Igår, 01:48
  #2581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Visst. Har man bara alkoholister som vänner eller helt ensam så fyller AA säkert en funktion. Bara man kunde flytta fokuset på annat efter 12 steget. Kan dom inte bygga med ett eller flera steg till.



Ok, bara att NA hjälper dig. Glad för dig. Hur länge har du gått på möten? Vilket steg är du på?

Tack!

Eftersom jag inte har en sponsor gör jag ju inte det officiellt. Men jag skulle säga steg fyra då jag jobbar mycket med mig själv. Jag inser att mycket av mitt missbruk bottnar i rädsla och flyktbeteende, det behöver jag jobba med eftersom detta verkar leda till mycket av det negativa i mitt beteende.

Men, jobbar ju med steg 1-3 hela tiden. Jag tror inte man blir klar med stegen, tappar man steg tappar man ju fundamentet för allt. Därför går jag väl också på möten, man blir påmind om det mörka. Jag kan uppskatta att gå från ett möte och känna rejält med ångest för att det skickat en tillbaka till något negativt, t.ex. att sitta i fyllecell. Den känslan är otroligt viktigt för mig om jag ska fortsätta vara nykter, min beroendehjärna vinner absolut om jag börjar kompromissa eller om jag bara minns positiva saker.

Går du själv på möten?
Citera
Igår, 06:54
  #2582
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterLaPage
- - -
Jag blev så upprörd och ledsen - - -

Det du beskriver är en klassiker. Minsta lilla incident kan ge återfall. Min svärmors kusin som egentligen är inbiten tolvstegare gav upp - accepterade alt kapitulerade - efter denna pikanta händelse. Hans systerdotter följde med honom på ett öppet möte. Hon har dekolletage som heter duga, H+++, och får ofta höra "vilken jävla hylla!" från A-lagarna utanför Coop i den mellansvenska f d industristaden. En A-lagare dyker upp på ett möte och får syn på henne, och börjar klämma! En annan följer efter, till slut uppstår rena kalabaliken.

Han tog en taxi till Färjeterminalen för Birka och begav sig till Tax-free i akt och mening att införskaffa två flaskor Sherry Cask Speyside Single Malt, och en liten bananlikör.

Händelser som dessa förtigs systematisk av "rörelsen". Det "delades" kring ovan (obs! Ett rykte enkom) på ett möte i Gävle två år senare. Delaren sedan dess försvunnen, men ska ha setts i Argentina.
Citera
Igår, 08:16
  #2583
Medlem
MisterLaPages avatar
Jag är inte förvånad! Det är så mycket skumma rykten i svang att man blir mörkrädd. Jag hörde från en trovärdig AA-medlem i en stor grupp på den amerikanska västkusten att det var en well known secret att dr Bob regelbundet utövade trettonde steget med unga vackra kvinnor på sitt skrivbord i sin läkarmottagning. (Apropå cleavege.)

Jag börjar tappa tron på mänskligheten.
Citera
Igår, 11:17
  #2584
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Eftersom jag inte har en sponsor gör jag ju inte det officiellt. Men jag skulle säga steg fyra då jag jobbar mycket med mig själv. Jag inser att mycket av mitt missbruk bottnar i rädsla och flyktbeteende, det behöver jag jobba med eftersom detta verkar leda till mycket av det negativa i mitt beteende.

Bra att du funnit dina problem som du kan arbeta med. Det kanske bra om du skaffar en sponsor och jobbar vidare med alla stegen.

Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Men, jobbar ju med steg 1-3 hela tiden. Jag tror inte man blir klar med stegen, tappar man steg tappar man ju fundamentet för allt. Därför går jag väl också på möten, man blir påmind om det mörka. Jag kan uppskatta att gå från ett möte och känna rejält med ångest för att det skickat en tillbaka till något negativt, t.ex. att sitta i fyllecell. Den känslan är otroligt viktigt för mig om jag ska fortsätta vara nykter, min beroendehjärna vinner absolut om jag börjar kompromissa eller om jag bara minns positiva saker.

Ok, bra att du använder din mörka tankar och ångest som drivkraft till förändring och förbättring. Jag vet inte om det kan fungera för alla dock. Kan vara negativt för vissa. Hur vet man när man är klar med ett steg eller hur vet man när man ska gå vidare i till nästa steg?

Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Går du själv på möten?

Nej. Jag bara nyfiken på hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in