2026-06-21, 22:57
  #25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger
Och när jag beskriver mig som "brun som en neger" så är det ju en positiv beskrivning av hur vacker man blivit av solandet och att de som är naturligt bruna också är vacker bruna vilket är betydligt bättre än bleka stackare som troligen är sjuka.

Kan du förklara varför det är fel att då säga ordet neger?

Jo jag säger fortfarande negerboll om ett underbart gott bakverk som fått sitt namn av underbara färgade människor. Bruna goda och underbara.

Ordet "nigger" använder jag aldrig då det är en förolämpning.

Hoppas du kan se min skillnad i hur man använder detta. Givetvis med ödmjukhet för andra.
Citera
2026-06-21, 23:01
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Varför är det ok att säga Negro i tex. Spanien men inte i Sverige? Båda länderna styrs ju från Bryssel

Kan inte Spanska men Negro betyder väl svart (på Spanska), och ordet Svart är ju inte direkt nedsättande varken här eller där?
Citera
2026-06-21, 23:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger

att säga n ordet och neger är samma sak din jävla retard.
Citera
2026-06-21, 23:04
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kan inte Spanska men Negro betyder väl svart (på Spanska), och ordet Svart är ju inte direkt nedsättande varken här eller där?

Men ganska många verkar ha problem att använda ordet svart på Flashback, man kan ju fråga varför? Kanske för att det, faktiskt är ett neutralt och accepterat ord som man alltså aktivt väljer att inte använda, vilket i sin tur avslöjar att man har som syfte att verka förolämpande.
Citera
2026-06-21, 23:18
  #29
Medlem
dude2ks avatar
Vad ska man använda för ord då?
Mörkhyad kan vara mulatt i alla dess nyanser.
Afrikan blir också fel då det kan va MENA eller vit Sydafrikan. Om man ska beskriva en neger och inte vet nationaliteten i fråga?
__________________
Senast redigerad av dude2k 2026-06-21 kl. 23:35.
Citera
2026-06-21, 23:20
  #30
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Men ganska många verkar ha problem att använda ordet svart på Flashback, man kan ju fråga varför? Kanske för att det, faktiskt är ett neutralt och accepterat ord som man alltså aktivt väljer att inte använda, vilket i sin tur avslöjar att man har som syfte att verka förolämpande.

Ja, det är ju rätt ovanligt att folk förolämpar andra på flashback.

Du kanske ska scrolla vidare på någon mindre triggande sajt?

Det här är en sajt för yttrandefrihet, Vänj dig vid att folk säger saker du inte gillar, annars kanske du kommit fel?
Citera
2026-06-21, 23:23
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Ja, det är ju rätt ovanligt att folk förolämpar andra på flashback.

Du kanske ska scrolla vidare på någon mindre triggande sajt?

Det här är en sajt för yttrandefrihet, Vänj dig vid att folk säger saker du inte gillar, annars kanske du kommit fel?

Så du håller med om att ordet inte är neutralt utan används med flit mestadels för att nedvärdera, förolämpa och så vidare? Bara det att du tycker att hets mot folkgrupp ska struntas i (även fast den tillhör reglerna på Flashback)
Citera
2026-06-21, 23:27
  #32
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Så du håller med om att ordet inte är neutralt utan används med flit mestadels för att nedvärdera, förolämpa och så vidare? Bara det att du tycker att hets mot folkgrupp ska struntas i (även fast den tillhör reglerna på Flashback)

Jag använder alltid neger i nedsättande syfte. Sen om det är en neger som du som jag inte vet färgen på spelar ingen roll.

Du är en gnällneger. Om du är svart vit eller grön har ingen betydelse alls. Således kan det inte vara hets.
Citera
2026-06-21, 23:34
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Jag använder alltid neger i nedsättande syfte. Sen om det är en neger som du som jag inte vet färgen på spelar ingen roll.

Du är en gnällneger. Om du är svart vit eller grön har ingen betydelse alls. Således kan det inte vara hets.

Nu är det ju inte du som bestämmer definitionen, så vad du anser är irrelevant.
Citera
2026-06-21, 23:38
  #34
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Nu är det ju inte du som bestämmer definitionen, så vad du anser är irrelevant.

Det är inte du heller som bestämmer så du är en dubbel gnällnigger med vispgrädde och chokladströssel.

Du försöker polisa. Var är din snutbricka, nigger?
Citera
2026-06-22, 00:14
  #35
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger
Vad är poängen med att säga n-ordet? Det betyder ju fortfarande bara nigger (eller möjligen neger i nån slags överförd svensk kontext). Var drar du gränsen för vilka ord som du använder den här krystade omskrivningen för? Säger du z-ordet för zigenare också? Hora? Fitta?

Om du inte vill använda dig av ordet, så får du väl som vuxen människa säga nåt i stil med "Kan man rapportera användare som använder nedsättande ord för svarta".
Citera
2026-06-22, 00:20
  #36
Medlem
Ja, man kan rapportera trådar med ordet neger i rubriken. Man kan rapportera i princip vad som helst. Någon gillar inte innehållet i tråden och rapporterar den för brott mot 1.03. Då döljer moderatorerna tillfälligt tråden och röstar om den ska vara kvar eller inte. Antagligen en ganska effektiv metod för den som vill förstöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in