2026-06-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Nej, behovet av en “mancave” där man kan gömma sig från familjen känns mest som ett problem för fjolliga betamän.

Däremot är extra förvaring, hobbyutrymme eller en uthyrningsdel praktiskt och kan ha ett reellt ekonomiskt värde.

Ens mancave är i princip för hela familjen Oavsett vad det heter o kallas.

Och i princip vad som helst man förpassar dit ner så frigörs yta på andra plan.

Såvida man inte tjänar för lite i ett område som är billigt och låg nytta av extra utrymme så låter det dumsnåltbatt ej investera i källare.

Men förstår också att en fattig familj som bygger i ett område kanske ej har utrymme att ligga ute med e tra pengar
Räntan kanske är tillfälligt låg men på väg upp, de har inte tid att lägga spara ett år eller 2 till.
Citera
2026-06-21, 11:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Är inte Lund en riktig fattigkommun pga. att en massa studenter ska ha ditt och datt men de drar inte in pengar till kommunkassan? Det känns lite som Ebberöds bank att försöka få ordning i en sådan ekonomi.
Lund har mångfaldigat sina vattentaxor på kort tid och snart lär det kosta 1000 kr per månad att få vatten till sin villa. Så går det när man försummar underhåll i 100 år.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-21 kl. 11:38.
Citera
2026-06-21, 11:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag förstår mycket väl vad du skriver. Du raljerar om klimatförändringar och regn som aldrig kommit förut som de kommer nu.
Jag hävdar att översvämningarna i din källare inte har med detta att göra överhuvudtaget utan om dålig stadsplanering.

Här har du lite om stormar och oväder sedan 1800-talet någon gång.
https://skogshistoria.se/tidender-artiklar/historiska-stormar-och-ovader/

Man har inte mätt sådana saker innan 1880 så därför finns det inte så mycket information om översvämningar innan dess.

Bygger man källare i en dal så är det inte konstigt alls att det trycker upp vatten.
Bygger man hus på en åker så skall man kanske inte ha en källare på huset. Området har inte varit bebyggt tidigare av en anledning.
Det finns gott om förnekelsetrådar du kan skriva i. Sveriges kommuner laddar för fler översvämningar och det är bra. För jag har i levande livet sett dem och mina källar-översvämningar hade inte inträffat om Lund och Malmö skött sig. Nu sköter de sig.
Citera
2026-06-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefjon
Och vad är din poäng med ditt svar?

Jag kan ju ställa samma fråga till dig?

Du citerade mig, jag återkom med min respons. Det var min poäng (plus resten av texten).
Eller fick jag inte svara när du citerar mig?
Citera
2026-06-21, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Bra dränering håller i många decennier. Då måste man ändå renovera det mesta.

Även arealeffektivt sätt så är källare ideellt iom att man bygger på höjden utan att ta från trädgården. För utrymmen som tvättstuga, garage, bodar, mancaves, pannrum, matbod och även gästsovrum så är det perfekt. Man vinner 100kvm direkt i ett normalstort hus.

Dränering är helt klart värt det. Då har man en solid betonggrund, massa utrymmen som är svala året runt.

Jag hade knappt överlevt utan källare. Med en familj på 6 är det min enda flyktväg…

Jag vet inte om det ligger nåt slags missförstånd här nånstans. Jag kritiserar inte källare, jag skulle också gärna ha källare.
Men där jag bor tror jag inte att det är en god idé att bygga med källare, plus att om källare redan fanns, skulle jag inte vilja ha koll på dräneringen av dito.

Frågeställningen i tråden var varför det inte byggs hus med källare, mitt svar (och det enda JAG kan ge), är att man vill slippa fundera extra på dräneringen.

Sen vill många berätta för mig hur bra det är med inredd källare, och tack för upplysningen, men jag har inget att säga om det.
Citera
2026-06-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns gott om förnekelsetrådar du kan skriva i. Sveriges kommuner laddar för fler översvämningar och det är bra. För jag har i levande livet sett dem och mina källar-översvämningar hade inte inträffat om Lund och Malmö skött sig. Nu sköter de sig.

Jag förnekar inte att kommunerna misskött sitt uppdrag något kopiöst. Det är ju just därför du hade flertalet översvämningar i din källare.

Lustigt nog har SVT en artikel om detta, publicerat idag. Man kan undra om de avlyssnar mina eluttag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elin-kapade-stuproren-fick-10-000-kronor-i-beloning
Man gör detta i ett försök att minska belastningen på de underdimensionerade avlopp- och dagvattensystemen.

Tyvärr så måste de ladda för fler översvämningar då man inte river husen som ligger fel.
Ditt påstående om att kommunerna sköter sig nu är felaktigt.

Rätt placerad är en källare väldigt bra men något dyr. Idag finns det alternativ till detta.
Citera
2026-06-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men är det så stora krav på mark för att bygga en källare? Nu är inte jag någon byggare, men det går väl att bygga källare även på lermark, ofta gräver man väl bort leran och ställer huset med källare på sand eller annat därunder? Det kan väl tänkas att huset till och med står stadigare med källare?

Vilken skatt för garderober/yta tänker du på? Fastighetsskatt finns ju inte längre, det heter väl kommunal fastighetsavgift och maxad till ca 10k.

Nej, det finns väldigt få krav. Men däremot så är det kanske inte alltid lämpligt att bygga med källare.
På åkermark så har man inte byggt tidigare och detta av en anledning. Inte helt sällan är det en lågpunkt som inte lämpar sig för bebyggelse.
Dessutom måste man hålla på och påla vilket gör att allt blir väldigt mycket dyrare.

Att bygga hus i en svacka är inte lämpligt ur översvämningssynpunkt.
Det kommer förmodligen att trycka upp vatten i din källare. Antingen utifrån eller via avloppsnätet.

Ja, att betala fastighetsavgift för garderobsyta är inte skoj.

Inköpspriset per kvadratmeter är inte heller billigt.I Stockholm ligger det på 92 000 kr/m2 för bostadsrätter. Är du villig att räkna av 20 kvadrat som du skulle kunna bo på och lägga det på ett förråd istället?
Då är det bättre att lägga detta förvaringsutrymme i biytan.
Citera
2026-06-21, 12:41
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Jag, och säkert många med mig, är traumatiserad av de översvämningar av bajsvatten upp till knäna som kan uppstå vid extremväder. Då är det bara att slänga allt i källaren och sanera. Tack men nej tack. Sen hålla koll på dränering, påväxt av diverse mikrober, doft osv. När det blir husköp går källare fetbort.

Om man bor i en del av landet där översvämning är mindre vanligt kanske det är försvarbart. Sambon t.ex. hade aldrig hört talas om att källare kan förvandlas till avloppsbassänger.
Citera
2026-06-21, 13:08
Medlem
Giant Squids avatar
I centrala London så är de vanligaste utbyggnaderna såkallade iceberg homes där man bygger ut nedåt upp till 20 meter i flera plan. Inga översvämningar eller fuktproblem där.
Citera
2026-06-21, 14:25
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, så kan vi låta WWIII blåsa förbi. Frystorkad mat, böcker och stearinljus - allt man behöver.
Precis....det finns ju lykta att använda också.
Vev eller batteri radio,räcker för att få nyheter.
Citera
2026-06-21, 14:59
Medlem
DrSpankels avatar
Jag har aldrig gillat källare och letade i första hand efter ett hus utan.
Men sedan råkade det bli en 70-talsvilla med rejält tilltagen betongkällare i slutändan.

Positivt överraskad måste jag säga.
Massor av utrymme, med biorum, tvättstuga, extra badrum osv.
Dessutom svala sommarnätter och bra matförvaring.

Aldrig haft några problem med fukt.
Hade dock en vattenskada på mellanplan en en gång, som såklart rann ned i källaren.
Men de efterföljande funktmätningarna som gjorts över lång tid efter detta har aldrig visat på några bekymmer.
Citera
2026-06-21, 15:20
Medlem
orvar2014s avatar
Frågan är i sak väldigt enkel;
1. I områden där det finns detaljplan OCH man bygger nytt finns det ofta komunalt VA. Det är en enorm skillnad på komunens vilja att gräva ner VA "under" källarnivån => du får oftast inte bygga med källare. Du får bygga kompleteringsbyggnader med källare, men inte vanligt hus (i alla fall det normala). Förr i tiden projekterades områdena för hus med källare => komunen grävde ner VA så det funkar med källare.
2. Utanför detaljplan så är det idag mycket billigare att bygga en ovanvåning än gräva för källare (eller rätt och slätt göra huset större)

Ingen som funderat på varför det finns så få hus från 60-70talet med entrevåning + ovanvåning ? killgissning hade det med en rejäl fastighetsskatt att göra. Källaren räknades aldrig in => Bra mycket lägre boendekostnade i S Sverige på 60-70 talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in