2026-06-21, 17:01
Medlem
B. Mystics avatar
Det var alltid varit samma klientel som kör sportbilar.
Äldre män med pengar över
Rika män oavsett ålder
Män som bränner pengar på lyx innan de skaffar familj
Kriminella
Citera
2026-06-21, 17:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Blattar kör bara sunkiga BMW och Audi som dom köpt begagnade från Tyskland, där dom gått som taxi...

Vet inte hur det ser ut nu, men ALLA taxis hade alltid en marsan-färg i Tyskland.
Man kan kolla det om bilen har annan färg än original, lätt.
https://www.ekstroms.se/produkter/marsan-snabb-vaniljsas-pulver-2/

Jag kommer aldrig att köpa en sportbil, jag har råd med många, men bilar per se betyder att politikerna mjölkar pengar av en, och jag är inte en kossa. Pengarna har jag till andra ändamål. Köper fastigheter hellre, vilket jag gör.
Citera
2026-06-21, 17:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Där delar vi helt olika erfarenheter. Kvinnor brukar köra Audi TT, VW, Peugeot, möjligen Mercedes CLK. Kör de Camaro eller Mustang har de lånat makens. 911 vet jag inte om jag någonsin sett en kvinna köra

Grannes dotter har en 911 Targa här.
Hon är tandläkare som har sin privatklinik i Dubai. Nu så är hon hemma i Örgryte tills det har lugnat ner sig lite i Persiska viken. Vad jag vet har hon ingen make.

Får väl fråga vad hon kör i Dubai när tillfälle ges.
Citera
2026-06-21, 19:34
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett extremt och nästan ouppnåeligt belopp för någon som är 25-35.

Reallönerna för 20-30-åringar är samma i USA 2026 som 1971. Det är nog där skon klämmer, vi i väst har inte blivit rikare i stort på 50 år, Porsche-ägandet har inte spridits jämnt som det borde om hela samhället blivit rikare. Det är bara en liten klick som roffat åt sig, i princip alla de är gamla gubbar.

Hur skulle porsche-ägandet spridas jämnt menar du?
Citera
2026-06-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Yngre har knappt råd att flytta hemifrån längre. Att äga en bil är en dröm för många, att äga två, varav en sportbil är inget majoriteten yngre vågar drömma om ens längre. Det är för långt borta och därför ägnar man sig åt andra intressen. Yngre som investerar klokt kommer att bli intresserade när en sportbil bedöms vara inom räckhåll i högre ålder.
Folk som faktiskt jobbar och sparar har råd med bostad lägg ner.

Återigen både män och kvinnor har andra intressen i dagens läge.
Det är naturligt att sånt ändras över tid.

Ändå tror gubbar som är 45+ att yngre killar tänker likadant som de gjorde när de var gamla.
Citera
2026-06-21, 20:38
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Folk som faktiskt jobbar och sparar har råd med bostad lägg ner.

Återigen både män och kvinnor har andra intressen i dagens läge.
Det är naturligt att sånt ändras över tid.

Ändå tror gubbar som är 45+ att yngre killar tänker likadant som de gjorde när de var gamla.

Finns en massa artiklar om att unga inte har råd att flytta hemifrån: https://bostadspolitik.se/lo-unga-arbetare-har-inte-rad-att-flytta-hemifran/

Inte alls, utan detta handlar helt om ekonomiska möjligheter.

Vissa saker förändras andra förblir som de alltid varit. Tror du det är en slump att Andrew Tate, superidol för många unga män har en massa sportbilar?

Uppenbart att du har mycket att lära gosse lille.
Citera
2026-06-21, 20:45
Medlem
Citat:
Finns en massa artiklar om att unga inte har råd att flytta hemifrån: https://bostadspolitik.se/lo-unga-arbetare-har-inte-rad-att-flytta-hemifran/

Inte alls, utan detta handlar helt om ekonomiska möjligheter.

Vissa saker förändras andra förblir som de alltid varit. Tror du det är en slump att Andrew Tate, superidol för många unga män har en massa sportbilar?

Uppenbart att du har mycket att lära gosse lille.
Ja det är väl svårt om man ska bo i inre Stockholm men övriga Sverige?
Nä folk har råd om de faktiskt sparar.

Tror du att han är idol bland alla unga män?
Självklart finns det byfånar som plöjer ner otroliga summor på diverse motorfordon, de har alltid funnits.

Det är uppenbart att du inte har insett att tiderna förändras och att intressen förändras.
Det innebär inte att det inte är unga män som gillar sportbilar.
Citera
2026-06-21, 20:54
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:

Självklart finns det byfånar som plöjer ner otroliga summor på diverse motorfordon, de har alltid funnits.

Det är uppenbart att du inte har insett att tiderna förändras och att intressen förändras.

Jag såg en Cadillac cabriolet idag vid Hamngatan som var 10 meter lång, minst. Nougatfärgad och inte en skråma. Superfin. Jag frågade de som satt i, ett tydligt välbärgat par i övre medelåldern om bilen och det var en 63:a och den hette något, jag har glömt vad. De var jättetrevliga och passade utmärkt i bilen.

Så här såg den ut fast nougatfärgad: https://www.beverlyhillscarclub.com/1963-cadillac-series-62-convertible-c-16857.htm
Senast redigerad av Comitium 2026-06-21 kl. 20:58.
Citera
2026-06-21, 20:55
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:

Finns som sagt en massa artiklar om det.

Nej men bland många. Unga män OCH kvinnor gillar sportbilar, men det är generellt i äldre ålder som man har råd.

Fenomenet Tate, idol för många unga män, säger något annat än ditt bs på FB. Män kommer alltid att vara män.
Citera
2026-06-21, 21:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur skulle porsche-ägandet spridas jämnt menar du?
Porsche-ägande ska inte spridas jämnt. Då blir det ju ointressant. Som Ferraris senaste börsras, när deras nya image "fler ska kunna köra Ferrari" började betyda "en Ferrari-ägare är inte längre ovanlig" och andrahandsvärdet dök och därmed aktiekursen.

Porsche ska ägas av fans, som i fattigaste fallet hellre har en porsche än en lägenhet. Ferrari ska ägas av fans, som är rika.

Det är detta läge som antagligen inte finns längre, ett 30-årigs fans kan inte betala 600.000 kr för en porsche. På 90-talet kostade en beg porsche 100.000 kr och då gick den att köpa för alla fans även 25-åringar.
Citera
2026-06-22, 00:40
Medlem
Citat:
Finns som sagt en massa artiklar om det.

Nej men bland många. Unga män OCH kvinnor gillar sportbilar, men det är generellt i äldre ålder som man har råd.

Fenomenet Tate, idol för många unga män, säger något annat än ditt bs på FB. Män kommer alltid att vara män.
Återigen det gäller inte utanför inre Stockholm.
Unga köper hus med arbeten som lastbilschaufför mm.

Vad är många? Återigen folk har mer sprida intressen idag. Vi har rent av vuxna män som samlar på pokemonkort

Återigen vad är många? Hälften av alla unga män? 10%?
Det kommer alltid finns idoldyrkande töntar som följer trender och letar förebilder eftersom de inte har något att stå på.
Det har alltid funnits svaga rotlösa män.
Citera
2026-06-22, 00:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Porsche-ägande ska inte spridas jämnt. Då blir det ju ointressant. Som Ferraris senaste börsras, när deras nya image "fler ska kunna köra Ferrari" började betyda "en Ferrari-ägare är inte längre ovanlig" och andrahandsvärdet dök och därmed aktiekursen.

Porsche ska ägas av fans, som i fattigaste fallet hellre har en porsche än en lägenhet. Ferrari ska ägas av fans, som är rika.

Det är detta läge som antagligen inte finns längre, ett 30-årigs fans kan inte betala 600.000 kr för en porsche. På 90-talet kostade en beg porsche 100.000 kr och då gick den att köpa för alla fans även 25-åringar.

Det var ju du som skrev "Porsche-ägandet har inte spridits jämnt som det borde", så jag undrade just hur du menade att det skulle spridas jämnt?

Sen var ju 100.000kr värt mycket mer på 90-talet så den jämförelsen du gör nu är tokig.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-06-22 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in