2026-07-13, 02:51
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ja

Vilket argument?
Genom att läsa en enda rad bakåt ser du att

Ditt argument är således att

Vilket du bekräftar med "ja" ovan.

Citat:
På vilket sätt är "mitt argument" (vilket det nu är) i stil med en utmaning?

Hur kommer det sig att man KAN jämföra ett argument med en utmaning (som du just gjorde),
när man INTE kan jämföra en dator med en annan dator?
Eftersom du är för trög för att dra enkla logiska slutsatser, låt mig hjälpa dig.

Top Gear-trion jämför två av världens absoluta topplyxbilar med ett jävla vrak från öststaterna.
Jag jämför två toppserier av gamingdatorer mot en nedcripplad tredje världen Androidenhet, under öknamn Raspberry Pi.

Medan nummer ett är ett uppenbart skämt, vilket också förklaras i länken, verkar du uppenbarligen inte ha några helst problem att köpa den senare jämförelsen, som är samma absurda nivå av skämt. Vi behöver inte ens dra det så långt; det räcker att ta de allra enklaste surfdatorerna för skillnaden ska vara uppenbar, till och med för teknologiskt efterblivna.

Kontentan (och Top Gear-jämförelsen) blir således att du tror en Tata Nano kan jämföras med Maserati Quattroporte och Porsche Taycan. "Eeeh, den har ju fyra hjul och rullar framåt!!! : PpPpPpPppp"

Citat:
Jag ser att du har skrivit inlägg i den tråden.
Varför har du inte lagt in mitt svar där om det nu hör hemma där?
Att jag förpassar dig till en lämpligare tråd betyder inte att jag ska skriva inläggen åt dig i tråden. Återigen, läsförståelsen.
Senast redigerad av avc 2026-07-13 kl. 02:55.
Citera
2026-07-13, 08:09
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Genom att läsa en enda rad bakåt ser du att

Ditt argument är således att

Vilket du bekräftar med "ja" ovan.

Eftersom du är för trög för att dra enkla logiska slutsatser, låt mig hjälpa dig.

Top Gear-trion jämför två av världens absoluta topplyxbilar med ett jävla vrak från öststaterna.
Jag jämför två toppserier av gamingdatorer mot en nedcripplad tredje världen Androidenhet, under öknamn Raspberry Pi.

Medan nummer ett är ett uppenbart skämt, vilket också förklaras i länken, verkar du uppenbarligen inte ha några helst problem att köpa den senare jämförelsen, som är samma absurda nivå av skämt. Vi behöver inte ens dra det så långt; det räcker att ta de allra enklaste surfdatorerna för skillnaden ska vara uppenbar, till och med för teknologiskt efterblivna.

Kontentan (och Top Gear-jämförelsen) blir således att du tror en Tata Nano kan jämföras med Maserati Quattroporte och Porsche Taycan. "Eeeh, den har ju fyra hjul och rullar framåt!!! : PpPpPpPppp"

Att jag förpassar dig till en lämpligare tråd betyder inte att jag ska skriva inläggen åt dig i tråden. Återigen, läsförståelsen.

Du verkar ha hakat upp dig på, eller missförstått, de olika betydelserna av orden jämföra och jämförbar.

Prova att byta ut dom mot andra ord,

Om vi tar om allt från början:
Citat:
Har aldrig förstått meningen med den.
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Eller är det åter bara en dålig bortförklaring till tvångskonsumtion?
Förklara gärna

En Raspberry Pi RP2040 är liten och billig.
Den är bra på att passa in i små utrymmen, eftersom den bara tar upp 44,1 kubikmillimeter.
Man kan köpa nya för under 7 kronor.

Jag har inget annat som kan göra det RP2040 kan göra i mindre utrymme eller köpas ny för under 7 kronor.
Har du det?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-07-13 kl. 08:41.
Citera
2026-07-14, 02:46
Medlem
avcs avatar
Citat:
Du verkar ha hakat upp dig på, eller missförstått, de olika betydelserna av orden jämföra och jämförbar.

Prova att byta ut dom mot andra ord,
Förstår inte ens ditt argument. Vart vill du komma? Det här är ingen ordlek, utan en diskussion om hårdvara.

Citat:
Om vi tar om allt från början:

En Raspberry Pi RP2040 är liten och billig.
Den är bra på att passa in i små utrymmen, eftersom den bara tar upp 44,1 kubikmillimeter.
Man kan köpa nya för under 7 kronor.

Jag har inget annat som kan göra det RP2040 kan göra i mindre utrymme eller köpas ny för under 7 kronor.
Har du det?
Raspberry Pi är svindyr mot vad den levererar. Se följande inlägg:

Citat:
Min Xbox original klarar det. Kostar typ 200 spänn.

Annars vilken dator som helst ända tillbaka till mitten av 90-talet.

En gammal Androidtelefon kan du få på tradera för en femtiolapp. Datorer (typ core2) kan du få i princip gratis. Och även Pi behöver setup med noobs och så ska man dessutom få sakerna att fungera, vilket inte är det lättaste med Linux.

Vad drar en paj? Kopplade elmätare på min ThinkPad X230i och den ligger runt 10 watt vid enklare surfning, inklusive skärm och andra tillbehör.
Citera
2026-07-14, 05:14
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Förstår inte ens ditt argument. Vart vill du komma? Det här är ingen ordlek, utan en diskussion om hårdvara.

En enkel definition av ordet "jämföra" är:
"undersöka, bedöma eller observera likheter och skillnader mellan två eller flera saker i förhållande till varandra"
https://sv.wiktionary.org/wiki/j%C3%A4mf%C3%B6ra
Eftersom syftet då med att jämföra är att se "likheter och skillnader" är det meningslöst att
bara jämföra saker som är lika.

Nu tittar jag på en M3 skruv och en M12 skruv,
Då kan jag se en skillnad i gängornas diametrar.
Jag kan jämföra dem och se att gängans diameter är större på M12 skruven.

Eftersom det är möjligt att göra denna jämförelse kan man säga att skruvarna är jämförbara,
i en av ordet "jämförbara"s betydelser.
https://sv.wiktionary.org/wiki/j%C3%A4mf%C3%B6rbar

I en annan av ordet "jämförbara"s betydelser kan man säga att en M3 skruv och en M12 inte är
jämförbara, t.ex. därför att M3 skruven antagligen inte alls har samma hållfasthet som M12 skruven
om dom båda är tillverkade av samma material.

Så M3 och M12 skruvarna är både jämförbara och inte jämförbara beroende på att ordet
"jämförbar" har olika betydelser.

Idag är det tisdag.
Försöker jag jämföra M3 skruven med en tisdag så blir det svårare eftersom en M3 skruv
och inte tisdag inte har så många gemensamma egenskaper.
M3 skruven har en fysisk storlek. Det har inte en tisdag.
Tisdagen har en bestämd tidslängd. Det har inte en M3 skruv.
Så därför skulle jag kunna säga att dom inte är jämförbara pga det.

Jag kan jämföra Raspberry Pi 2 med en Asus ROG.
Då ser jag skillnaden att Raspberry PI 2:an är mindre.
Alltså är dom jämförbara, dvs möjliga att jämföra.
Hade dom inte varit jämförbara hade jag inte kunnat se att Raspberry Pi 2:an är mindre.

Jag kan jämföra en Asus ROG med en identisk Asus ROG.
Men det är inte så meningsfullt att jämföra två saker man vet är helt lika.

Citat:
Raspberry Pi är svindyr mot vad den levererar. Se följande inlägg:
Vad rekommenderar du för likvärdigt eller bättre alternativ som koster under 7 kronor?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-07-14 kl. 05:17.
Citera
2026-07-18, 11:17
Medlem
Citat:

Finns inte GPIO-pins eller liknande tillbehör till vanlig PC?

Inspiration gör mycket, lite väl mycket ibland. Jag inspirerades att köpa en ALR Pentium Pro-server på 60 kg från USA för retrogaming. Tack och lov stoppade frakten på 6.500 kr mig.

Möjligt det finns men då drar den vanliga pc:n avsevärt mer ström än pi:n-och får ej heller plats i en liten låda på en vägg där den ska gå 24/7. Eller inmonterat på nåt annat trångt utrymme får den vanliga pc-n svårt att få plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in