Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Det handlar om patent/capita. Oftast för att skydda existerande produkter och marknad.
Men hur många nya patent leder till stora globala företag?
Om svaret är inga, så är måttet inte så relevant.
Som jag skrivit är Sverige ett dåligt land att göra företag av patent i p g a skattereglerna ökar risken,
men Norge och Japan köper
och Kina och USA stjäl

svensk uppfinningar och gör företag av dem.
Utvecklingen går fortare nu än förr, techideer är ofta dock svårare att patentera och om man patentsöker måste man tala om hur man gör, vilket gör det lättare att tjuvkopiera, vilket ofta gör det tveksamt om det är värt att göra dyra patenteringar. (Fast man kan patentsöka utan att tänkt att fullfölja eller märkesskydda för att få något skydd utan att det kosta så mycket.)
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Det har handlar nog mer om att du inte förstår vad handelsbalans är. Och en del ytterligare saker.
Handelsbalans har inte med tjänster. Och USA exporterar mycket tjänster. Inte minst till EU.
Därmed är bytesbalans mer relevant att titta på.
Det visste jag, jag har skrivit om att EU kan slå tillbaka gällande tjänsteimporten, speciellt gällande sådant där det finns andra alternativ än från USA.
Då jag skrev det du svarar på nu, var det med tanke på fysiska produkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Sedan har inte den med alla valutaflöden. T ex inte direktinvesteringar.
Tar man med alla flöden så råder balans.
När folk i Sverige placerar i globala indexfonder så växlas 75% av beloppet till USD. Vilket driver upp USD och ned SEK.
Ja. Och varit lätt för USA att låna. USA har fått OFÖRTJÄNTA stora fördelar av att USD är världshandelsvalutan
MEN det börjar ändras nu.
Alternativa betalsätt tas fram. USbonds säljs...
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Sedan får man komma ihåg att det inte varit dåligt att placera i globala indexfonder. Sparkapitalet har vuxit. Eftersom USA har en mer tillväxtvänlig politik och det finns mer riskkapital där så är det rimligt att vänta sig bättre avkastning.
Inte med Trump

Bl a har han gjort så att tidigare stabila USAföretag nu konkat/blivit konkursmässiga...
F ö är USA-börsen övervärderad efter mina mått på vad som är köpvärt.