Citat:
Ursprungligen postat av
doncroce
Så även fast Stegra nu bytt namn till Green Nexus Investment Holding och tagit bort både stål och vätgas ur sin verksamhetsbeskrivning, kan du ändå inte se vartåt det lutar?
Nej, Stegra AB heter fortfarande Stegra och är ett dotterbolag i koncernen Green Nexus Investment Holding. Stegra AB har fortfarande stål och vätgas i sin verksamhetsbeskrivning. Jag har, som jag skrev, oerhört svårt att se att det under ordnade former ska gå att omvandla Stegra AB till en datahall.
Jag är förvånad över att människor inte förstår skillnaden mellan ett holdingbolag och ett dotterbolag. Ett holdingbolag ska inte ha en preciserad verksamhetsbeskrivning över vad deras dotterbolag gör. Det är fullt logiskt att Green Nexus Investment Holding inte skriver det som står i Stegra AB:s verksamhetsbeskrivning. Green Nexus Investment Holding avser, till skillnad från Stegra Holding AB, att ha väsentligt fler verksamheter (och sannolikt dotterbolag) under sig vartefter.
Jag gillar Christian Sandström, men han har utvecklats mer till en spetsfundig journalist än en strikt ekonom. Han har blivit lite väl mycket spekulerande och tyvärr inte längre så instruerande i sina framträdanden. Det hade varit på sin plats att han sagt just detta att det är fullständigt naturligt att holdingbolaget inte har en verksamhetsbeskrivning som detaljerar vad dotterbolagen sysslar med.
Så det enda det lutar åt är att Stegra AB har 31 miljarder att bygga klart stålverket med. Det kommer de att försöka göra. När det är klart står de inför nästa prövning, nämligen att få verksamheten att fungera och bli lönsam. Det kanske är aktuellt om två år. Jag tror inte ett skvatt på att de lyckas med det, men de kommer att försöka precis som Northvolt gjorde. Om de sedan får lönsamhetsproblem är det sedan upp till ägarna och Gud förbjude staten att förhålla sig till det. I ett sådant läge är det inte längre ordnade former och det är vad jag skrev, nämligen att jag inte kan:
se framför mig att de under »ordnade former« ska kunna fasa ut ståltillverkningen och i stället bygga datahallar.