2026-06-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jaha, och varför skulle vi lyssna på just denna idiot då?
Vi kan börja med att ställa frågan, vad har AI åstadkommit hittills?
https://chatgpt.com/ bland annat. Testa att fråga den vad har AI åstadkommit hittills.
Citera
2026-06-23, 22:56
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Inget av dessa ingick dock i det 20 bolagen som Tangen refererade till.

Verkar som han inte riktigt förstår vilka bolag som ingår i "AI-bubblan" då...
Citera
2026-06-24, 04:45
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag kan bistå med glada tillrop.
Naturligtvis. Det är ju enklare att stå vid sidan och gapa som en inkompetent åsna än att faktiskt bemöta själva argumentet.

Mitt påstående handlade inte om vad jag personligen bör göra eller hur open source-modeller ska finansieras utan varför paradexempel på dåliga avregleringar ska drivas igenom - men den frågan lämnade du såklart obesvarad.

(Vilket förstås är ett slags svar det med, inser jag nu.)
Citera
2026-06-24, 05:17
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jaha, och varför skulle vi lyssna på just denna idiot då?
För att han har rätt?

Visst, han är en otroligt ointressant figur i sammanhanget, men i stort sett kvittar det vad EU gör nu, eftersom oligarkins kraftfullaste vapen någonsin utvecklas i en sådan fart att absolut ingen kan hänga med i big techs tempo.
Citat:
By September of this year, we will use 500,000 A-100 equivalent GPUs as an AI research intern. [...] By March of 2028, we will have a full end-to-end, very talented researcher, like figuring out complete new architectures.

https://x.com/deredleritt3r/status/2067019412960379007
Citera
2026-06-24, 06:50
Medlem
Twitterturkens avatar
När var den senaste gången "Europa" vann någonting överhuvudtaget?
EU som institution går ut på att alla ska ha det lika dåligt, att ingen ska ha ett försprång.

Finns en anledning till att framgångsrika företag från Sverige som Spotify och Klarna lämnar landet och tar sig till USA.
Det finns ingen framtid här, det enda svenskarna kan se fram emot är några vindsnurror i trädgården.
Senast redigerad av Twitterturken 2026-06-24 kl. 06:57.
Citera
2026-06-24, 10:46
Medlem
Nej, det stämmer inte. Han har ingen aning vad han pratar om. Jag har använt alla modellerna och det är inte så stor skillnad. Mistral, som är baserat i Frankrike, har ungefär samma nivå som modellerna från Kina och USA. Det finns så mycket konkurrens överallt. Däremot borde Europa förhindra att bolag säljs till USA/Kina. Ta Deepmind (Storbritannien) som ett exempel, det såldes till Google (USA) och idag gör Deepmind alla Googles AI-modeller. Detta borde vara omöjligt. Man måste också sätta upp tullar på tjänster från bolag som är baserade utanför Europa.

Europa har också viktiga bolag som ASML, men man borde som sagt förbjuda att Europeiska bolag säljs, och man måste investera mer. Europa skulle kunna bygga upp ett eget TSMC och med hjälp av till exempel RISC-V skulle man kunna bygga egna helt Europeiska chips.
Citera
2026-06-24, 10:54
Medlem
Ai går med storförlust, och dra en massa resurser ifrån samhället, skadar samhället runt omkring det. Är det ens ett race vi vill vinna?
Citera
2026-06-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Verkar som han inte riktigt förstår vilka bolag som ingår i "AI-bubblan" då...
Det är du som inte klarar av att läsa och förstå citatet i trådstarten.
Citera
2026-06-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Naturligtvis. Det är ju enklare att stå vid sidan och gapa som en inkompetent åsna än att faktiskt bemöta själva argumentet.
Vilket argument har jag inte bemött?

Du fick tvärtom ett svar med förklaringsvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Mitt påstående handlade inte om vad jag personligen bör göra eller hur open source-modeller ska finansieras utan varför paradexempel på dåliga avregleringar ska drivas igenom - men den frågan lämnade du såklart obesvarad.
Nej. Om du hade bemödat dig att läsa svaret hade du sett att jag förklarar varför de skadliga regleringarna behöver tas bort om EU inte skall bli ett u-lands-område.

Om det finns någon detalj som jag inte förklarat tillräckligt går det ju att fråga om den. Men det gör du inte. Du bara gör ett blint avfärdande som om jag inte skrivit något alls.

Sedan: om inte DU skall göra något. Varför tror du då att någon annan skall göra något.

Handlar inte ditt inlägg om den vanliga vänsterlinjen att:
* någon annan skall lösa problemen.
* någon annan skall betala vad de kostar.

Och därför blir du väldigt negativ när jag pekar på att DU kan göra det.
Citera
2026-06-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ydn08
Nej, det stämmer inte. Han har ingen aning vad han pratar om.
Han talar tvärtom om det han har väldigt ordentligt på fötterna om.

Citat:
Jag har använt alla modellerna och det är inte så stor skillnad. Mistral, som är baserat i Frankrike, har ungefär samma nivå som modellerna från Kina och USA.
Någon betalar alla kostnader för mistral. Hur länge tänker dom göra det innan den som betalar tröttnar?
Eller tänker du inte alls på att det krävs kapital för att utveckla någon. Och sedan inkomster för att kunna återbetala kapitalet.

Vilka utsikter finns det för mistral att få intäkter?
Kanske bara är en tidsfråga innan ägarna säljer mistral till Musk så dom får tillbaka sina investeringar.

Citat:
Däremot borde Europa förhindra att bolag säljs till USA/Kina.
Och det är väl ett utmärkt sätt att säkra att ingen kommer att investera något i EU.

Och det verkar vara det du strävar efter. EU skall bli ett nytt Sovjet.

Citat:
Ta Deepmind (Storbritannien) som ett exempel, det såldes till Google (USA) och idag gör Deepmind alla Googles AI-modeller. Detta borde vara omöjligt.
Och vart fick Deepmind gå för att få sig kapital när dom skulle starta.
Svar: USA.

Och varför skulle inte ägaren i USA Peter Thiel kunna sälja sina aktier till en annan ägare i USA Google.

Vem trodde du ställde upp med riskkapital?
Någon i EU?
Eller förstår du inte ens att det måste fram riskkapital för att betala löner och omkostnader.

Citat:
Man måste också sätta upp tullar på tjänster från bolag som är baserade utanför Europa.
Ja, det är ett effektivt sätt att skada näringslivet i EU. Då går det fortare för EU att blir ett Sovjet.

Citat:
Europa har också viktiga bolag som ASML, men man borde som sagt förbjuda att Europeiska bolag säljs, och man måste investera mer. Europa skulle kunna bygga upp ett eget TSMC och med hjälp av till exempel RISC-V skulle man kunna bygga egna helt Europeiska chips.
Och varför har då TSMC's motsvarigheter i EU gett upp för många år sedan?
Citera
2026-06-26, 11:27
Medlem
Märkligt uttalande ändå när det mesta inom olika branscher skiftar över tid. AI är ju ändå ganska nytt med många aktörer och vi kan ju alltid locka hit några av dessa. Sedan måste väl EU lösa energipolitiken för att kuna köra AIn fullt ut.
Citera
2026-07-03, 22:50
Medlem
Hårda bud i Mellerud
Enligt uppgifterna ska Elon Musk ha satt ett pristak för Tesla TSLA -7,49%-anställdas utgifter för AI till 200 dollar, motsvarande 1.920 kronor, per vecka i ett försök att hålla nere de skenande kostnaderna där ett särskilt tillstånd krävs för att överskrida gränsen.

Personalen på elfordonstillverkaren ska ha ha blivit underrättande om att användningen av tekniken kommer att vara begränsad från och med måndag.

https://www.di.se/live/musk-begransar-anstalldas-ai-anvandande/

Arbeta mer LLM'a mindre.

Men det är klart. 2k i veckan är ju en del. Hur snabbt bränner man tokar för 2000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in