2026-06-22, 23:49
Medlem
Pinoputchins avatar
James Bond-typer..
Citera
2026-06-22, 23:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
För att folk väljer att lägga pengar på annat.
Om man nu är intresserad så sparar man pengar för att lägga på det som intresserar en.

Varför ska jag som exempel plöja ner ett par hundratusen på en motorcykel om jag har noll intresse i att åka motorcykel?

Det tycker jag inte du ska göra. Det låter som en väldigt korkad idé.
Citera
2026-06-22, 23:59
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Menar du överviktiga gubbar som vill förverkliga någon bardomsdröm och tror att det är samma status idag som för att ha en sportbil?

Jo, det är samma status idag som förr. Vad är det du försöker göra egentligen? Påverka så att andra inte köper sportbil så att du inte ser mindre ut än dom när du står där utan?
Citera
2026-06-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Status är felformulerat men att det är en medelklass-markör att vara i form, javisst. Liksom det är en medelklass-markör att ha en sportbil.

Hur vet du vad som gällde för 30 är sedan?

Klockor, värdepapper, krypto? Eh, ja? Med tillhörande Lambo om man är framgångsrik investerare.

Nä, Bosse i charken alternativt svetsar-Janne har inte tillgång till detta, Bosse/Janne bor i hyresrätt, tror sig vara smarta som sparar i fiat (smältande iskuber), reser inte utomlands till premiumhotell 2x/år, äger inte klockor och värdepapper, äger absolut inte någon sportbil ... därav ressentimentet mot ägare av sportbilar.

Hahaha vilken loser du är.
Det är mer status att vara i form ju högre "klass" vi snackar om.
Ju mer pengar du har desto mindre status är det med en sportbil bil jämfört med att vara i form.
Det är en större insats och större tecken på karaktär att vara i form.
En bil kan enkelt köpas.

Jag växte upp på 90-talet och vi åkte till Österrike varannat år på vintern om vi inte åkte utomlands till något varmare land under uppväxten.
Det var väl säkert häftigt om man var arbetare med dålig koll på ekonomi.
Men för vanlig medelklass så var det verkligen inget speciellt.

Varför skulle man ha en "lambo" för att de går bra på börsen?
I vilket syfte om det inte är intressant med sportbil? Då har man hellre en bra "vanlig bil" som fungerar väl för vardagen och längre resor.
För att sedan lägga pengar på saker som är kul som säg resor och upplevelser för min del.
Eller säg skog, fyrhjuling, båt, jakt, fiske mm som en vän gör. Han har råd med sportbil flera gånger om men lägger det som sagt på annat.

Fast jo det är massor av industriarbetare, byggarbetare, snickare osv som har sportbil/veteran muskelbil och som säg bor i någon villa.
Det handlar om intressen och att kunna sköta sin privat ekonomi.
I vilken verklighet lever du i egentligen?
Idag är det vanligt med säg industriarbetare som säg kanske bor i vila, har någon bil som är deras ögonsten om det så är någon jänkare eller sportbil, åker till Thailand någon gång per år osv.

Du har verkligen noll koll på verkligheten va?
Åk ut till någon bruksort i säg Värmland så har du knegare som glider runt i muskelbilar, sportbilar, veteranare osv.
Citera
2026-06-23, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jo, det är samma status idag som förr. Vad är det du försöker göra egentligen? Påverka så att andra inte köper sportbil så att du inte ser mindre ut än dom när du står där utan?
För vissa människor är de det. Självklart är det status bland folk som är intresserade av sportbilar.
Precis som att det är status med en välskött segelbåt bland båtfolk.

Jag säger det igen, i dagens läge så har folk generellt inte samma intressen som man hade för säg 50 år sedan då sportbil kanske var den stora grejen.
Idag så är det mer mångfacetterat där folk har intressen i träning, resor, datorspel, samlande av diverse ting osv..

Som exempelvis ökade nyregistrering av husbilar med 46% från 2025 till 2026.
Försäljningen av sportbilar har gått ner under en längre tid.
En ny Porsche 911 kostar som exempel ungefär lika mycket som en ny husbil.
Senast redigerad av Regnpojken 2026-06-23 kl. 00:37.
Citera
2026-06-23, 01:10
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Det är mer status att vara i form ju högre "klass" vi snackar om.
Ju mer pengar du har desto mindre status är det med en sportbil bil jämfört med att vara i form.
Det är en större insats och större tecken på karaktär att vara i form.
En bil kan enkelt köpas.

Sportbil och att vara i god form står inte i motsats till vartannat.

Citat:
Jag växte upp på 90-talet och vi åkte till Österrike varannat år på vintern om vi inte åkte utomlands till något varmare land under uppväxten.
Det var väl säkert häftigt om man var arbetare med dålig koll på ekonomi.
Men för vanlig medelklass så var det verkligen inget speciellt.

Vartannat år på 90-talet, då hade ni det inte fett. Förstår att det sved när andra åkte två ggr per år och ägde sportbil dessutom. Men du tröstade dig med pokemonkort, som du skrev tidigare, så ingen skada skedd då alltså.

Citat:
Varför skulle man ha en "lambo" för att de går bra på börsen?

Dröm för många, som du inte tycks kunna begripa.

Citat:
I vilket syfte om det inte är intressant med sportbil? Då har man hellre en bra "vanlig bil" som fungerar väl för vardagen och längre resor.
För att sedan lägga pengar på saker som är kul som säg resor och upplevelser för min del.
Eller säg skog, fyrhjuling, båt, jakt, fiske mm som en vän gör. Han har råd med sportbil flera gånger om men lägger det som sagt på annat.

Har man råd med sportbil flera ggr om så utesluter inte det ena det andra.

Citat:
Fast jo det är massor av industriarbetare, byggarbetare, snickare osv som har sportbil/veteran muskelbil och som säg bor i någon villa.
Det handlar om intressen och att kunna sköta sin privat ekonomi.
I vilken verklighet lever du i egentligen?
Idag är det vanligt med säg industriarbetare som säg kanske bor i vila, har någon bil som är deras ögonsten om det så är någon jänkare eller sportbil, åker till Thailand någon gång per år osv.

Det är plötsligt vanligt med sportbil/muskelbil alltså? Du tycker inte att du säger emot dig själv nu?

Citat:
Du har verkligen noll koll på verkligheten va?
Åk ut till någon bruksort i säg Värmland så har du knegare som glider runt i muskelbilar, sportbilar, veteranare osv.

Det är du som tidigare påstått att detta inte är verkligheten???
Citera
2026-06-23, 12:21
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
För vissa människor är de det. Självklart är det status bland folk som är intresserade av sportbilar.
Precis som att det är status med en välskött segelbåt bland båtfolk.

Jag säger det igen, i dagens läge så har folk generellt inte samma intressen som man hade för säg 50 år sedan då sportbil kanske var den stora grejen.
Idag så är det mer mångfacetterat där folk har intressen i träning, resor, datorspel, samlande av diverse ting osv..

Som exempelvis ökade nyregistrering av husbilar med 46% från 2025 till 2026.
Försäljningen av sportbilar har gått ner under en längre tid.
En ny Porsche 911 kostar som exempel ungefär lika mycket som en ny husbil.

Du verkar inte förstå skillnaden på intressen och status. Bara för att folk är jätteintresserade av datorspel betyder det inte att det är högstatus att spela datorspel. Att äga sportbil är status, oavsett vem eller hur många som är intresserade av bilar eller inte.
Citera
2026-06-23, 12:40
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
För att dagens män har flyttat fram åldern för när dom ska vara vuxna och ha börjat tjäna riktiga pengar från 25 år till 45 år ungefär. Därför har dom inte råd med sportbilar förrän dom har blivit gubbar.

slutar de tjäna pengar efter 45?
Citera
2026-06-23, 12:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
slutar de tjäna pengar efter 45?

Nej tvärtom skrev jag ju. Dagens män vill sällan börja tjäna riktiga pengar före 45 år.
Citera
2026-06-23, 12:52
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Nej tvärtom skrev jag ju. Dagens män vill sällan börja tjäna riktiga pengar före 45 år.

du skrev 25-45 år så trodde de slutade tjäna pengar efter det

Svaret på frågan är att unga människor har inte råd med dyra sportbilar som inte heller är speciellt bra familjebilar.

Så om man inte är ett fotbollsproffs eller liknande så får man vänta till hösten kring livet med att slösa så mycket pengar på en sportbil.
Citera
2026-06-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
du skrev 25-45 år så trodde de slutade tjäna pengar efter det

Svaret på frågan är att unga människor har inte råd med dyra sportbilar som inte heller är speciellt bra familjebilar.

Så om man inte är ett fotbollsproffs eller liknande så får man vänta till hösten kring livet med att slösa så mycket pengar på en sportbil.
Kan bara hålla med: Köpte mig själv en sportbil i 50årspresent till mig själv, hade väl funderat på det tidigare men transportbehovet för familjen och ekonomin satte stopp för det.
Nu har jag gjort mig av med den då både jag och frugan började få problem med att komma ur och i.
Så då fick det bli en bil som var lättare med i och ursteg. Men prestandan är högre idag i en modern "Familjebil" jämfört med en 15år gammal sportbil.
Men svaret på TS fråga är helt enkelt att i ungdomen sätter ekonomin begräsningar, sen kommer behovet att transportera familjen i förarsätet. Det är först när ungarna flyttat ut man kan kosta på sig en sportbil.
Det är bara det att idag kör en modern elektrisk bil ifrån klassiska sportbilar.
Citera
2026-06-23, 13:04
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå skillnaden på intressen och status. Bara för att folk är jätteintresserade av datorspel betyder det inte att det är högstatus att spela datorspel. Att äga sportbil är status, oavsett vem eller hur många som är intresserade av bilar eller inte.
Nja, det är nog inte riktigt så bland den yngre delen av befolkningen, ser på barnen att i många kretsar ger en rejäl speldator högre status jämfört med en välljudande V12a.
Sen vet jag inte om det är statusen man var ute efter, snarare bilintresse och att man gillar att köra bil.
I alla fall för mig.
Sen är det ju inte så praktiskt med en sportbil: Kommer ihåg ett avsnitt med snobbar som jobbar där Roger Moore slog Toni Curtis då han kunde få in 3 damer i sin Aston Martin och Tony bara 1 i sin Ferrari.
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-06-23 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in