2026-06-21, 07:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
” BMW Z3/Z4, Mercedes CLK/SLK, Ford Mustang, Camaro, mazda Miata,”

Då jag ser mig om en hel del i Sverige .
Vill man jag påstå en 1/3 körs av kvinnor

Där delar vi helt olika erfarenheter. Kvinnor brukar köra Audi TT, VW, Peugeot, möjligen Mercedes CLK. Kör de Camaro eller Mustang har de lånat makens. 911 vet jag inte om jag någonsin sett en kvinna köra
Citera
2026-06-21, 08:26
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Både blattar och gubbar
Citera
2026-06-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det sommar och sol. Närmare 30 grader ute. Då kommer de fram - sportbilarna & cabbarna.

Något jag noterat då är att medelåldern på förarna är väldigt hög. Skulle uppskatta att många är mellan 60-80 år gamla.
Vad beror det på? Anses det inte kul hos yngre? Har man andra intressen kanske?

Har väl kanske annars en lite skev bild att dessa bilar representerar ungdomlighet, fart och fläkt. Blir lite tilt i mitt huvud när jag ser hur verkligheten ser ut. Någon annan som noterat samma sak?

Finns säkert undantag, men de är få.

Så har det alltid varit med få undantag.

Vem har råd med sportbil?

Där har du svaret.
Citera
2026-06-21, 09:10
Medlem
Citat:
Nu är det sommar och sol. Närmare 30 grader ute. Då kommer de fram - sportbilarna & cabbarna.

Något jag noterat då är att medelåldern på förarna är väldigt hög. Skulle uppskatta att många är mellan 60-80 år gamla.

Har väl kanske annars en lite skev bild att dessa bilar representerar ungdomlighet, fart och fläkt. Blir lite tilt i mitt huvud när jag ser hur verkligheten ser ut. Någon annan som noterat samma sak?

Kriminella babbar kör sportbil, unga laglydiga har inte råd.
Citera
2026-06-21, 09:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Definiera "gubbe"?

Jag köpte mig en Porsche cab för några år sedan, då var jag 39... Får väl skylla på "40 årskris" eller nåt åt det hållet.

Äh, om man har råd så kan man köpa sig en schysst cab redan som relativt ung. Sen är det ju så att många äldre personer gör det som nån slags uppfyllan av drömmar.

"Att ha råd" är svårt att definiera. En sportbil för hundratusentals kronor är ju ändå en betydande utgift för de allra flesta, och även om man skulle klara av den så är det oftast många andra saker som man hellre lägger sina pengar på, som boende, vardagsbil och resor.

Jag tror de flesta inte skulle vilja skjuta upp husköpet med några år eller behöva skjutsa runt ungarna i en rostig Skoda Octavia bara för att kunna njuta av en fin bil några veckor om året. För att kunna ha råd med allt samtidigt behövs en rejäl inkomst, jag sitter ändå långt ut till höger på kurvan (95:e percentilen kanske?) och det är långt kvar innan en sportig sommarbil känns som ett rimligt köp.

Därför blir det främst äldre som köper dem, eftersom de oftast redan har hunnit bita av dem andra större utgifterna livet, plus att de har hunnit nå kulmen för sin inkomst.
Citera
2026-06-21, 09:57
Medlem
Batagares avatar
Citat:

När gubbarna är unga finns intresset, men annat kommer före, parbidning, barn och hem. Sportbilen är för det mesta opraktisk för sådant.
När gubben blir äldre och barnen är utflugna, och om intresset finns kvar är det läge att köpa en. Men det är mycke som pockar på uppmärksamhet: sommarstuga, fritidsbåt/snöskoter, resande och så krävs det ett visst mått av diplomati, för att få äkta hälften med.
Citera
2026-06-21, 10:46
Medlem
Samma med motorcyklar.
Citera
2026-06-21, 11:14
Medlem
Det har aldrig varit status i sig hos tjejer/kvinnor.

Det signalerar däremot pengar. Tjejer/kvinnor gillar pengar.

Nu görs hellre detta med resor, hobbys, kläder istället. Eller bara skriva sitt jobb på apparna så löser sig resten. Just resor är mycket mer status för kvinnor. Bil har alltid varit männens intresse. Samma med att bli biffig på gym, bara andra män som blir imponerade.

Glida runt i bil och plocka tjejer funkar inte längre gubbe.

Bil är helt ärligt bara slöseri med pengar. Svart hål för plånboken, och för vaddå? Ingen fördel alls.

Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Sant, var lite snabb med mitt inlägg.. Nåväl. Vad bra, då är man inte gubbe i vart fall enligt TS definition ;-)

För en 18-25 årig attraktiv tjej är du gubbe.

Ska du glida runt och plocka upp dem? Patetiskt.
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-06-21 kl. 11:18.
Citera
2026-06-21, 11:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Du kan få en fin Porsche för 600K.
Ett extremt och nästan ouppnåeligt belopp för någon som är 25-35.

Reallönerna för 20-30-åringar är samma i USA 2026 som 1971. Det är nog där skon klämmer, vi i väst har inte blivit rikare i stort på 50 år, Porsche-ägandet har inte spridits jämnt som det borde om hela samhället blivit rikare. Det är bara en liten klick som roffat åt sig, i princip alla de är gamla gubbar.
Citera
2026-06-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Fortfarande inte träffat någon som haft de här såkallade ålderskriserna. De allra flesta har varken en HD eller en sportbil heller.

Anser att det är en myt.

Just när det gäller HD
Så var det väldigt vanligt för ca 10-15 år sen
Jag träffade flera st
Idag har det kanske vänt, nu är det kanske båtar som gäller, husbil
De är väl friheten de söker
Citera
2026-06-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Just när det gäller HD
Så var det väldigt vanligt för ca 10-15 år sen
Jag träffade flera st
Idag har det kanske vänt, nu är det kanske båtar som gäller, husbil
De är väl friheten de söker

Jo. Men att man får pengar och tid över när barnen flyttar ut är inte detsamma som att man har någon form av ålderskris.

Ingen säger ju att någon har en 50-årskris om man börjar göra 2-3 utlandsresor om året, eller köper en husbil, sommarstuga mm. Men så fort någon istället lägger pengar på ett motorintresse, då är det "Höhöhö...50-årskris minsann"

Alla jag känner glider bara förbi de här årtalen som vilken dag som helst.
Citera
2026-06-21, 12:51
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Själv tar jag på mig CP-kepsen å försöker köra ikapp dom med min gamla trampebil.

Boomers är rika men det gäller att skaffa bra larm å sånt numera. Kan även vara en kompensation för ett dead beadroom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in