2026-06-22, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Finns som sagt en massa artiklar om det.

Nej men bland många. Unga män OCH kvinnor gillar sportbilar, men det är generellt i äldre ålder som man har råd.

Fenomenet Tate, idol för många unga män, säger något annat än ditt bs på FB. Män kommer alltid att vara män.
Återigen det gäller inte utanför inre Stockholm.
Unga köper hus med arbeten som lastbilschaufför mm.

Vad är många? Återigen folk har mer sprida intressen idag. Vi har rent av vuxna män som samlar på pokemonkort

Återigen vad är många? Hälften av alla unga män? 10%?
Det kommer alltid finns idoldyrkande töntar som följer trender och letar förebilder eftersom de inte har något att stå på.
Det har alltid funnits svaga rotlösa män.
Citera
2026-06-22, 01:02
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Återigen det gäller inte utanför inre Stockholm.
Unga köper hus med arbeten som lastbilschaufför mm.

Vad är många? Återigen folk har mer sprida intressen idag. Vi har rent av vuxna män som samlar på pokemonkort

Återigen vad är många? Hälften av alla unga män? 10%?
Det kommer alltid finns idoldyrkande töntar som följer trender och letar förebilder eftersom de inte har något att stå på.
Det har alltid funnits svaga rotlösa män.

Jo.

Att samla på pokemonkort är att ha något att stå på, att köra Lambo är att vara svag och rotlös, okidoki.

Män kommer alltid att vilja ha en sportbil, helst flera, förstår man inte det är man förmodligen pokemonsamlare. Men att ha råd, det har man oftast inte förrän i äldre ålder.
Citera
2026-06-22, 01:20
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jo.

Att samla på pokemonkort är att ha något att stå på, att köra Lambo är att vara svag och rotlös, okidoki.

Män kommer alltid att vilja ha en sportbil, helst flera, förstår man inte det är man förmodligen pokemonsamlare.

Så sant som det är sagt
Citera
2026-06-22, 01:21
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Återigen folk har mer sprida intressen idag.

Var har du fått statistiken ifrån som visar att män idag har ett lägre intresse för dyra bilar än förr? Du hävdar ju att detta är verklighet hela tiden i flera inlägg nu.
Citera
2026-06-22, 13:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det var ju du som skrev "Porsche-ägandet har inte spridits jämnt som det borde", så jag undrade just hur du menade att det skulle spridas jämnt?

Sen var ju 100.000kr värt mycket mer på 90-talet så den jämförelsen du gör nu är tokig.
Nej! Jag var med på 90-talet, fanns massor med billigare porsche-bilar på vägarna i mitt Danderyd som kördes av 20-30-åringar. Nu är det bara kepsgubbar.
Citera
2026-06-22, 13:44
Medlem
Citat:
Var har du fått statistiken ifrån som visar att män idag har ett lägre intresse för dyra bilar än förr? Du hävdar ju att detta är verklighet hela tiden i flera inlägg nu.
Det är ju bara att titta på vad folk faktiskt gör?
Fler har datorspel mm som intressen osv.
Kolla på vad folk lägger pengarna på.
Citera
2026-06-22, 13:51
Medlem
Citat:
Jo.

Män kommer alltid att vilja ha en sportbil, helst flera, förstår man inte det är man förmodligen pokemonsamlare. Men att ha råd, det har man oftast inte förrän i äldre ålder.
Nej det är skitsnack.

Det har jag inte påstått, vad jag påstår att folk har alla möjliga intressen idag, om det så är skidåkning med resor till alperna osv. Det är inte lika ensidigt som för när det fanns färre alternativ.

Jag har råd och har noll intresse i att skaffa en sportbil.
Samma med de flesta vännerna. Man har en schysst bil att ta sig från punkt a till punkt b.
Finns annat som är mer intressant än någon sportbil.

Hellre säg en husbil som man kan åka runt med på semestern runt om i Europa eller en båt om man gillar fiske och båtlivet.
Citera
2026-06-22, 15:43
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Så sant som det är sagt

Haha en del lever i en bubbla, vi som vet vi vet.

Citat:
Nej det är skitsnack.

Det har jag inte påstått, vad jag påstår att folk har alla möjliga intressen idag, om det så är skidåkning med resor till alperna osv. Det är inte lika ensidigt som för när det fanns färre alternativ.

Jag har råd och har noll intresse i att skaffa en sportbil.
Samma med de flesta vännerna. Man har en schysst bil att ta sig från punkt a till punkt b.
Finns annat som är mer intressant än någon sportbil.

Hellre säg en husbil som man kan åka runt med på semestern runt om i Europa eller en båt om man gillar fiske och båtlivet.

Skidsemester till Österrike har borgare ägnat sig åt sedan jag var liten pojk, jag har passerat 60 idag, samma människor vars barn åkte dit hade inte sällan en Mercedes el. sportbil. Förmodligen precis samma idag.

Du och dina intressen är inte Topic i tråden. Allt du skriver tycks utgå från dig själv och inte hur det ser ut i landet som helhet. Tänker inte svara på mer trams från dig.

Riktiga män oavsett ålder kommer alltid att gilla muskelbilar/sportbilar oavsett ålder, men det är oftast vid högre ålder som man kan förverkliga drömmen. Som jag gjort, samt att jag reser utomlands två ggr per år. Inte mycket att skryta om utan det är standard för många av oss äldre som investerat klokt i livet. Har för övrigt det mesta av mitt kapital fortsatt investerat.

Apropå investeringar så har ju sportbilar visat sig vara en fantastisk investering, detta tror jag kommer att fortsätta.

Kommer som sagt inte svara på mer trams från dig. Adios.
Citera
2026-06-22, 16:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Det är ju bara att titta på vad folk faktiskt gör?
Fler har datorspel mm som intressen osv.
Kolla på vad folk lägger pengarna på.

Folk kanske har fler intressen idag, men varför skulle det betyda att intresset för dyra bilar har sjunkit?
Citera
2026-06-22, 23:30
Medlem
Citat:
Haha en del lever i en bubbla, vi som vet vi vet.

Skidsemester till Österrike har borgare ägnat sig åt sedan jag var liten pojk, jag har passerat 60 idag, samma människor vars barn åkte dit hade inte sällan en Mercedes el. sportbil. Förmodligen precis samma idag.

Du och dina intressen är inte Topic i tråden. Allt du skriver tycks utgå från dig själv och inte hur det ser ut i landet som helhet. Tänker inte svara på mer trams från dig.

Riktiga män oavsett ålder kommer alltid att gilla muskelbilar/sportbilar oavsett ålder, men det är oftast vid högre ålder som man kan förverkliga drömmen. Som jag gjort, samt att jag reser utomlands två ggr per år. Inte mycket att skryta om utan det är standard för många av oss äldre som investerat klokt i livet. Har för övrigt det mesta av mitt kapital fortsatt investerat.

Apropå investeringar så har ju sportbilar visat sig vara en fantastisk investering, detta tror jag kommer att fortsätta.

Kommer som sagt inte svara på mer trams från dig. Adios.
Skillnaden nu är att fler svenskar än någonsin åker skidor.
Haha borgare? Du behövde inte vara någon borgare för 30 år sedan för att åka till Österrike för att åka skidor och absolut inte nu heller.

Mina intressen? Lilla gubben världen har förändrats sedan du var ung.

Haha riktiga män? Menar du överviktiga gubbar som vill förverkliga någon bardomsdröm och tror att det är samma status idag som för att ha en sportbil?
Vill du ha status som 60+? Va i god form.
Var och varannan fet gubbe har en sportbil eller någon veteranare.
Hur många 60 åringar är vältränade på riktigt? Ytterst få.

Wow reser utomlands 2 gånger om året?
Imponerande! För det kan ju inte vilken 20 åring som helst som jobbar inom butik, restaurang, lastbilschaufför osv

Eller så köper man klockor, värdepapper, crypto etc.
Citera
2026-06-22, 23:33
Medlem
Citat:
Folk kanske har fler intressen idag, men varför skulle det betyda att intresset för dyra bilar har sjunkit?
För att folk väljer att lägga pengar på annat.
Om man nu är intresserad så sparar man pengar för att lägga på det som intresserar en.

Varför ska jag som exempel plöja ner ett par hundratusen på en motorcykel om jag har noll intresse i att åka motorcykel?
Citera
2026-06-22, 23:47
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Skillnaden nu är att fler svenskar än någonsin åker skidor.
Haha borgare? Du behövde inte vara någon borgare för 30 år sedan för att åka till Österrike för att åka skidor och absolut inte nu heller.

Mina intressen? Lilla gubben världen har förändrats sedan du var ung.

Haha riktiga män? Menar du överviktiga gubbar som vill förverkliga någon bardomsdröm och tror att det är samma status idag som för att ha en sportbil?
Vill du ha status som 60+? Va i god form.
Var och varannan fet gubbe har en sportbil eller någon veteranare.
Hur många 60 åringar är vältränade på riktigt? Ytterst få.

Wow reser utomlands 2 gånger om året?
Imponerande! För det kan ju inte vilken 20 åring som helst som jobbar inom butik, restaurang, lastbilschaufför osv

Eller så köper man klockor, värdepapper, crypto etc.

Status är felformulerat men att det är en medelklass-markör att vara i form, javisst. Liksom det är en medelklass-markör att ha en sportbil.

Hur vet du vad som gällde för 30 är sedan?

Klockor, värdepapper, krypto? Eh, ja? Med tillhörande Lambo om man är framgångsrik investerare.

Nä, Bosse i charken alternativt svetsar-Janne har inte tillgång till detta, Bosse/Janne bor i hyresrätt, tror sig vara smarta som sparar i fiat (smältande iskuber), reser inte utomlands till premiumhotell 2x/år, äger inte klockor och värdepapper, äger absolut inte någon sportbil ... därav ressentimentet mot ägare av sportbilar.

Hahaha vilken loser du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in