2026-06-17, 15:00
Medlem
Pi 5 med ssd pendlar mellan 4-5W beroende på vad man gör med den.
Citera
2026-06-17, 20:11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
En sak jag tycker du missar också är hur oerhört billiga Rasperry är. Folk ger ju i princip bort äldre modeller.

Räknar man in det blir de ju ännu billigare också
Förvisso, men går att hitta begagnade mini-pc för under tusenlappen. Och då har dessa redan ordentligt med minne och hårddisk, gott om usb-portar etc.

Stora fördelen med rPi som jag ser det är dess GPIO. Plus givetvis det stora stödet från andra användare. Ska man bara ha något för att agera en billig server, HTPC eller enkel kontorsdator finns bättre alternativ.
Citera
2026-06-17, 20:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men TS undrade ju varför de fanns istället för att använda någon gammal dator man hade ståendes. Visst kan man köpa ett mini system med Windows istället men då får man ju istället jämföra inköpspriserna.
320 kronor för den nedan:
https://www.tradera.com/item/729758879

575 kronor för följande:
https://www.tradera.com/item/723653696

Etc
Citera
2026-06-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
320 kronor för den nedan:
https://www.tradera.com/item/729758879

575 kronor för följande:
https://www.tradera.com/item/723653696

Etc
Den dyrare drar avsevärt mycket mer ström an en Pi4/5 och klarar inte 4k HDR vilket en Pi4/5 gör med lätthet.
Citera
2026-06-18, 08:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Den dyrare drar avsevärt mycket mer ström an en Pi4/5 och klarar inte 4k HDR vilket en Pi4/5 gör med lätthet.
Jag har en Elitedesk Mini G3:a (så liknande den i annonsen) och vid låg belastning ligger den på 6-7 watt, och det med en vanlig Windows-installation som är långt ifrån det mest effektiva man kan köra på maskinen.
Citera
2026-06-18, 09:35
Medlem
Allt som inte klarar att spela upp Hevc 4k HDR går fetbort för mig.
Citera
2026-06-18, 10:22
Avslutad
För att det är kul på samma sätt som Meccano är kul.

Antingen har man den där manliga genen eller så har man den inte.
Citera
2026-06-18, 11:45
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har aldrig förstått meningen med den.
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Eller är det åter bara en dålig bortförklaring till tvångskonsumtion?
Förklara gärna

Varför i helvete existerar Toyota? När Honda finns?

Varför i helvete existerar Honda? När Toyota finns?
Citera
2026-06-18, 13:46
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har aldrig förstått meningen med den.
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Eller är det åter bara en dålig bortförklaring till tvångskonsumtion?
Förklara gärna
Varför i helvete existerar du? Jag har aldrig förstått meningen med dig.
Vad du än tycker så finns det tillräckligt med folk som vill ha en Pi för att det ska löna sig att tillverka dem. Svårare än så är det inte. Pi låter experimentlystna pesoner labba och experimentera på ett sätt som ingen hårvara du har gör.
Citera
2026-06-19, 13:06
Avstängd
engammalfisks avatar
Den e portabel & snäfsig för en nörd, hade nog inte varit poppis om den var stor som en dammsugare eller ett fulltower.

Jag är lite oteknisk men hade gärna haft en med spel emulator & roms.
Citera
2026-06-21, 19:29
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Varför i helvete existerar du? Jag har aldrig förstått meningen med dig.
Inte jag heller. Miljarder människor kan lättvindigt ersätta mig. Ändå ska det kläckas ungjävlar? Åter en konsekvens av att mainstreamluder saknar hjärnor att tänka med.

Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Vad du än tycker så finns det tillräckligt med folk som vill ha en Pi för att det ska löna sig att tillverka dem. Svårare än så är det inte. Pi låter experimentlystna pesoner labba och experimentera på ett sätt som ingen hårvara du har gör.
Jag har för tillfället 77 datorer, närmare 60 tv-spel och åtminstone tre dussin telefoner, allt ifrån tidigt 80-talet till 2022. Vad menar du att en Pi skulle kunna tillföra mot t ex valfri Pentium 4?

Har själv haft en. Köpte till och med ett litet chassi och Hat-skärmen, och programmerade ett spel på den (som bara gick att förlora )
Men som sagt, helt överflödig, såldes efter plugget. Upplevde inget den kunde göra som inte andra prylar kunde ersätta. Vilket iofs är ett ännu bättre argument mot retrodatorsamlingen, där snackar vi onödigt och dessutom dubbletter, trippletter och god knows när man kan vraka bland processorfamiljer i nästan varenda hastighet som såldes (inga problem att erkänna det dock).

Med en smartphone får du dessutom skärm i kombination med samma utdaterade hårdvara (om du vill, din smartphone är garanterat vassare i princip oavsett vad du har)

Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Den e portabel & snäfsig för en nörd, hade nog inte varit poppis om den var stor som en dammsugare eller ett fulltower.

Jag är lite oteknisk men hade gärna haft en med spel emulator & roms.
Portabel men kräver fortfarande extern strömkälla, skärm och kringutrustning för att fungera. Det blir en enkortsdator utan charm. En grej om den hade något eget häftigt OS eller liknande, men nu är det en nerdummad variant av Linux, där inte ens den fullfjädrade kroniskt programinkompatibla desktoputgåvan klarar någonting till att börja med.

Emulering är kul, men återigen: vad kan den emulera som inte typ ett Xbox 1.0, Pentium II, eller den mobiltelefon du redan äger, klarar?
Senast redigerad av avc 2026-06-21 kl. 20:08.
Citera
2026-06-21, 19:42
Medlem
Tycker trådens ca 150 innlägg besvarar ganska bra varför den finns. Föreslår att ställa frågan på raspberry pis forumsidor där mer uttömmande svar säkert ges. Undrar varför de är så aktiva när hårdvaran är så "onödig"
https://forums.raspberrypi.com/
Har själv den andra pi:n som kom. Och är nöjd. Men kommer inte lägga pengar på de nya dyrare varianterna.
Senast redigerad av sparvodling48 2026-06-21 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in