2026-06-21, 20:54
Medlem
Tur att det finns väldigt många fler butiker som man kan välja att handla i. Låt dem bråka.
Citera
2026-06-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Ett stort problem med ICA, COOP etc är att dom vill helst sälja sina egna märken vilket begränsar oss konsumenter. Många av ICAs produkter är undermåliga som då kommer att tvingas på mig när de vägrar ta in konkurrerande varor till sina egna.
Det är otroligt synd att de varor vi förtjänar att ha blir sakta utbytta mot konserverar skräp som annars är avsett för helt andra marknader som Rumänien. Att vända en sån utveckling är väl i princip omöjligt eftersom cash är det som avgör för de flesta kunder.
Citera
2026-06-22, 00:12
Medlem
Jag handlar numera aldrig på ICA. Det är den dyraste livsmedelsbutiken i staden där jag bor och kvaliteten på deras egna produkter är inte bra.
Citera
2026-06-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
En pågående konflikt gör så att alla produkter från Wasaknäcke försvinner från butikshyllorna.
Vad konflikten mellan Ica Sverige och Barilla handlar om
är det ingen av parterna som vill kommentera i detalj.

Det är inte tydligt när produkterna från Barilla och Wasa kommer vara helt borta
från sortimentet då det befintliga lagersaldot ser olika ut mellan Ica-butikerna i landet.
https://www.allas.se/mat-och-dryck/svenskarnas-favoritknackebrod-slutar-saljas-pa-ica/11484150
https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1490115-klassiska-frukostvaran-forsvinner-fran-icas-hyllor

Wasa Frukost, Wasa Sport, Wasa Rågi eller Falu Rågrut ...
Vilken som än är din favorit så kommer du inte längre kunna köpa den på Ica.

Vad tycker vi om om knäckekonflikten?
Ja vad är det för problem när man kan gå och köpa det på tex. Hemköp?
Citera
2026-06-22, 08:56
Medlem
Sannolikt handlar det om en låsning där ICA kräver lägre inköpspriser. De är inte bara butikerna som passat på att höja sina priser, det har gjorts i alla led. Förutom kanske den enskilda bonden då.
Jag tänker inte utmåla ICA som en riddare med gyllene mantel, men en förutsättning för att vi ska få lägre matpriser är att butikskedjorna pressar sina leverantörer där det går.

Jag upplever att Barillaprodukter gick upp mycket i pris för några år sedan, och har aldrig kommit neråt igen, till skillnad från andra produkter.
Det var inte ovanligt att hitta tomatsåserna för en tia på extrapris. Nu ska man vara glad om man hittar dem för en tjuga.
Citera
2026-06-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag skiter väl i det iofs. Äter sällan knäcke.

Men orsaken är väl gamla vanliga: ICA är så stora att de tycker att de kan bestämma hur mycket de vill betala.
Barilla är väl så stora att de kan vägra gå med på det, vilket kanske är anledningen till att detta har ploppat upp. Det normala är väl att leverantörerna viker ner sig...

Man kan ju hoppas dom gör det för att kunna sänka säljpriset mot kund. Men det talar mer för att öka sina egna marginaler .
Citera
2026-06-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja vad är det för problem när man kan gå och köpa det på tex. Hemköp?

Precis, jag kommer gå till Coop för att köpa favvoknäcket…
Citera
2026-06-22, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Det är otroligt synd att de varor vi förtjänar att ha blir sakta utbytta mot konserverar skräp som annars är avsett för helt andra marknader som Rumänien. Att vända en sån utveckling är väl i princip omöjligt eftersom cash är det som avgör för de flesta kunder.

Jag håller med. Nu fick ICA förbud att sälja ICA BASIC HÅNUNG men det är nog galet mycket som borde dras in för att kvaliten är riiiiktigt usel och kanske farlig att förtära.
Citera
2026-06-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Sannolikt handlar det om en låsning där ICA kräver lägre inköpspriser. De är inte bara butikerna som passat på att höja sina priser, det har gjorts i alla led. Förutom kanske den enskilda bonden då.
Jag tänker inte utmåla ICA som en riddare med gyllene mantel, men en förutsättning för att vi ska få lägre matpriser är att butikskedjorna pressar sina leverantörer där det går.

Jag upplever att Barillaprodukter gick upp mycket i pris för några år sedan, och har aldrig kommit neråt igen, till skillnad från andra produkter.
Det var inte ovanligt att hitta tomatsåserna för en tia på extrapris. Nu ska man vara glad om man hittar dem för en tjuga.

Kan det vara så att ICA vill börja sälja "ICA Knäckebröd" och "ICA Basic Knäckebröd" och Barilla/Wasa vägrar att leverera till ICA pga detta och/eller vägrar att producera denna "ICA Knäckebröd"?

För att ta ett exempel:

Ketchup.

ICA säljer några olika märken - de största är Felix, Heinz och ICA Ketchup.

Dock så tillverkas alla tre (Felix, Heinz och ICA Ketchup) på samma fabrik - Orkla Foods Fågelmara i Blekinge.

ICA kanske ville göra samma sak med knäckebröd men Wasa (som största producent) vägrade - de vill ha kvar sina kända varumärken som folk betalar några kronor extra för istället för att börja producera knäckebröd åt en "konkurrent".

Om t ex Wasa börjar producera knäckebröd som heter ICA Knäckebröd så kommer ju detta göras med mångåriga avtal för ICA är så stora och varje gång det är förhandling om priser så kan ju bara ICA luta sig tillbaka och säga "Nej - vi betalar inte mer - då plockar vi bort Wasas knäckebröd från hyllorna och ersätter med ICA Knäckebröd".

Edit - ser att ICA redan har egna knäckebröd som bland annat tillverkas av Wasa - så det kanske är där konflikten ligger.

Wasa tjänar säkerligen mer på sina egna knäckebröd än att baka knäckebröd åt ICA som det står ICA på.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-06-22 kl. 13:21.
Citera
2026-06-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag håller med. Nu fick ICA förbud att sälja ICA BASIC HÅNUNG men det är nog galet mycket som borde dras in för att kvaliten är riiiiktigt usel och kanske farlig att förtära.
Det är säkerligen farligt att förtära. Frukt från Turkiet är ju ett elände. Fusk är normen på dessa skit marknader runt EU. Självdöda djur. Falsk olivolja. Falsk honung. Allt är en enda härva som man kämpar i motvind likt en storm för att stoppa. De kan varenda trick i boken. Skicka varor mellan länder för att fuska med registreringar. Djuret uppvuxet i X land. Slaktat i ett annat. Styckat i ett tredje. Packat i ett fjärde. Levererat från andra sidan jorden. Sålt i Sverige.
Citera
2026-06-22, 18:31
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Man kan ju hoppas dom gör det för att kunna sänka säljpriset mot kund. Men det talar mer för att öka sina egna marginaler .

Med största sannolikhet.
Citera
2026-06-22, 19:05
Medlem
Taufatts avatar
Ok, därför jag inte hittade knäckebröd idag på den lokala Ica-butik. Hoppas det löser sig snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in