2026-06-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Hemköp,willys hade ju ekologisk pastasås av bra kvalite till bra pris men slutat sälja de nu för antagligen ville de inte betala tillverkaren tillräckligt

Kunde dom inte bara prova att höja priset? Jag hade handlat ändå (särskilt den med vitlök som var godast och försvann först). Blir så lack när varor man gillar bara försvinner.
Citera
2026-06-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Svenskar är ofta som zigenare i matbutiken.
De beter sig som om de skulle bo i ukraina eller bulgarien med en timlön på 30kr i timmen på nåt låglönejobb.
Med tanke på hur mycket pengar man gör av med på livsmedel under sin livstid så är det ganska fiffigt att vara ekonomisk och ha koll när man handlar mat. Det behöver inte innebära att man köper dålig kvalitet.

Men du kanske är en sådan som alltid köper high-end oavsett vad det är, en BMW duger inte, inte heller fabrikssydda kläder eller semester endast till Thailand. Sånt är det bara zigenare och boende i Bulgarien som sysslar med.

Sedan tror inte jag att Ica och Barillas problem endast handlar om priset.
Citera
2026-06-18, 22:41
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
En pågående konflikt gör så att alla produkter från Wasaknäcke försvinner från butikshyllorna.
Vad konflikten mellan Ica Sverige och Barilla handlar om
är det ingen av parterna som vill kommentera i detalj.

Det är inte tydligt när produkterna från Barilla och Wasa kommer vara helt borta
från sortimentet då det befintliga lagersaldot ser olika ut mellan Ica-butikerna i landet.
https://www.allas.se/mat-och-dryck/svenskarnas-favoritknackebrod-slutar-saljas-pa-ica/11484150
https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1490115-klassiska-frukostvaran-forsvinner-fran-icas-hyllor

Wasa Frukost, Wasa Sport, Wasa Rågi eller Falu Rågrut ...
Vilken som än är din favorit så kommer du inte längre kunna köpa den på Ica.

Vad tycker vi om om knäckekonflikten?

Har gapat tomt rätt länge men märkte det i lördags när jag storhandlade senast
Citera
2026-06-18, 22:58
Medlem
Vem0ths avatar
Det var totalt nyheter för mig att Wasaknäcke ägdes av en Amerikansk koncern, det visste jag inte.

Sen Barilla, liksom objektivt sämst på allt lever på sitt varumärke som var "premium" för 40 år sedan idag leker rövare på att snåla ordentligt på kvalitén samt även varit väldigt sena på bollen gällande den ökade efterfrågan på bronsvalsad pasta.

ICA har inte mycket att förlora, deras EMV är i samma kvalité som Barilla och helt enkelt kan välja mer gedigna producenter att ta mer plats i hyllorna.
Citera
2026-06-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Det var totalt nyheter för mig att Wasaknäcke ägdes av en Amerikansk koncern, det visste jag inte.

Sen Barilla, liksom objektivt sämst på allt lever på sitt varumärke som var "premium" för 40 år sedan idag leker rövare på att snåla ordentligt på kvalitén samt även varit väldigt sena på bollen gällande den ökade efterfrågan på bronsvalsad pasta.

ICA har inte mycket att förlora, deras EMV är i samma kvalité som Barilla och helt enkelt kan välja mer gedigna producenter att ta mer plats i hyllorna.

Bsrilla är ett familjeägt italienskt företag inget annat.
Citera
2026-06-19, 09:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimitedByAsholes
Det handlar givetvis om utbudet. Inte nog med att vi i princip endast har ICA och Axfood så är det för fan exakt samma märken i dessa affärer.
Samma bröd, samma yoghurt, samma choklad, samma kaffe och alla andra jäkla produkter.
Det är ändå tur att Lidl finns så man får åtminstone lite jävla variation på mat...
Mitt Coop har börjat köra polsk, persisk, indisk , koreansk och amerikansk hylla.
Tyvärr kör man nästan bara dyrt ekologiskt frukt och grönt, dock är kvaliteten snäppet högre än Willys gröna.
Så att shoppa på olika kedjor lönar sig om man vet vad man vill ha.
Citera
2026-06-19, 09:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th

Går du på allt marknadsföringsnonsens? Åååh bronsvalsad pasta....den måste jag betala extra för 😂
Citera
2026-06-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Ja.

Men det största problemet för Svenska konsumenter är att jättarna totalt kontrollerar grossistledet.

Den dolda största orsaken till de höga matpriserna.

Helt korrekt.
Som verksam inom grossistledet så kan jag bara bekräfta att det är svårt att komma in på de olika kedjorna. MEN, de tackar också nej av olika konstiga anledningar. Speciellt COOP är mycket märkliga att ha att göra med. Fast vi skiter i det och säljer till de som vill handla direkt. De som inte vill behöver inte. Vi tjänar pengar och kryper inte för att få komma in med stora volymer. Att omsätta mycket med liten marginal är ju inte bättre än en mindre omsättning med större marginal. På varje investerad krona så är det bättre med en högre avkastning än få procent enheter. I slutändan är det ändå vad som står på nedersta raden som gäller.
Citera
2026-06-19, 13:27
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PJ65
Helt korrekt.
Som verksam inom grossistledet så kan jag bara bekräfta att det är svårt att komma in på de olika kedjorna. MEN, de tackar också nej av olika konstiga anledningar. Speciellt COOP är mycket märkliga att ha att göra med. Fast vi skiter i det och säljer till de som vill handla direkt. De som inte vill behöver inte. Vi tjänar pengar och kryper inte för att få komma in med stora volymer. Att omsätta mycket med liten marginal är ju inte bättre än en mindre omsättning med större marginal. På varje investerad krona så är det bättre med en högre avkastning än få procent enheter. I slutändan är det ändå vad som står på nedersta raden som gäller.

Tack för korrekt och bra input.
Citera
2026-06-19, 14:36
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Kolla bara alla dessa jävla tomatsåser. Det räcker att köpa coop:s tomatpuré och vispa ihop med lite kryddor, så har man samma som "Bella calzone Paolo Roberto skinny romanian prutti fnutti pomodoro sauce"

Det som spelar roll är inte vilket namn de hittar på utan hur mycket konserverings gift de tryckt in i produkten. Även om det finns fem olika märken att välja på så är det max 1, om man har tur, som kör utan konserveringsmedel.
Citera
2026-06-19, 16:18
Medlem
Firewaias avatar
Ingen som vill säga vad det handlar om. Så fruktansvärt svårt att lista ut att det självklart enbart handlar om pengar.
Citera
2026-06-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Ingen som vill säga vad det handlar om. Så fruktansvärt svårt att lista ut att det självklart enbart handlar om pengar.
Klart att det i slutänden handlar om pengar, men där kan en hel del ingå. Som att Barilla kräver mer plats, att Ica kräver att Barilla tillverkar EMV, att Barilla vill att Ica plockar bort vissa konkurrenter, att Barilla kräver att Ica slutar med EMV-pasta, med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in