2026-06-21, 09:00
Medlem
Mycket märkligt.so ts skriver... inte så.svårt att gräva ur å mura några skift med leca. Hsr själv alltid haft hus med källare, som barn och sedan nu som vuxen köpte vi hus med källare, älskar det! Nu på. sommaren flyr vi ned för att sovrummen är för varma uppe.
Citera
2026-06-21, 09:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
sutteränghus - vad är det för jävla sniiik - det är ju bara delkälllare.

Men låt oss säga att jag har fel feel feeel o inte fattar ett jävla smack - varför är inte
hyreshusen o andra kommersiella fastigheterna inte byggda i sutteräng om de nu
är så jävla bra.

Varför är inte NK byggt i sutteräng med halvkällare - o varför är inte skyddsrummen byggda
i sutteräng o stockholms central m fl
Bor man på sluttningen så passar den typen av hus väldigt bra.
Dessutom med det läget så blir det inga översvämningar för regnvatten rinner förbi.
Det är ingen snik utan även fin utsikt över stad och landskap.
En del kallar det gräddhyllan och husen där är rätt så dyra i förhållande till de som ligger på plan mark.
Att hyreshus inte ligger här beror på tomtpriserna,
Citera
2026-06-21, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Bortsett från alla de skäl som redan angivits här, så har jag ytterligare en gissning: oljepannor.

Numera tror jag att få nya hus byggs med egen brännare (olja eller ved) för värme och varmvatten.

En sådan panna ställer man som regel i källaren och den producerar stora mängder överskottsvärme, vilket säkerställer att källaren håller en hög temperatur, vilket i sin tur håller nere fukthalten i luft, golv, väggar.

Det gör att källaren hålls någorlunda fuktfri "kostnadsfritt".

Jag har sett hus med källare där man kopplat bort oljepannan och dragit in fjärrvärme. Källaren blir kall och fukten tränger in, och det börjar växa mögel överallt.

Nja - så mycket överskottsvärme producerade inte en oljepanna men den såg till att det blev ordentligt ventilerat.

Hus med källare, oljepanna, självdrag, dragiga fönster - det fungerade bra.

Sen tar man bort oljepannan - nu fungerar inte självdraget längre. Enkelt att fixa om man vet hur man ska göra.
Citera
2026-06-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Problemet är att du underskattar kostnaden. En fullstor källare är inte bara “ett extra våningsplan”, utan innebär schaktning, bortforsling av massor, dränering, isolering, fuktskydd och ofta betydligt mer betong. Många väljer hellre att lägga samma pengar på större boyta ovan mark.

Har man redan köpt en dyr tomt o huset i övrigt går på 3-5 miljoner o man får 50-100m2 extra yta för 500 000-1000 000 samt lite extra underhåll kan det vara värt det.
Kostar tomten 5 miljoner är det givet, kostar den 500 000 kanske man kan köpa en till tomt istället.

Du kan få ner förvaring, tvätt, gym, bastu, mancave, 1-2 rum/lägenheter etc.
Bara 2 rum/lägenheter kan finansiera både räntan o amorteringen på hela huset.

Har du ej problem med halvpundare kan du klämma in 3 rum där socialen betalar 7000 kr st för 3 st socialfall.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Är inte Lund en riktig fattigkommun pga. att en massa studenter ska ha ditt och datt men de drar inte in pengar till kommunkassan? Det känns lite som Ebberöds bank att försöka få ordning i en sådan ekonomi.

Studenter kostar kommunen knappt nånting.
De jobbar extra, drar in skatt.
De konsumerar.
De sänker skattekraften, antar att du här gjorde ditt antagande.
Indirekt gör de att lärosätet får anslag från staten.
Föreläsarna skattar.
Kommunens kan gå från att vara givarkommun till mottagarkommun, samtidigt som kommunen bara får ökade intäkter men ej utgifter.

Medelinkomsten sänks, men i absoluta tal ökar inkomsterna trots att nästan inga utgifter ökar.

Har man rätt typ av utbildning förbättras också l8kala näringslivet tack vara närhet till universitete/högskola.
Citera
2026-06-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag är inte fattig, men jag är lat, och inte dum nog att betala nån annan för att med jämna mellanrum dränera en källare. Därför köpte jag utan källare.
Men, var och en gör som den vill.

Bra dränering håller i många decennier. Då måste man ändå renovera det mesta.

Även arealeffektivt sätt så är källare ideellt iom att man bygger på höjden utan att ta från trädgården. För utrymmen som tvättstuga, garage, bodar, mancaves, pannrum, matbod och även gästsovrum så är det perfekt. Man vinner 100kvm direkt i ett normalstort hus.

Dränering är helt klart värt det. Då har man en solid betonggrund, massa utrymmen som är svala året runt.

Jag hade knappt överlevt utan källare. Med en familj på 6 är det min enda flyktväg…
Citera
2026-06-21, 10:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, det fanns fler tomter då som var bra att bygga på. Nej, alla hus byggdes inte på lämpliga marker.
Idag finns det nog inte en enda tomt nära eller i städerna som lämpar sig för källarbyggen.

Att man byggde mycket källare då var troligen för att man inte gärna ville ha ved/oljepannan uppe i boutrymmet och att det inte är roligt med kalla golv. En hel del bostäder byggdes även med krypgrund.
Sedan var det tydligen lånemässigt bra att bygga med källare och att normen var med källare...typ.

Man vill ha så mycket boyta som möjligt i kataloghusen. Att ta 20 kvadratmeter till en garderob är inte bra försäljningsmässigt. Dessutom betalar du skatt för en garderob i boutrymmet, vilket du inte gör på samma sätt i källaren.
Men är det så stora krav på mark för att bygga en källare? Nu är inte jag någon byggare, men det går väl att bygga källare även på lermark, ofta gräver man väl bort leran och ställer huset med källare på sand eller annat därunder? Det kan väl tänkas att huset till och med står stadigare med källare?

Vilken skatt för garderober/yta tänker du på? Fastighetsskatt finns ju inte längre, det heter väl kommunal fastighetsavgift och maxad till ca 10k.
Citera
2026-06-21, 10:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Bra dränering håller i många decennier. Då måste man ändå renovera det mesta.

Även arealeffektivt sätt så är källare ideellt iom att man bygger på höjden utan att ta från trädgården. För utrymmen som tvättstuga, garage, bodar, mancaves, pannrum, matbod och även gästsovrum så är det perfekt. Man vinner 100kvm direkt i ett normalstort hus.

Dränering är helt klart värt det. Då har man en solid betonggrund, massa utrymmen som är svala året runt.

Jag hade knappt överlevt utan källare. Med en familj på 6 är det min enda flyktväg…
Jag är uppväxt i villa med källar och håller med dig. Även de flesta kompisar bodde i hus med källare och vi hade som barn och tonåringar väldig glädje av dessa utrymmen. I regel fanns "gillestuga", "hobbyrum", etc, perfekta utrymmen för barnkalas, tonårsfester, spela pingis, starta rockband etc, plus att det fanns förråd, ofta bastu, garage i anslutning och källaren var sval att vara i och även sova i på sommaren.
Citera
2026-06-21, 10:26
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Var på besök hos en familj under midsommar och de hade en fullstor källare.
Herregud så mycket extra utrymme. Varför i helvete har man slutat med detta? Kostnaden förstås men hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.

Kostnaden är en sak och sen är det fukt. De flesta källare har haft eller har problem med fukt eller radon så det är en risk. Har för mig att man byggde källare förr då de inte räknas in i boarea vilket gör att man betalar mindre. Kompisar har ett hus på kanske 110 kvadrat men i verkligheten så är det runt 200 då källaren är en biyta
Citera
2026-06-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Värdelöst om du har lermark du bygger på. I t ex Uppsala och Göteborg så har du rejäla sättningar och väldigt ofta fuktproblem. Man får rådet där: köp ej hus med källare!Helt annorlunda än t ex Norrland. Där är det väldigt ovanligt med fuktproblem och sättningar. Så vilken typ av mark det är, avgör om källare är bra eller inte.

Haha, nä för i Norrland är all mark genomsläpplig och grundvattenytan ligger alltid djupare än källargolv. Vi har inga tätbebyggda områden heller så källaröversvämningar är inget vi känner till. Vid isbjörnsattacker däremot, barrikerar vi oss nere i källaren under lappkåtan med resten av samebyn.
Citera
2026-06-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Har man redan köpt en dyr tomt o huset i övrigt går på 3-5 miljoner o man får 50-100m2 extra yta för 500 000-1000 000 samt lite extra underhåll kan det vara värt det.
Kostar tomten 5 miljoner är det givet, kostar den 500 000 kanske man kan köpa en till tomt istället.

Du kan få ner förvaring, tvätt, gym, bastu, mancave, 1-2 rum/lägenheter etc.
Bara 2 rum/lägenheter kan finansiera både räntan o amorteringen på hela huset.

Har du ej problem med halvpundare kan du klämma in 3 rum där socialen betalar 7000 kr st för 3 st socialfall.
Nej, behovet av en “mancave” där man kan gömma sig från familjen känns mest som ett problem för fjolliga betamän.

Däremot är extra förvaring, hobbyutrymme eller en uthyrningsdel praktiskt och kan ha ett reellt ekonomiskt värde.
Citera
2026-06-21, 10:46
Medlem
För idag vill alla tävla om att minsann ha eget ritat hus, ska vara extra dyrt klickgolv för det ska vara så lyxigt som möjligt för att kunna skryta om det på sociala medier. Sedan har dom problem med fuktskador i tak om 20år för det är 10 olika vinklar på tak som ska passa ihop till varandra. Men sånt tänker man inte på.

Vilket typ alla "arkitektritade" hus har idag som byggdes för 30år sedan med 10 olika vinklar på taket.

Så ekonomin finns helt enkelt inte för källare.

Bygger jag hus en vacker dag så blir det med källare självklart, självklart kommer det vara på en högre tomt också. Lägger hellre pengar på det praktiska än utseende.
Senast redigerad av Noccofocus 2026-06-21 kl. 10:52.
Citera
2026-06-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Nej, behovet av en “mancave” där man kan gömma sig från familjen känns mest som ett problem för fjolliga betamän.

Däremot är extra förvaring, hobbyutrymme eller en uthyrningsdel praktiskt och kan ha ett reellt ekonomiskt värde.

Nu är du lite elak tycker jag klart man ska få att ett utrymme för sina actionfigurer och annat skit som vuxen ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in