Citat:
Refererar du till Honda motorcyklar här? Eller menar du på allvar att Raspberry Pi är en fullfjädrad stationär dator?
Citat:
Du är nöjd men kan inte förklara varför? Ja, det besvarar allt, inklusive typ varför jag fortsätter ställa frågan.
Tycker trådens ca 150 innlägg besvarar ganska bra varför den finns. Föreslår att ställa frågan på raspberry pis forumsidor där mer uttömmande svar säkert ges. Undrar varför de är så aktiva när hårdvaran är så "onödig"
https://forums.raspberrypi.com/
Har själv den andra pi:n som kom. Och är nöjd. Men kommer inte lägga pengar på de nya dyrare varianterna.
https://forums.raspberrypi.com/
Har själv den andra pi:n som kom. Och är nöjd. Men kommer inte lägga pengar på de nya dyrare varianterna.
Citat:
Det där blir som att påstå att en Toyota Prius är manlig då den är "annorlunda" och har ett primitivt infotainmentsystem att "nörda" med. Att den har världens svagaste motor och market value som en bajsvattendoppad tampong är helt ovidkommande 
Citat:
Fattar noll.
Nej, om du redan äger hårdvara och ignorerar kostnaden för den så finns det ingenting som en raspberry skulle göra "billigare".
I verkligheten är det dock så att saker kostar pengar och då blir svaret "ja".
Exempel 1:
Jag skulle köpa en automatisk dörr till hönsen, med solcell batteri, sensor osv gick den på 2200:-
Att bygga motsvarande med min (redan inhandlande) raspberry och en (redan inhandlad) solcell blev därför gratis enligt dina tveksamma ekonomiska slutsatser.
Total materialkostnad för mitt bygge blev dock ändå lägre än 2200:-.
Exempel 2:
Jag kör shairport-sync på en raspberry och kopplade till min gamla stereo från 90talet, så nu är den utrustad med AirPlay. Kostade en bråkdel av vad en ny enhet skulle göra för ändamålet, samt jag finner tillfredställelse i att kunna fortsätta använda min gamla stereo.
I verkligheten är det dock så att saker kostar pengar och då blir svaret "ja".
Exempel 1:
Jag skulle köpa en automatisk dörr till hönsen, med solcell batteri, sensor osv gick den på 2200:-
Att bygga motsvarande med min (redan inhandlande) raspberry och en (redan inhandlad) solcell blev därför gratis enligt dina tveksamma ekonomiska slutsatser.
Total materialkostnad för mitt bygge blev dock ändå lägre än 2200:-.
Exempel 2:
Jag kör shairport-sync på en raspberry och kopplade till min gamla stereo från 90talet, så nu är den utrustad med AirPlay. Kostade en bråkdel av vad en ny enhet skulle göra för ändamålet, samt jag finner tillfredställelse i att kunna fortsätta använda min gamla stereo.
En Pentium/Celeron D kan du förmodligen hitta gratis, såvida inte din enda annonsmarknad kretsar kring scalpers på eBay. Absolut kan driftskostnader vara ett argument, men vad drar en modern eller 10 år gammal laptop? Min X230i ligger på 10 watt, 8-10 timmars batteritid när den var ny 2012. Inbyggd skärm, tangentbord och mus, batteribackup om så krävs. Sån lär inte kosta många spänn, mitt ex låg i soprummet där även ytterligare ett antal datorer hämtats.
Så länge man inte är impulsiv och slänger för att köpa nytt hela tiden, så slipper man kostnaden.