2026-06-20, 11:45
Medlem
Var på besök hos en familj under midsommar och de hade en fullstor källare.
Herregud så mycket extra utrymme. Varför i helvete har man slutat med detta? Kostnaden förstås men hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.
Citera
2026-06-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Var på besök hos en familj under midsommar och de hade en fullstor källare.
Herregud så mycket extra utrymme. Varför i helvete har man slutat med detta? Kostnaden förstås men hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.

Jag vet bara varför jag INTE köpte hus med källare: dränering
Citera
2026-06-20, 12:00
Medlem
proconsuls avatar
Rum utan fönster, nej tack. På sin höjd något litet smalt fönster precis under taket. Fortfarande nej tack.
Citera
2026-06-20, 12:00
Medlem
För att det idag räknas som en riskkonstruktion.
All bra mark är dessutom upptagen runt tätorterna. Lyckas man få tag i en tomt för att bygga sig ett hus på så är det inte lämpligt att bygga en källare på den tomten på grund av sankmark/lågpunkt i området.

På landet där man fritt kan välja att bygga på en kulle istället för i något träsk så skulle man kunna ha en källare.
Tror dock att det är enklare att bygga komplementbyggnader bredvid huset istället för en källare.
Det finns inte samma behov av källare idag då man kan isolera platta på mark nuförtiden, vilket man inte kunde innan 1990-talet.
Källare gör att golven i boutrymmet ovanför blir varmare.
Citera
2026-06-20, 12:01
Medlem
Jag kan ingenting om hus men allt jag hört är att det kan gå åt helvete med fuktskador. Har varit hemma hos folk som inte verkar bry sig där det luktar mögel i källaren - inte så trevligt.

Men personligen hade ett hus med källare varit en dröm. Tänk så mycket kul man kan göra! Kontor (naturligtvis), där man kan filosofera och skriva i lugn och ro. VR-rum, meditationsrum, förvaring av prylar och frystorkad mat osv. osv. Oändliga möjligheter! Min dröm hade nog varit en enorm bunker under huset, flera våningar. Men det är ju det där med fukt.
Citera
2026-06-20, 12:02
Medlem
Stenballes avatar
Den huvudsakliga orsaken är väl risken för fukt och allt vad det kan innebära, men vi har källare, och det är skönt att ha tvättstuga, pannrum bastu och en massa lagringsutrymme på ett annat plan än där vi vanligtvis befinner oss.
Dessutom är det svalt och skönt i källaren även om det är varmt i resten av huset.
Citera
2026-06-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Du kan ingenting, det kan inte gå åt helvete med fuktskador!
Skönt att höra!

Undra varför man bytte parketten i mitt kök då
Citera
2026-06-20, 12:13
Avstängd
I USA har dom ju antingen källare eller stora garage som dom kan inreda till allt möjligt, hemmagym t ex.

Jag antar att i Sverige får man kompensera med att slänga upp en stor friggebod på tomten istället.
Citera
2026-06-20, 12:15
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag trodde poängen med källare var just att fukten skulle hamna där istället för i huset?

Sen gjorde folk misstaget att behandla den som vanligt utrymme och blev sen besvikna när en översvämning sabbar allt. Men som lager är det toppen.
Citera
2026-06-20, 12:30
Medlem
Gubbens avatar
Dyrare och risk för fuktskador. Vatje sommar förvandlas många villakällare till inomhus pool efter en åskskur.
Citera
2026-06-20, 12:50
Medlem
VoktorDodkas avatar
Miljötalibanerna är ju stensäkra på att det ska bli så varmt att vi steks, därför betalar vi massor med skatter och avgifter, då borde dom kräva att för varje våning över mark ska det byggas två våningar under mark. Det är lättare att hålla svalt på sommaren och varmt under vintern, alltså av miljöskäl borde det vara krav på källare vid all nybyggnation, betydligt mer logiskt än grästak och annan flum.
Citera
2026-06-20, 12:55
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Rum utan fönster, nej tack. På sin höjd något litet smalt fönster precis under taket. Fortfarande nej tack.

Svalt och skönt på sommaren

Sover perfekt, med 17 grader
Medans folk gnäller att det är för varmt.

Perfekt med stor tvättstuga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in