Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,82%
563 röster
Nej
14,18%
93 röster
2026-06-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Hur kan rätten till en mycket stor elanslutning och långa avtal om billig el, inte ha villkorats för produktion av fossilfritt stål? Det låter konstigt att detta är något som kan användas till lite vad som helst, som t.ex. en serverhall.

Dessutom om denna ”rätt” är värd mycket pengar, så har staten de facto gett bort något värdefullt till H2GS/Stegra, d.v.s. det är i princip ett stort statsbidrag för att gynna den gröna industrin.

Avtalet om el är gjort med Stegra som nu heter något annat. Elavtalen lär nu finnas hos Green Nexus Investment Holding AB. Stålbolaget med sina förluster har förts över till ett dotterbolag som utan vidare kan gå i konkurs.

Elavtalen är värda miljarder, läs här:

https://www.affarsvarlden.se/artikel/noland-techjattarna-omsatter-100-kronor-per-kwh

Wallenberg är inte dum. Det är politiker i EU och svenska staten samt pensionsfonder som är grundlurade.
Citera
2026-06-18, 13:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Avtalet om el är gjort med Stegra som nu heter något annat. Elavtalen lär nu finnas hos Green Nexus Investment Holding AB. Stålbolaget med sina förluster har förts över till ett dotterbolag som utan vidare kan gå i konkurs.

Elavtalen är värda miljarder, läs här:

https://www.affarsvarlden.se/artikel/noland-techjattarna-omsatter-100-kronor-per-kwh

Wallenberg är inte dum. Det är politiker i EU och svenska staten samt pensionsfonder som är grundlurade.

Nej, jag tror inte att avtalet är skrivet med Stegra Holding AB (snart Green Nexus Investment Holding AB). Stålbolaget Stegra AB tecknar sina egna avtal och Stegra AB har inte bytt namn. Om du jämför med Northvolt så gick de ju i konkurs, men elavtalet hamnade i konkursboet som Lyten köpte. Det finns ingen som helst anledning att föra över elavtalet. Eftersom Green Nexus Investment Holding AB i sin verksamhetsbeskrivning strukit både vätgas och stål så är det helt osannolikt att de skulle ha ett elavtal för att tillverka just stål med vätgas.

Jag tror inte att de kommer att tillåta Stegra AB att gå i konkurs. De kommer att rekonstruera verksamheten, om den inte blir lönsam, och därmed behålla elavtalet.
Citera
2026-06-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Hela projektet är rakt igenom idiotiskt. Det är pipdrömmar skräddarsydda för att tilltala människor som inte förstår sig på något om vare sig industri eller fysik. Det är en rakt igenom artificiell marknad. Man skapar en dyr och ohållbar produkt, som kommer köpas dyrt, så länge det finns kapital, inte för att den är bättre, utan för att den är politiskt korrekt.
Så fort någon nämner ordet klimat så finns det obegränsat med skattepengar att plöja ned i idiotiska projekt. Tips är att lyssna på podden skattjakten no 56 när Christian steinbeck förklarar hur lönsamt (ironi) vindkraft är. Alla miljömuppar tar på sig själva och tycker att dom är såååå bra som gör av med tonvis med pengar på idioti!
Citera
2026-06-20, 12:43
Medlem
löls avatar
Stegras huvudkontor bytte namn förra veckan till Green Nexus Investment Holding AB.
Och Datacenters ska byggas istället för "grön" scam stål

De som gick in med pengar i sista stund, kommer tjäna fina pengar på detta.
Och som vanligt förlorar pensionärerna och skattebetalarna på detta.
Citera
2026-06-20, 14:21
Medlem
Intressant intervju med Christian Sandström om bl.a. Stegra, namnbytet mm. Väl värd att se i debatten om den "göna omställningen".
https://www.youtube.com/watch?v=EdqesH_V_V0
Citera
2026-06-20, 15:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Intressant intervju med Christian Sandström om bl.a. Stegra, namnbytet mm. Väl värd att se i debatten om den "göna omställningen".
https://www.youtube.com/watch?v=EdqesH_V_V0

Jag tror dock att de kommer att få svårt att byta skepnad från stålverk till datahall utan att i alla fall försökt producera stål. I Skellefteå försökte i alla fall Northvolt, men misslyckades. Jag kan inte se framför mig att de under »ordnade former« ska kunna fasa ut ståltillverkningen och i stället bygga datahallar.
Citera
2026-06-21, 10:11
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror dock att de kommer att få svårt att byta skepnad från stålverk till datahall utan att i alla fall försökt producera stål. I Skellefteå försökte i alla fall Northvolt, men misslyckades. Jag kan inte se framför mig att de under »ordnade former« ska kunna fasa ut ståltillverkningen och i stället bygga datahallar.
Så även fast Stegra nu bytt namn till Green Nexus Investment Holding och tagit bort både stål och vätgas ur sin verksamhetsbeskrivning, kan du ändå inte se vartåt det lutar?
Senast redigerad av doncroce 2026-06-21 kl. 10:38.
Citera
2026-06-21, 12:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Så även fast Stegra nu bytt namn till Green Nexus Investment Holding och tagit bort både stål och vätgas ur sin verksamhetsbeskrivning, kan du ändå inte se vartåt det lutar?

Nej, Stegra AB heter fortfarande Stegra och är ett dotterbolag i koncernen Green Nexus Investment Holding. Stegra AB har fortfarande stål och vätgas i sin verksamhetsbeskrivning. Jag har, som jag skrev, oerhört svårt att se att det under ordnade former ska gå att omvandla Stegra AB till en datahall.

Jag är förvånad över att människor inte förstår skillnaden mellan ett holdingbolag och ett dotterbolag. Ett holdingbolag ska inte ha en preciserad verksamhetsbeskrivning över vad deras dotterbolag gör. Det är fullt logiskt att Green Nexus Investment Holding inte skriver det som står i Stegra AB:s verksamhetsbeskrivning. Green Nexus Investment Holding avser, till skillnad från Stegra Holding AB, att ha väsentligt fler verksamheter (och sannolikt dotterbolag) under sig vartefter.

Jag gillar Christian Sandström, men han har utvecklats mer till en spetsfundig journalist än en strikt ekonom. Han har blivit lite väl mycket spekulerande och tyvärr inte längre så instruerande i sina framträdanden. Det hade varit på sin plats att han sagt just detta att det är fullständigt naturligt att holdingbolaget inte har en verksamhetsbeskrivning som detaljerar vad dotterbolagen sysslar med.

Så det enda det lutar åt är att Stegra AB har 31 miljarder att bygga klart stålverket med. Det kommer de att försöka göra. När det är klart står de inför nästa prövning, nämligen att få verksamheten att fungera och bli lönsam. Det kanske är aktuellt om två år. Jag tror inte ett skvatt på att de lyckas med det, men de kommer att försöka precis som Northvolt gjorde. Om de sedan får lönsamhetsproblem är det sedan upp till ägarna och Gud förbjude staten att förhålla sig till det. I ett sådant läge är det inte längre ordnade former och det är vad jag skrev, nämligen att jag inte kan: se framför mig att de under »ordnade former« ska kunna fasa ut ståltillverkningen och i stället bygga datahallar.
Citera
2026-06-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, Stegra AB heter fortfarande Stegra och är ett dotterbolag i koncernen Green Nexus Investment Holding. Stegra AB har fortfarande stål och vätgas i sin verksamhetsbeskrivning. Jag har, som jag skrev, oerhört svårt att se att det under ordnade former ska gå att omvandla Stegra AB till en datahall.

Jag är förvånad över att människor inte förstår skillnaden mellan ett holdingbolag och ett dotterbolag. Ett holdingbolag ska inte ha en preciserad verksamhetsbeskrivning över vad deras dotterbolag gör. Det är fullt logiskt att Green Nexus Investment Holding inte skriver det som står i Stegra AB:s verksamhetsbeskrivning. Green Nexus Investment Holding avser, till skillnad från Stegra Holding AB, att ha väsentligt fler verksamheter (och sannolikt dotterbolag) under sig vartefter.

Jag gillar Christian Sandström, men han har utvecklats mer till en spetsfundig journalist än en strikt ekonom. Han har blivit lite väl mycket spekulerande och tyvärr inte längre så instruerande i sina framträdanden. Det hade varit på sin plats att han sagt just detta att det är fullständigt naturligt att holdingbolaget inte har en verksamhetsbeskrivning som detaljerar vad dotterbolagen sysslar med.

Så det enda det lutar åt är att Stegra AB har 31 miljarder att bygga klart stålverket med. Det kommer de att försöka göra. När det är klart står de inför nästa prövning, nämligen att få verksamheten att fungera och bli lönsam. Det kanske är aktuellt om två år. Jag tror inte ett skvatt på att de lyckas med det, men de kommer att försöka precis som Northvolt gjorde. Om de sedan får lönsamhetsproblem är det sedan upp till ägarna och Gud förbjude staten att förhålla sig till det. I ett sådant läge är det inte längre ordnade former och det är vad jag skrev, nämligen att jag inte kan: se framför mig att de under »ordnade former« ska kunna fasa ut ståltillverkningen och i stället bygga datahallar.
Alla Bolag: Green Nexus Investment Holding AB
https://www.allabolag.se/organisation/green-nexus-investment-holding-ab/stockholm/f%C3%B6retagsutveckling/2KHRGOOI5YEHU

Oavsett diverse bolagsändringar mm så tror jag att de givet kommer att försöka starta upp ståltillverkning men om det sedan blir ett väl fungerande stålverk som spottar ut "grönt stål" och marknaden betalar feta pengar för det eventuella "gröna stålet" återstår att se. Jag tror inte att de kommer lyckas fullt ut, frågan blir väl om de någonsin kommer producera stål i större skala och vinna marknadsandelar i en mycket tuff bransch med liten vinstmarginal.
Senast redigerad av ToZon 2026-06-21 kl. 14:23.
Citera
2026-06-21, 14:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Alla Bolag: Green Nexus Investment Holding AB
https://www.allabolag.se/organisation/green-nexus-investment-holding-ab/stockholm/f%C3%B6retagsutveckling/2KHRGOOI5YEHU

Oavsett diverse bolagsändringar mm så tror jag att de givet kommer att försöka starta upp ståltillverkning men om det sedan blir ett väl fungerande stålverk som spottar ut "grönt stål" och marknaden betalar feta pengar för det eventuella "gröna stålet" återstår att se. Jag tror inte att de kommer lyckas fullt ut, frågan blir väl om de någonsin kommer producera stål i större skala och vinna marknadsandelar i en mycket tuff bransch med liten vinstmarginal.

Ja precis och därför är detta med att göra en stor sak kring namnbytet bara sensationsjournalistik. 99 procent bland allmänheten hade ingen aning om skillnaden mellan Stegra Holding AB och stålverksverksamheten Stegra AB (som egentligen är ett dotterdotterbolag). Ingenting har förändrats mer än att konsortiets inträde med Wallenberg i spetsen vill bredda sin gröna investeringsbas. Det är fullständigt logiskt att de i ett sådant läge skiljer på holdingbolaget och dotterbolag samt dotterdotterbolaget (som i nuläget är ett byggprojekt).

Om Stegra AB ska överleva så kommer det inte att handla om att de producerar »grönt stål« (för det är ju ett gummibegrepp utan distinktion). Det kommer i så fall att handla om att den nya ägarkonstellationen säljer in sin produktion genom goda kontakter och att det ges bidrag i olika former. Om det inte fungerar så kan det bli ett nytt Northvolt, men det ligger säkert på andra sidan 2030. Om det blir ett nytt Northvolt lär ägarna göra på ett annat sätt än som skedde med Northvolt. Då lär de rekonstruera och successivt förändra verksamheten så att stålproduktionen blir en sidoprodukt för att därefter avvecklas.
Citera
2026-06-22, 07:30
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Hur många sådana här gröna bluffar ska Sverige gå på?
Citera
2026-06-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur många sådana här gröna bluffar ska Sverige gå på?

Förmodligen fler bluffar efter valet i september.. allt tyder på att MP hamnar i en regering eller stödparti i en S-regering och då lär statliga (skattepengar) pumpas in i s.k. "gröna projekt".
"Miljöpartiet vill investera 100 miljarder kronor om året i gröna omställningsprojekt"
https://www.affarsvarlden.se/kronika/planekonomi-gor-comeback-hos-oppositionen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in