2026-06-21, 20:01
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Varför i helvete existerar Toyota? När Honda finns?

Varför i helvete existerar Honda? När Toyota finns?
Refererar du till Honda motorcyklar här? Eller menar du på allvar att Raspberry Pi är en fullfjädrad stationär dator?

Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Tycker trådens ca 150 innlägg besvarar ganska bra varför den finns. Föreslår att ställa frågan på raspberry pis forumsidor där mer uttömmande svar säkert ges. Undrar varför de är så aktiva när hårdvaran är så "onödig"
https://forums.raspberrypi.com/
Har själv den andra pi:n som kom. Och är nöjd. Men kommer inte lägga pengar på de nya dyrare varianterna.
Du är nöjd men kan inte förklara varför? Ja, det besvarar allt, inklusive typ varför jag fortsätter ställa frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
För att det är kul på samma sätt som Meccano är kul.

Antingen har man den där manliga genen eller så har man den inte.
Det där blir som att påstå att en Toyota Prius är manlig då den är "annorlunda" och har ett primitivt infotainmentsystem att "nörda" med. Att den har världens svagaste motor och market value som en bajsvattendoppad tampong är helt ovidkommande

Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Nej, om du redan äger hårdvara och ignorerar kostnaden för den så finns det ingenting som en raspberry skulle göra "billigare".

I verkligheten är det dock så att saker kostar pengar och då blir svaret "ja".

Exempel 1:

Jag skulle köpa en automatisk dörr till hönsen, med solcell batteri, sensor osv gick den på 2200:-

Att bygga motsvarande med min (redan inhandlande) raspberry och en (redan inhandlad) solcell blev därför gratis enligt dina tveksamma ekonomiska slutsatser.

Total materialkostnad för mitt bygge blev dock ändå lägre än 2200:-.

Exempel 2:

Jag kör shairport-sync på en raspberry och kopplade till min gamla stereo från 90talet, så nu är den utrustad med AirPlay. Kostade en bråkdel av vad en ny enhet skulle göra för ändamålet, samt jag finner tillfredställelse i att kunna fortsätta använda min gamla stereo.
Fattar noll.

En Pentium/Celeron D kan du förmodligen hitta gratis, såvida inte din enda annonsmarknad kretsar kring scalpers på eBay. Absolut kan driftskostnader vara ett argument, men vad drar en modern eller 10 år gammal laptop? Min X230i ligger på 10 watt, 8-10 timmars batteritid när den var ny 2012. Inbyggd skärm, tangentbord och mus, batteribackup om så krävs. Sån lär inte kosta många spänn, mitt ex låg i soprummet där även ytterligare ett antal datorer hämtats.

Så länge man inte är impulsiv och slänger för att köpa nytt hela tiden, så slipper man kostnaden.
Citera
2026-06-21, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av avc

Det där blir som att påstå att en Toyota Prius är manlig då den är "annorlunda" och har ett primitivt infotainmentsystem att "nörda" med. Att den har världens svagaste motor och market value som en bajsvattendoppad tampong är helt ovidkommande

Kan lätt chippa en Prius via OBD2 och trimma den iaf 30 hästar till utan att skada motorn.

Om du fixar det så kanske du får sitta shotgun i min Lexus.

Allting har en inlärningströskel. Pi är bra att lära sig på.
Citera
2026-06-21, 23:17
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Raspberry Pi <siffra> som finns idag är inte så mycket att hänga i julgranen vare sig när det kommer till prestanda, pris eller ens ekosystem längre eftersom majoriteten av alla ARM SBC kan installera raspbian i alla fall.

Rockchips RK3588 osv springer cirklar runt Broadcoms chip så nu är det väl inte så självklart att "Raspberry Pi" ska existera.

Samtidigt har ju raspberry foundation gjort något intressant med att designa sina egna chip, som Raspberry Pi Nano 2 osv är extremt kraftfull och väldigt bra pris/prestanda för en MCU, förhoppningsvis fortsätter de på det spåret men skalar upp det mer.

Edit:

Raspberry pi nano är alltså precis det som "raspberry pi" ursprungligen skapades för, hårvaruexperiment.
Men det är en MCU alltså inte en SCB, så glöm att köra linux eller liknande, baremetal är dock inte så svårt på dom och det fungerar väldigt bra.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-06-21 kl. 23:20.
Citera
2026-06-22, 00:08
Medlem
Citat:

Du är nöjd men kan inte förklara varför? Ja, det besvarar allt, inklusive typ varför jag fortsätter ställa frågan.

.
Okej-snabbspolar tillbaka till 2012/2013-då ville jag ha nåt med gpio pins på om jag inte missminner mig.
Och sen till ytterligare projekt med dessa. Osv. Kostnaden var den gången ca 350 spänn för hela kalaset med kabinett samt hdmi kabel och strömadapter samt minneskort. Billigt den gången.
För att kunna köra nya pifm programmet som då var nytt.
Och sen till ytterligare projekt med dessa gpio pins och lära.

Ville hellre inte leta efter billigare alternativ som kanske fanns i nåt soprum om jag hade haft tid/möjlighet/kunskap om vad jag skulle se efter.
Blev inspirerad av tråden om rpi här på forumet.
Den gången fanns ju dyrare och bättre alternativ som t ex beaglebone men köpte aldrig nån sån.
Citera
2026-06-22, 00:31
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Har aldrig förstått meningen med den.
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Eller är det åter bara en dålig bortförklaring till tvångskonsumtion?
Förklara gärna

Citat:
Refererar du till Honda motorcyklar här? Eller menar du på allvar att Raspberry Pi är en fullfjädrad stationär dator?

Jag tänkte mest på bilar.
Och jag kanske inte förstod din fråga.
Man kan sälja saker som andra konkurrerande produkter gör bättre och/eller billigare.
Och folk köper många sådana saker.
Och det finns inte bara EN "Raspberry Pi".
Det finns:
  • RP2040
  • RP2350
  • Pico
  • Pico W
  • Pico H
  • Pico WH
  • Pico 2
  • Pico 2W
  • Zero
  • Zero 1.3
  • Zero W
  • Zero WH
  • Zero 2 W
  • Zero 2 WH
  • CM 1
  • CM 2
  • CM 3
  • CM 3+
  • CM 4
  • CM 5
  • A
  • A+
  • B
  • B+
  • 2B 1.1
  • 2B 1.2
  • 3A+
  • 3B
  • 3B+
  • 4
  • 5
  • 400
  • 500
  • 500+
Och flera av dessa finns i ett flertal olika konfigurationer.
Vilka är det du inte förstår meningen med?
Syftet med alla dessa är inte att vara fullfjädrade stationära datorer.
Dom kan användas till andra saker.
Förstår du meningen med 8051.
Det är en nästan 50 år gammal skrutt-processor/microcontroller som det
säljs nästan 100 gånger fler av än X86or.
Det finns ju hur många olika sådana här prylar som helst.
Och dom används till en massa olika saker, och på en massa olika sätt.
T.ex. i brödrostar, dammsugare, tvättmaskiner, tandborstar, krockkuddar, processtyrning, osv osv osv
Inte bara som "fullfjädrade stationära datorer".
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-06-22 kl. 00:35.
Citera
2026-06-29, 19:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej, använd ett riktigt operativsystem som Windows för det. Rasberry Pi är en leksak för barn och incels.

@rtlkertkerjterk5 nu får du väll för helvete ge dig!
raspberry är en äkta dator
Citera
2026-06-30, 10:53
Moderator
Falukropps avatar
Idag finns det väl alternativ som är bättre på i princip alla fronter - pris, prestanda, anslutningsmöjligheter, energieffektivitet, osv, osv - men fortfarande känns RPi helt ohotad när det kommer till communityns storlek och i förlängningen mjukvarusupporten. Det är där alla "RPi-dödare" alltid tenderar att falla.

Undantaget är väl i sådana fall x86/64, men den plattformen är så väsenskild från RPi att det blir vanskligt att jämföra.
Citera
2026-06-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Idag finns det väl alternativ som är bättre på i princip alla fronter - pris, prestanda, anslutningsmöjligheter, energieffektivitet, osv, osv - men fortfarande känns RPi helt ohotad när det kommer till communityns storlek och i förlängningen mjukvarusupporten. Det är där alla "RPi-dödare" alltid tenderar att falla.

Undantaget är väl i sådana fall x86/64, men den plattformen är så väsenskild från RPi att det blir vanskligt att jämföra.
Precis,"Pi-dödare" har det poppat upp nästan lika länge ssom Pi funnits, de flesta har misslyckats.
Citera
2026-07-02, 09:28
Medlem
läste nånstans att massor(en hel del i alla fall)av småföretag som sålde diverse automatiseringslösningar för fastigheter köpte pi för några år sen.
Citera
2026-07-10, 01:53
Medlem
Viethatts avatar
Programmering med obegränsade kreativitet finns det tusentals anledningar till varför Raspberry Pi existerar.
Citera
2026-07-12, 03:08
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Kan lätt chippa en Prius via OBD2 och trimma den iaf 30 hästar till utan att skada motorn.

Om du fixar det så kanske du får sitta shotgun i min Lexus.

Allting har en inlärningströskel. Pi är bra att lära sig på.
30 hästar? Vad får den då, 125?

Inlärningströskeln är att tänka logiskt och börja med en Pentium 4 som är bättre på alla sätt och vis.

Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Okej-snabbspolar tillbaka till 2012/2013-då ville jag ha nåt med gpio pins på om jag inte missminner mig.
Och sen till ytterligare projekt med dessa. Osv. Kostnaden var den gången ca 350 spänn för hela kalaset med kabinett samt hdmi kabel och strömadapter samt minneskort. Billigt den gången.
För att kunna köra nya pifm programmet som då var nytt.
Och sen till ytterligare projekt med dessa gpio pins och lära.

Ville hellre inte leta efter billigare alternativ som kanske fanns i nåt soprum om jag hade haft tid/möjlighet/kunskap om vad jag skulle se efter.
Blev inspirerad av tråden om rpi här på forumet.
Den gången fanns ju dyrare och bättre alternativ som t ex beaglebone men köpte aldrig nån sån.
Finns inte GPIO-pins eller liknande tillbehör till vanlig PC?

Inspiration gör mycket, lite väl mycket ibland. Jag inspirerades att köpa en ALR Pentium Pro-server på 60 kg från USA för retrogaming. Tack och lov stoppade frakten på 6.500 kr mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag tänkte mest på bilar.
Och jag kanske inte förstod din fråga.
Man kan sälja saker som andra konkurrerande produkter gör bättre och/eller billigare.
Och folk köper många sådana saker.
Och det finns inte bara EN "Raspberry Pi".
Det finns:
  • RP2040
  • RP2350
  • Pico
  • Pico W
  • Pico H
  • Pico WH
  • Pico 2
  • Pico 2W
  • Zero
  • Zero 1.3
  • Zero W
  • Zero WH
  • Zero 2 W
  • Zero 2 WH
  • CM 1
  • CM 2
  • CM 3
  • CM 3+
  • CM 4
  • CM 5
  • A
  • A+
  • B
  • B+
  • 2B 1.1
  • 2B 1.2
  • 3A+
  • 3B
  • 3B+
  • 4
  • 5
  • 400
  • 500
  • 500+
Och flera av dessa finns i ett flertal olika konfigurationer.
Vilka är det du inte förstår meningen med?
Syftet med alla dessa är inte att vara fullfjädrade stationära datorer.
Dom kan användas till andra saker.
Förstår du meningen med 8051.
Det är en nästan 50 år gammal skrutt-processor/microcontroller som det
säljs nästan 100 gånger fler av än X86or.
Det finns ju hur många olika sådana här prylar som helst.
Och dom används till en massa olika saker, och på en massa olika sätt.
T.ex. i brödrostar, dammsugare, tvättmaskiner, tandborstar, krockkuddar, processtyrning, osv osv osv
Inte bara som "fullfjädrade stationära datorer".
Du jämför ARM-baserade enkortsdatorer i kreditkortsformat med fullfjädrade stationära x86-PC's. Ditt argument är i stil med Top Gear's Albanian Challenge
, med skillnaden att du genuint inte verkar förstå att Raspberry Pi inte kan jämföras med Asus ROG eller Acer Predator.

Ditt svar hör mer hemma i Det roligaste en teknologiskt efterbliven sagt till er? än den här tråden.
Senast redigerad av avc 2026-07-12 kl. 03:14.
Citera
2026-07-12, 13:12
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Du jämför ARM-baserade enkortsdatorer i kreditkortsformat med fullfjädrade stationära x86-PC's.
Ja

Citat:
Ditt argument
Vilket argument?

Citat:
är i stil med Top Gear's Albanian Challenge,
På vilket sätt är "mitt argument" (vilket det nu är) i stil med en utmaning?

Citat:
med skillnaden att du genuint inte verkar förstå att Raspberry Pi inte kan jämföras med Asus ROG eller Acer Predator.
Hur kommer det sig att man KAN jämföra ett argument med en utmaning (som du just gjorde),
när man INTE kan jämföra en dator med en annan dator?

Citat:
Ditt svar hör mer hemma i Det roligaste en teknologiskt efterbliven sagt till er? än den här tråden.
Jag ser att du har skrivit inlägg i den tråden.
Varför har du inte lagt in mitt svar där om det nu hör hemma där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in