Citat:
Ursprungligen postat av
HejFrans
Jag håller med om att det händer mycket i hjärnans utveckling och att ett foster i vecka 22 är betydligt mer utvecklat än ett embryo i vecka 7. Det är ett biologiskt faktum.
Det jag fortfarande saknar är varför utvecklingen av hjärnan skulle förändra vad individen är, i stället för bara vad individen kan göra.
Du säger att ett embryo inte är en människa, men ett foster i vecka 22 är det. Min fråga blir då: Vilken biologisk händelse gör att den mänskliga individen byter identitet från "inte människa" till "människa"? Jag känner inte till någon sådan händelse. Jag ser en kontinuerlig utveckling av samma individ.
Att lagen sätter en gräns vid en viss vecka visar hur samhället har valt att reglera abort. Det besvarar inte den filosofiska frågan om när människovärdet börjar.
Nja, ett 22 veckor gammalt foster som
föds är en människa. Om det ligger kvar i livmodern, så är det fortsatt ett foster. Till det föds i tex. Vecka 37.
Men ett 7 veckor gammalt embryo som "föds" är inte en människa. Det är ett dödfött embryo. Genom abort eller missfall.
Så det är en kombination av graviditetsvecka+utvecklingsgrad+
att det föds, som är det avgörande för om det kan ses som en människa. För min del. Ett 22 veckor gammalt foster har nått rätt långt i sin utveckling och kan i vissa fall tom överleva utanför moderns kropp. Med högteknologisk medicinsk utrustning. Så det är verkligen en människa.
Medans ett embryo är extremt outvecklad och inte skulle klara sig ens ned högteknologisk medicinsk utrustning utanför mammans mage. Ett embryo är ett embryo. Inte en människa.