2026-06-16, 17:39
Medlem
Rorschachs avatar
Jag frågade Chatgtp följade fråga "Hur går de det praktiska att genomföra 12-stegsprogrammet? Vad gör man praktisk vid varje steg i programmet? Ge exempel." och svaret blev följande:

Vissa av stegen är faktiskt riktigt bra. Men jag undrar:
Vissa personer har varit med i cirka 10 år eller mer. Är det ingen som säger typ "JA, PELLE! Vi vet att du är alkoholist. Du har sagt det i 10 år". Varför ska man upprepa att man är alkoholist hela tiden. Och har man varit nykter i 10 år då har man ju skaffat sig andra vanor och då har man säker utsatts sig miljontals gånger för alkohol utan att dricka. Förresten är det inte bättre att låta sin närmaste omgivning vet om att man är alkoholist och få stöd därifrån istället för att slösa tid på massa möten. Har man nära vänner som man kan få hjälp av när det krisar så kan man skippa mötena. etc.

Jag trodde 12-stegsprogrammet var typ 12 veckors behandling inte en livslång medlemskap i en förening. Eller har jag uppfattat det helt fel?
Citera
2026-06-17, 23:01
Medlem
I USA har missbrukare dömts att gå till XA-möten. Ganska sjukt eftersom det är anonyma möten. Och USA har religionsfrihet.

Det finns ingen vetenskaplig evidens att XA på något sätt hjälper missbrukare. "Programmet" är vetenskapligt ofalsifierbart. I Sverige skickas missbrukare till behandlingshem som använder 12-stegsprogram. Staten betalar för totalt snömos. (Nummer 2 totalt snömos är KBT).

AA:s "Bibel" skrevs för 100 år sedan och tolkas bokstavligt. Vissa av dess ord är närmast Sharia-regler. (Kvinnor nämns för övrigt inte.)

Den ene grundaren Bill W. levde sitt liv som "nykter" med benzo, LSD och var notoriskt otrogen mot sin fru.

De där äldre idioterna som sitter på möten och skryter om 17 års nykterhet och ser ned på alla andra får man ta med en stor nypa salt; de super till på helgerna som vanliga Svenssons och är vardagsnyktra.

Hela poängen med AA är att fånga upp svaga personer som skall knäböja och skänka pengar. Som i Scientologi och all annat skit. Fåren skall samlas in och förhindras att tänka själva -- kapitalismens symptom, för övrigt.

AA säger att de har nycklarna till nykterhet men det enda de har är nycklarna till skithuset.
Citera
2026-06-20, 11:15
Medlem
MisterLaPages avatar
Bill W tog mängder med barbiturater. Bensodiazepiner fanns inte på hans tid.
Citera
2026-06-22, 23:09
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Jag frågade Chatgtp följade fråga "Hur går de det praktiska att genomföra 12-stegsprogrammet? Vad gör man praktisk vid varje steg i programmet? Ge exempel." och svaret blev följande:

Vissa av stegen är faktiskt riktigt bra. Men jag undrar:
Vissa personer har varit med i cirka 10 år eller mer. Är det ingen som säger typ "JA, PELLE! Vi vet att du är alkoholist. Du har sagt det i 10 år". Varför ska man upprepa att man är alkoholist hela tiden. Och har man varit nykter i 10 år då har man ju skaffat sig andra vanor och då har man säker utsatts sig miljontals gånger för alkohol utan att dricka. Förresten är det inte bättre att låta sin närmaste omgivning vet om att man är alkoholist och få stöd därifrån istället för att slösa tid på massa möten. Har man nära vänner som man kan få hjälp av när det krisar så kan man skippa mötena. etc.

Jag trodde 12-stegsprogrammet var typ 12 veckors behandling inte en livslång medlemskap i en förening. Eller har jag uppfattat det helt fel?

Håller med. Gick på kanske fem, sex möten några år sen när jag behövde skärpa till mig. Gillade inte det "religiösa", hålla hand, erkänna att man kapitulerat och allt det var. Vadå kapitulerat, det var tvärtom tänkte jag. Då tänkte jag på det att en del sa att de varit nyktra i tio år och ändå fortsatte kalla sig alkoholister. ok de kanske behövde gå på möten för att inte deka ner sig. Kanske inte hade nåt annat. Alla deras vänner är alkoholister och de har inte vänner som de kan få hjälp av. Har inte skaffat andra vanor typ träning, eller nåt de kan göra när de känner ett sug. Men det kändes som en konstig sekt för mig. Där alkoholen skulle vara i centrum hela tiden. Flera verkade fortsätta supa men gå på möten för att ha en vit period. Nån sa att det var "en dag i sänder". Han hade varit nykter många år men sa att det fortfarande var en kamp och en dag i sänder. Det måste vara för jävligt. Jag var där för att inte bli alkoholist. Då var det inte så bra att sitta med en grupp som fortsatte säga att de var alkoholister. Skaffade nya vanor, bytte umgängeskrets till viss del. De jag bara träffat på krogen och som inte kunde umgås om det inte var alkohol med, de försvann. Tog antidepp ett tag, började träna, skaffade nya rutiner. Inte för att dissa de som måste gå på möten om de inte ska spåra ur. Men det måste vara fan så trist att kalla sig alkoholist år efter år.
Citera
2026-06-24, 10:26
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
...Det finns ingen vetenskaplig evidens att XA på något sätt hjälper missbrukare. "Programmet" är vetenskapligt ofalsifierbart. I Sverige skickas missbrukare till behandlingshem som använder 12-stegsprogram. Staten betalar för totalt snömos. (Nummer 2 totalt snömos är KBT)....

Som jag har läst (googlat) så är det inte själva 12-stegsprogram som håller personer utan själv XA grupp som gör den lyckad för personer som följer det slaviskt. Men visst, XA har sektvibbar. Känns att efter ha gått igenom alla 12 steg borde det räcka. Varför slösa bort en massa timmar per vecka på tjata om alkohol hela tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
...ok de kanske behövde gå på möten för att inte deka ner sig. Kanske inte hade nåt annat. Alla deras vänner är alkoholister och de har inte vänner som de kan få hjälp av. Har inte skaffat andra vanor typ träning, eller nåt de kan göra när de känner ett sug. Men det kändes som en konstig sekt för mig. Där alkoholen skulle vara i centrum hela tiden...

Ja, precis. Jag har full respekt om XA hjälper personer som du skriver har bara alkoholister till vänner eller miljöer där alkoholen är viktig del av sammanhållning. Visst, om det hjälper dem till ett värdigt liv så är ju bra. Men irriterar mig bara på sista steg att man blir fast i en evig loop där man tjatar sönder folk om alkohol.
Citera
2026-06-24, 13:01
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Som jag har läst (googlat) så är det inte själva 12-stegsprogram som håller personer utan själv XA grupp som gör den lyckad för personer som följer det slaviskt. Men visst, XA har sektvibbar. Känns att efter ha gått igenom alla 12 steg borde det räcka. Varför slösa bort en massa timmar per vecka på tjata om alkohol hela tid.

Ja, precis. Jag har full respekt om XA hjälper personer som du skriver har bara alkoholister till vänner eller miljöer där alkoholen är viktig del av sammanhållning. Visst, om det hjälper dem till ett värdigt liv så är ju bra. Men irriterar mig bara på sista steg att man blir fast i en evig loop där man tjatar sönder folk om alkohol.

Absolut respekt för det. Det är väl lite att man då byter ut krogänget mot AA-gänget, eller ensamheten mot AA, enda sättet att inte supa ner sig är att snacka om alkoholen hela tiden och älta det negativa som hänt. Ett slags slaveri. Alkoholen måste va i centrum hela tiden. Det kan väl bli en gemenskap också om man har många jävliga erfarenheter under en lång tid som man inte vill prata om med någon annan än de som varit i samma sits. Så det funkar ju för en del. Sen finns det väl mediciner mot alkoholism numera också. Så det handlar nog om graden av beroende, plus om man har vänner och bekanta som man kan göra andra grejer med.
Citera
2026-06-24, 13:10
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
I USA har missbrukare dömts att gå till XA-möten. Ganska sjukt eftersom det är anonyma möten. Och USA har religionsfrihet.

Det finns ingen vetenskaplig evidens att XA på något sätt hjälper missbrukare. "Programmet" är vetenskapligt ofalsifierbart. I Sverige skickas missbrukare till behandlingshem som använder 12-stegsprogram. Staten betalar för totalt snömos. (Nummer 2 totalt snömos är KBT).

AA:s "Bibel" skrevs för 100 år sedan och tolkas bokstavligt. Vissa av dess ord är närmast Sharia-regler. (Kvinnor nämns för övrigt inte.)

Den ene grundaren Bill W. levde sitt liv som "nykter" med benzo, LSD och var notoriskt otrogen mot sin fru.

De där äldre idioterna som sitter på möten och skryter om 17 års nykterhet och ser ned på alla andra får man ta med en stor nypa salt; de super till på helgerna som vanliga Svenssons och är vardagsnyktra.

Hela poängen med AA är att fånga upp svaga personer som skall knäböja och skänka pengar. Som i Scientologi och all annat skit. Fåren skall samlas in och förhindras att tänka själva -- kapitalismens symptom, för övrigt.

AA säger att de har nycklarna till nykterhet men det enda de har är nycklarna till skithuset.

Om de dömts att gå på möten kan det väl vara en del av en annan dom. Om de dömts för rattfylla, misshandel osv ingår ett krav att de går 12-stegsprogrammet. Du får inte tillbaka körkortet om du inte kan visa att du blivit nykter. Det är ju bra om det funkar.
Citera
2026-06-24, 14:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Absolut respekt för det. Det är väl lite att man då byter ut krogänget mot AA-gänget, eller ensamheten mot AA, enda sättet att inte supa ner sig är att snacka om alkoholen hela tiden och älta det negativa som hänt. Ett slags slaveri. Alkoholen måste va i centrum hela tiden. Det kan väl bli en gemenskap också om man har många jävliga erfarenheter under en lång tid som man inte vill prata om med någon annan än de som varit i samma sits. Så det funkar ju för en del. Sen finns det väl mediciner mot alkoholism numera också. Så det handlar nog om graden av beroende, plus om man har vänner och bekanta som man kan göra andra grejer med.

Sant.

De mest idoga 12-stegarna ("ööh... fastnade i femte steget i fjol") har jag träffat på Maria och St Göran, på avgiftningar... borde säga något... Den mest extreme tolvstegaren jag träffat var på ett behandlingshem, han var där för fjärde gången...

En extremist berättade (tror honom) att det fanns (hemliga, ej googlingsbart) "möten för mötesberoende"...
Citera
2026-06-24, 15:55
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sant.

De mest idoga 12-stegarna ("ööh... fastnade i femte steget i fjol") har jag träffat på Maria och St Göran, på avgiftningar... borde säga något... Den mest extreme tolvstegaren jag träffat var på ett behandlingshem, han var där för fjärde gången...

En extremist berättade (tror honom) att det fanns (hemliga, ej googlingsbart) "möten för mötesberoende"...

haha kanske en väg bort från alkoholen och snacket om alkohol :-)

Mycket beror nog på hur långt ett beroende gått och hur stora konsekvenser det fått för livet. Om man inser tidigt att det är ett problem är det inte så svårt att sätta stopp men ju fler vänner man har som alltid dricker ju mer normalt tycker man det är. Man tror alla dricker lika mycket fast det egentligen bara är ens egen krets som gör det. Tyckte jag fick ut en del av mötena ialf. Men ville inte sitta och lyssna eftersom jag bestämt mig och många verkade ju inte riktigt gjort det.
Citera
2026-06-25, 11:19
Medlem
MisterLaPages avatar
Jag var på ett AA-möte en gång, i Rågsved. En källarlokal. Glad i hågen köpte jag kanelbullar och tog med mig. Gott till kaffet, typ gofika. Alla mumsade förnöjt på bullarna och stämningen var uppsluppen. Vi började delningarna. Precis när det blev min tur att dela, jag hann bara börja, så tappade en kille sin bulle på golvet. Det blev stor uppståndelse, vad göra, var golvet smutsigt, ska bullen slängas eller kanske den går att äta om man borstar av den? Frågorna var många. Till sist enades vi gemensamt om att det var säkrast att slänga bullen, och så skedde.

Vi återupptog delningarna som om ingenting hänt. Men jag fick inte fortsätta och avsluta min delning, helt sonika hoppade man över mig.

Jag blev så upprörd och ledsen att på vägen hem köpte jag tre folköl.
Citera
2026-06-25, 19:07
Medlem
Man tar väl med sig det man vill från möten och lämnar det andra därhän. För mig har det varit bra att höra att andra människor har liknande problem och tankar som mig själv, det hade jag inte stött på om det inte vore för delningarna på NA.

Jag tycker det är bra att lyssna på dagens text och reflektera över den. Man får också träffa väldigt varierat med människor, högt som lågt.

Att fokusera på skillnaderna mot andras delningar eller förhållningssätt till nykterhet tycker jag är kontraproduktivt, man får väl se vad som är gemensamt? Om inte annat är det bra träning att sitta i samma rum och lyssna på någon som berättar något som är ljusår från mitt egna liv, tankesätt och uppfattningar... Det för mig är väldigt givande i denna tid av filterbubblor och alla människor som är så förbaskat "glada" hela tiden. Då upplever jag NA som en plats med mer genuinitet där man kan höra någon dela om världens bästa dag följt av någon som haft det total skit, kontraster är fint.

Om NA ger dig något är väl upp till dig själv, men går man in med inställningen att det här är en sekt och att alla är hjärntvättade lär man ju inte få ut särskilt mycket. För mig är den gemenskapen betydligt bättre och mer utvecklande än att möta "vänner" på puben, dricka och tappa kontrollen över hur mycket jag dricker. Vilket gör mig mottaglig att ta något annat.

Grejen med Gud och högre makt stör mig inte, jag växte upp i Missionskyrkan och för mig betyder inte tron på Gud att alla blint tror på en omnipotent skapare. Det kan likaväl betyda att man skapar en gemensam värdegrund eller delar en gemensam upplevelse via olika aktiviteter. Gemenskapen, eller medmänskligheten, blir för mig den högre makten, och den existerar utanför NA. Medmänskligheten existerar överallt. Men, det kunde jag inte inse innan jag kapitulerade inför mitt beroende (som är något kognitivt) och helt la mitt liv i händerna på min högre makt, alltså medmänskligthet. Det för mig har gjort all skillnad i världen.

Är min tolkning av de två första stegen något alla i NA skulle dela? Nej, antagligen inte. Men, det spelar ingen som helst roll för mig eller dem. Man gör vad man vill av stegen, man tolkar dessa hur man vill. Jag har själv ingen sponsor, men att reflektera över stegen står alla fritt. Om jag skaffar en sponsor har jag inga problem att arbeta med stegen med hen.

För alla er som hittar nykterhet och lycka utan att ta hjälp av 12 stegsrörelsen, bra jobbat, jag blir bara glad att höra det. Jag själv behöver NA och lär fortsätta behöva många möten just nu, tiden jag lägger på NA är ändå en piss i Nilen i jämförelse med tiden jag lagt på missbruk och diverse beroenden genom åren.
Citera
2026-06-25, 22:02
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
.... Det är väl lite att man då byter ut krogänget mot AA-gänget, eller ensamheten mot AA, enda sättet att inte supa ner sig är att snacka om alkoholen hela tiden och älta det negativa som hänt....

Visst. Har man bara alkoholister som vänner eller helt ensam så fyller AA säkert en funktion. Bara man kunde flytta fokuset på annat efter 12 steget. Kan dom inte bygga med ett eller flera steg till.

Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
För alla er som hittar nykterhet och lycka utan att ta hjälp av 12 stegsrörelsen, bra jobbat, jag blir bara glad att höra det. Jag själv behöver NA och lär fortsätta behöva många möten just nu, tiden jag lägger på NA är ändå en piss i Nilen i jämförelse med tiden jag lagt på missbruk och diverse beroenden genom åren.

Ok, bara att NA hjälper dig. Glad för dig. Hur länge har du gått på möten? Vilket steg är du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in