2026-06-17, 16:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja man kan anta att ICA inte vill gå med på de proshöjningar mot ICA som Barilla kräver.
Jag tror du är på rätt väg med orsak
ICA har rätt tuff prispress på sina leverantörer och passar det inte åker de ut.
Citera
2026-06-17, 16:58
Medlem
Vem bryr sig om Wasa knäcke när det finns Leksandsbröd?
Citera
2026-06-17, 17:01
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
ICA har rätt tuff prispress på sina leverantörer och passar det inte åker de ut.

I efterhand har man fått veta om tidigare liknande tvister att det gällt priset mot ICA.
Citera
2026-06-17, 17:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vem bryr sig om Wasa knäcke när det finns Leksandsbröd?

Jag vill ha Wasa Husman. Jag går till Hemköp istället, eller COOP. Problemet löst.
Citera
2026-06-17, 17:06
Medlem
Citat:
Jag vill ha Wasa Husman. Jag går till Hemköp istället, eller COOP. Problemet löst.

Nu finns inte de butikerna på de flesta orterna så det är inte bara att "gå dit". Hur löser vi det?
Citera
2026-06-17, 17:09
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Nu finns inte de butikerna på de flesta orterna så det är inte bara att "gå dit". Hur löser vi det?

Postorder? ("E-handel").
Citera
2026-06-17, 17:10
Medlem
Sådana här konflikter handlar inte om att leverantören vill höja sina priser pga kostnadsökningar utan att leverantören vill höja sin marginal. Vi konsumenter har anledning att vara nöjda över att ICA tar kampen. För normaliseras en högre marginal för att tillverka enkla produkter som knäckebröd och pasta finns ingen väg tillbaka.
Citera
2026-06-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

ICA är en butikskedja som till största del består av extremt giriga butiksägare. Sänker man priset till leverantörerna så gynnar det absolut inte kunderna utan pengarna hamnar i butikägarens fickor.
Citera
2026-06-17, 17:13
Medlem
Citat:
Man får se till så politikerna släpper till mark för byggande av nya livsmedelslokaler. Tyvärr är de allt för ofta för bra kompisar med ortens Ica-handlare.
Citera
2026-06-17, 17:14
Medlem
Citat:
Postorder? ("E-handel").

Förvisso skulle det nog funka med knäckebröd. Lite värre med andra dagligvaror som djupfryst och tex glass även om vissa handlar det via e-handel också i vår mer och mer skeva värld.
Citera
2026-06-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Ett stort problem med ICA, COOP etc är att dom vill helst sälja sina egna märken vilket begränsar oss konsumenter. Många av ICAs produkter är undermåliga som då kommer att tvingas på mig när de vägrar ta in konkurrerande varor till sina egna.

Jag förstår inte vad grejen med att dom ska envisas med egna märken, man kan ju inte köpa något från tex Garant eller Ica basic som man ska bjuda på utan att känna sig som en snåljåp. Spelar ingen roll om det faktiskt i många fall är bra produkter så har dom ju en billighetsstämpel på sig.
Citera
2026-06-17, 17:59
Avstängd
Blir bojkott av Ica
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här