever nu.
Hur var det med läsförmågan? Det var inte jag som samlade pokemon kort utan det var ett exempel på allahanda intressen som folk har i dagens läge.

Blir skönt för dig att din polare köpte skog?

Helt ointressant hur du rest. Tråden handlar fortfarande inte om dig.

Att du samlar pokemonkort och hatar sportbilar har vi förstått.

Citat:
Jag har inte nekat att det finns folk som är intresserade av att ha sportbilar, det är dock inte lika populärt längre utan har ersätts av annat, det är återigen mer mångfacerterat idag.

Varför skriver du då att var och varannan har muskelbil/sportbil?

Citat:
Jämfört med när? 60-talet? Det har varit vanligt med sportbilar, veteranare länge, även bland vanliga arbetare. Folk har råd om de väljer att spara även om du så är en industriarbetare. Det handlar om prioriteringar som allt annat i livet.

Finns sportbilar som är värda långt över 20M, inget någon fabriksarbetare har råd med. Finns billigare också men vill man ha en fin sportbil så går en sådan på flera miljoner, ditt blåsta fanskap.

Citat:
Nej och det har jag inte heller påstått. Men du tror seriöst att bara för att man har pengar över så skaffar man en sporbil. Så är det ju bevisligen inte, folk köper en sportbil om de har intresse av det.

Har inte påstått något annat, du har däremot påstått att intresset för sportbilar gått ner. Belägg då det med källa.

Citat:
Som jag nämnt tidigare i tråden en ny Porsche 911 kostar ungefär vad en ny husbil kostar.
köpen av sportbilar har gått stadigt nedåt ett tag nu, men som exempel har nyregistreringar av husbilar ökat, bara mellan 2025 till 2025 så var det runt 50-60%.
Folk har råd med sportbil men väljer andra saker.
Jag hade också lätt köpt en stor fräsh husbil framför en sportbil alla dagar i veckan, speciellt om jag vore pensionär.

Att folk inte köper nyproduktion betyder inte att folk inte har ett intresse av äldre sportbilar, eller varför i helv.. tror du att priset på sådana rusat tiotals miljoner uppåt? Tillgång och efterfrågan kanske?
Citera
2026-06-23, 14:54
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Dels har väl unga ett rejält mer anspänt ekonomiskt läge än vad ni åldringar hade när ni var unga vuxna eftersom genomsnittliga lägenheten i ett dugligt område kostar många fler genomsnittlisårslöner. Med det sagt vill jag också tillägga att det i regel inte uppfattas som lika häftigt att åka sportbil som förr. Rent krasst uppfattas det som gubbigt, babbigt eller varför inte bondlurk då denna bilkultur blivit rejält nedsmutsad av alla finniga EPA-förare. Med andra ord väcker sportbilar generellt fruktansvärt negativa associationer för yngre män.

Är EPA sportbil?
Citera
2026-06-23, 15:14
Medlem
Maureliuss avatar
Precis som med mc, snittålder 50 år för att klinga av vid 80 år. Samma snubbar som åkte hoj på 60-, 70- och 80-talet!
Citera
2026-06-23, 15:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nja, det är nog inte riktigt så bland den yngre delen av befolkningen, ser på barnen att i många kretsar ger en rejäl speldator högre status jämfört med en välljudande V12a.
Sen vet jag inte om det är statusen man var ute efter, snarare bilintresse och att man gillar att köra bil.
I alla fall för mig.
Sen är det ju inte så praktiskt med en sportbil: Kommer ihåg ett avsnitt med snobbar som jobbar där Roger Moore slog Toni Curtis då han kunde få in 3 damer i sin Aston Martin och Tony bara 1 i sin Ferrari.

Jag har aldrig ifrågasatt om en rejäl speldator skulle vara status eller inte, jag pratade bara om "att spela datorspel". Inte för att det skulle vara låg status på nåt sätt alls med det, men inte hög status heller. Det är heller inte hög status att simma eller att laga mat, det bara är. Medan en sportbil är en solklar statussymbol.
Citera
2026-06-23, 15:31
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är ju status bland folk som spelar att vara duktig och ha bra grejer samt kanske någon samling av vad det nu kan vara.
Folk som inte har intresse kunde inte ha brytt sig mindre.

Du har någon ide om att jag och andra människor som inte är intresserade av sportbilar kommer tycka att det är status för att någon äger och kör runt i någon sportbil
Jag är ledsen att behöva krossa din illusion men det är som att tro att bara för att man själv tycker att man är cool för att man åker runt med någon volvo 240 med rutorna nere och spelar hög musik så innebär det inte att alla andra tycker det.
https://www.youtube.com/watch?v=FDsWZ0Jw3Ik
Nej bara för att folk kollar så innebär det inte att de tycker att det är status

Uppenbarligen bryr du dig en hel del eftersom du skriver inlägg efter inlägg om ämnet i den här tråden.

Återigen så är det inte du och din lilla krets som spelar roll utan vad som spelar roll är vad majoriteten tycker.

Attityden hos bortskämda yngre svenskar (om dina uppgifter över huvud taget stämmer) kommer sig uppenbart av att de inte har råd till en fin sportbil. Detta lär ändras när de blir äldre och får råd.
Citera
2026-06-23, 15:34
Medlem
Det är 2026 och bilar är inte coolt längre. Bilar var coolt 1992.
Citera
2026-06-23, 15:37
Medlem
Citat:

Finns sportbilar som är värda långt över 20M, inget någon fabriksarbetare har råd med. Finns billigare också men vill man ha en fin sportbil så går en sådan på flera miljoner, ditt blåsta fanskap.

Har inte påstått något annat, du har däremot påstått att intresset för sportbilar gått ner. Belägg då det med källa.

Att folk inte köper nyproduktion betyder inte att folk inte har ett intresse av äldre sportbilar, eller varför i helv.. tror du att priset på sådana rusat tiotals miljoner uppåt? Tillgång och efterfrågan kanske?
Vart har jag påstått det? Kan du inte citera där jag har skrivit att folk inte kan ha flera intressen eller att man inte kan träna och köra sportbil?

Syftade på att min far köpte skog istället för någon sportbil, men ja det är kul att få komma och jaga hos polaren.

Ja vi har förstått att du samlar på barnporr, och hatar dumpen.

Det har jag inte heller gjort, bara att det är vanligt förekommande även bland folk som är knegare som har ett genuint intresse för bilar.
Du måste inte vara någon "borgare" för att köpa sportbil.

ÖHHHHH! Det finns hus för miljarden och hotell som kostar hundratusen per natt.
Allt är relativt

Bara att googla, SUV:ar och elektrifierade bilar har tagit en allt större andel av nybilsmarknaden.
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar?utm_source=chatgpt.com
Bara att jämföra här. Sportbilar som andel av marknaden har minskat kraftigt

No shit att priset stiger ju färre det blir av en äldre sportbil
Grejen är ju att den disponibla inkomsterna har ökat.
Fler har råd med sportbil, husen idag har betydligt högre standard, datorer, telefoner, abonemang, resor (folk reser utomlands mer), resturangbesök osv.
Bara för att säg fler äger en äldre sportbil så innebär det inte att intresset har blivit större.
Om intresset mäts i hurvida man äger en sportbil eller inte så kan man säga att intresset har ökat eftersom det finns fler registerade äldre sportbilar jämfört med säg 70-talet.

Men lägger man in faktorer som befolkningstillväxt och den kraftigt allmäna ökade konsumtionen så är mönstret inte alls tydligt utan det är andra intressen som tar betydligt större andel nu jämfört med tidigare.
Citera
2026-06-23, 15:40
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Är EPA sportbil?

Inte nödvändigtvis, men relevansen i sammanhanget är att det också är en bilkultur som i allra högsta grad smutsar ner helheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in