Igår, 21:58
  #1
Medlem
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger
__________________
Senast redigerad av Quandmeme Igår kl. 22:02.
Citera
Igår, 22:03
  #2
Medlem
franges avatar
Vilket "N ordet"? Nej?
Citera
Igår, 22:05
  #3
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Följer det hur lagen fungerar så måste det vara riktat mot en individ, eller bestämd grupp av individer. Om du ställer dig på torget och högt utropar: NEGER! så är det inte olagligt. Kanske olämpligt och flera grupper gängkriminella kan ha synpunkter, men legalt så är det ok.
Citera
Igår, 22:07
  #4
Medlem
dude2ks avatar
Knappast en folkgrupp va?
Citera
Igår, 22:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Knappast en folkgrupp va?

"Ja, att använda det aktuella ordet kan absolut utgöra brottet hets mot folkgrupp. Lagen skyddar grupper av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung. Uttalanden som riktar sig mot svarta personer och som uttrycker missaktning faller därför under lagstiftningens definition av en skyddad grupp."
Citera
Igår, 22:11
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Med N-ordet, menar du neger eller nigger?

Vi i sverige förstår inte skillnaden.
Det ena är ett ord för ursprungsbefolkningen i Afrika.
Det andra är en nedsättande benämning av en slav i Amerikas förenade stater.

Givetvis hänger allt på sammanhanget.
Det är om man sätter "din jävla" framför ett ord som det blir ett laddat ord.
Citera
Igår, 22:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Givetvis hänger allt på sammanhanget.
Det är om man sätter "din jävla" framför ett ord som det blir ett laddat ord.

"Ja, ordet kan absolut bedömas som hets mot folkgrupp även om ordet ”jävla” utelämnas."
Citera
Igår, 22:13
  #8
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Knappast en folkgrupp va?
enligt svensk lag:
folkgrupp ett centralt begrepp, framför allt inom ramen för brottet hets mot folkgrupp.

Enligt svensk lagstiftning definieras skyddade folkgrupper utifrån följande grunder:

Ras eller hudfärd

Nationellt eller etniskt ursprung (till exempel samer, kurder eller svenskar)

Trosbekännelse (till exempel kristna, muslimer eller judar)

Lagen innebär att det är olagligt att offentligt sprida hot eller uttrycka missaktning (nedvärderande åsikter) mot dessa grupper.

https://www.aklagare.se/ordlista/h/hets-mot-folkgrupp/
Citera
Igår, 22:17
  #9
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger
Att använda ordet neger i sig innebär inte att man gör sig skyldig till hets mot folkgrupp. Det måste ske i ett nedsättande syfte.
Citera
Igår, 22:24
  #10
Moderator
Ancistruss avatar
I rubriker brukar vi mycket riktigt oftast ändra det till något annat, t.ex. till svart. Det är inget nytt utan något vi gjort i åratal.

Men ordet i sig bryter inte nödvändigtvis mot regel 1.03 så det är onödigt om du rapporterar alla inlägg som innehåller det. Det beror helt på i vilket sammanhang det skrivs om det bryter mot regeln eller inte.
Citera
Igår, 22:24
  #11
Moderator
Ancistruss avatar
Klagomål och kritik --> Flashback
/Moderator
Citera
Igår, 22:27
  #12
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Det är givetvis nedsättande, men TS kan inte veta om det är vita niggrer eller svarta niggrer som avses i en text.

En vit nigger är på inga sätt mindre nedsättande att kalla för vit nigger än att använda begreppet white trash som avser både hudfärg och att personen är skräp.

För mig faller således begreppen svart nigger, vit nigger, white trash och dum neger under samma begrepp nämligen nigger.

Det bör således rymmas även under svensk lagstiftnings snäva begrepp om yttrandefrihet.

En nigger är en nigger, det har ingenting med hudfärg att göra utan är ett ord som används flitigt t.ex. i musiktexter.

Här är en tråd som BORDE falla under hetslagstiftningen men som inte gör det. Av någon anledning så är det OK, jag ser inga trådar på flashan som det postas så flitigt i om saker som negrer gör (FB) Den stora tråden om att vara White Trash

Således, bra att flashan inte kör med de dubbla måttstockar som TS underförstått efterlyser.
__________________
Senast redigerad av VivaLaMusica Igår kl. 22:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in