2026-06-20, 18:10
Medlem
Lemonade.347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Läste nånstans, men hittar inte nu,, att ena kompisen hade skrivit "Dayya kan!" som svar när Emma skickat nån info ang vad hon sett i kameran om Daya.
Alltså borde den kompisen därmed vetat att kameran användes som barnvakt.
Men detta frågas inte om inte i förhöret med den vännen.

Nån som känner igen vad jag menar?

Vill inte nämna förhörpersonens namn, då jag inte hittar utdraget på sms/Dm nu, så jag inte pekar ut fel person. Men minst en väninna verkade medveten om kamera-upplägget
Ja jag känner igen det. Den vännen måste ju vara minst lika blåst som henne. FYFAN säger jag bara. Jag hade ringt soc direkt, även om det var min absolut bästa vän. Vadå Daya kan. Det är vidrigt.
Citera
2026-06-20, 18:30
Medlem
Citat:
Jag har läst fup och är förvånad att ingen av de två killarna undrat vem som passar Daya,
alltså inte ens haft en åsikt om att morföräldrarna ar otroligt snälla som "passade två-tre ggr i veckan"

Man hade ju undrat lite vad morfäräldrarna tyckte om att passa så ofta, genomsnitt var tredje dag,,
ifall dom vet att hon har träffat honom, och vad dom anser om det.

När man själv är indirekt inblandad i att passning måste ordnas, blir man ju nyfiken hur det läggs upp.

Typ som om hon kommit med helikopter till dejten hade man ju undat var hellikoptern ställdes,, och om hon kommer på kvällar utan dottern blir man ju nyfiken hur hon löser barnvakt,,
"-är det en inhyrd barnvakt, vad kostar det i timmen eg måste ju va dyrt,, fan bruden måste vara tät,,, elller,, är det nån anhörig, och vad tycker dom om att passa var tredje kväll pga mig" är ju tankar man borde få

Det var ju inte så långa passningar på vardagarna de hämtade och e hämtade efter någon några timmar bara.
Citera
2026-06-20, 18:36
Medlem
Man kan ju undra kring tänderna och hur de har kommit in i rummet. Om dessa medvetet legat där.

Eftersom polisen kände att pojkvännen hade rökt på, kanske e också gjorde det?

Att hon ljuger så mycket om att hon inte varit borta eller försöker säga att hon inte kommer ihåg tycker jag är väldigt märkligt, och att hon inte ringde polisen när hon såg all rök.

Märkligt att socialtjänsten inte forskar vidare om ett barn lämnas ensam, även om e verkar ha sagt att hennes bekant missuppfattat saken.
Citera
2026-06-20, 18:52
Medlem
Citat:
Inte förvånad alls. Endas kalla människor kan jobba med försöksdjur.
En fördom och missuppfattning. Man måste behandla djuren väl och de flesta som arbetar med försöksdjur gör så.
Citera
2026-06-20, 19:24
Medlem
Mormor sa också i förhöret att Viktor sa att katterna och Danaya brukade vara hos honom? Så antingen ljuger han för mormorn eller för polisen..
Citera
2026-06-20, 19:41
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattimilis
Mormor sa också i förhöret att Viktor sa att katterna och Danaya brukade vara hos honom? Så antingen ljuger han för mormorn eller för polisen..
Eller så kommer mormorn ihåg fel?
Citera
2026-06-20, 19:50
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Läste nånstans, men hittar inte nu,, att ena kompisen hade skrivit "Dayya kan!" som svar när Emma skickat nån info ang vad hon sett i kameran om Daya.
Alltså borde den kompisen därmed vetat att kameran användes som barnvakt.
Men detta frågas inte om inte i förhöret med den vännen.

Nån som känner igen vad jag menar?

Vill inte nämna förhörpersonens namn, då jag inte hittar utdraget på sms/Dm nu, så jag inte pekar ut fel person. Men minst en väninna verkade medveten om kamera-upplägget

Jag skrev om den kompisens förhör häromdagen med sidhänvisning.
Det med "Daya kan" togs upp lite innan det jag hänvisade till.

quotar mig själv här under:

Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Tanken på att Emmas kompis har egna barn....

(s 1294)
"Hur länge tror du att Danaya hade klarat sig själv hemma?
Utifrån vad jag tror, definitivt några timmar, det hade inte varit några konstigheter.

Vid vilken ålder tänker du då att Danaya är när du säger att hon kan vara hemma
några timmar?

Då tänker jag 4-5år, slutet.

Hur tror du att Danaya kände över att vara själv hemma en längre stund?
Alltså, svårt för mig att säga hur hon känner.

Vad tror du Danaya skulle göra om hon var hemma själv så många timmar?
Hon hade tillgång till surfplattan, sina leksaker. Jag vet inte, hon hade tillgång till allt i
lägenheten så sätt."

Ja till och med tändare hade hon tillgång till
Citera
2026-06-20, 20:41
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanneniBjorkhagen
Jo men det frågas väl om i förhör? Kompisen motiverade det typ med att hon var deppig och inte riktigt tog in det Emma skrev. (Låter inte så trovärdigt imho.)
Jag läste på fel förhör.

Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Vilken sida?
Det var ju det jag inte visste

Citat:
Ursprungligen postat av Lemonade.347
Ja jag känner igen det. Den vännen måste ju vara minst lika blåst som henne. FYFAN säger jag bara. Jag hade ringt soc direkt, även om det var min absolut bästa vän. Vadå Daya kan. Det är vidrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Det var ju inte så långa passningar på vardagarna de hämtade och e hämtade efter någon några timmar bara.
Men jag menar om man har sovit över 42 ggr måste väl nån gång samtalet om barnvakten kommit upp, då det inte är helt självklart att morföräldrar "delar vårdnad"
Senast redigerad av -Pelle 2026-06-20 kl. 20:48.
Citera
2026-06-20, 20:44
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag skrev om den kompisens förhör häromdagen med sidhänvisning.
Det med "Daya kan" togs upp lite innan det jag hänvisade till.

quotar mig själv här under:

Jo, det var nog den jag läste, men trodde det var hennes andra polare som sa det.
Tack för förtydling

Korr: elller Nej, det var inte den!
Det var skärmdump på sms/Dm där det diskuterades att "Daya kan minsann"
Hon hade gjort nåt på kameran när hon var själv,, och Emma meddelade detta vännen
Senast redigerad av -Pelle 2026-06-20 kl. 20:49.
Citera
2026-06-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattimilis
Mormor sa väl att hon antog att Emma tog med Danya och katterna till Victor medans Victor antog att Danya var hos morföräldrarna när Emma var hos honom.
Citera
2026-06-20, 21:13
Medlem
-Pelles avatar
Andra intressanta sms:

Någon skriver att Emma är "världens bästa mamma" (s866)

Fadern där han vädjar att han kan ta hand om Daya i Bulgarien.
Han uttrycker oro över att hennes syn påverkas av att sitta med plattan hela dagen, och att Daya behöver komma ut till parker och lekplatser.
Han vädjar att han vill ta över ansvaret om hon inte orkar, samt känner oro över piller som finns runt dem
(s 813, 814, 818)

Förundersökningen är upplagd kronologiskt så sms har lagts in mellan skärmdumpar från filmklippet
"ur vardagen".
Senast redigerad av -Pelle 2026-06-20 kl. 21:15.
Citera
2026-06-20, 21:16
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Jo, det var nog den jag läste, men trodde det var hennes andra polare som sa det.
Tack för förtydling

Korr: elller Nej, det var inte den!
Det var skärmdump på sms/Dm där det diskuterades att "Daya kan minsann"
Hon hade gjort nåt på kameran när hon var själv,, och Emma meddelade detta vännen
Ja det står om det i samma förhör.

s1293

"Förhörsledaren läser upp transkribering av röstmeddelande från Emma till Joanna
20250106 15:04:42.
Jag är påväg hem nu och jag har kollat kameran hela dan och Daya har varit så snäll och
bara vart i sängen, så jävla duktig

Hela dan? Som jag sa innan. Jag har inget minne av det här meddelandet. Mer än att jag
kommer ihåg att hon pratade om sina nya kameror.

Minns du vad du svarar Emma?

Nej. Inget minne alls.

Vad tänker du när du hör att Emma lämnat Danaya hela dagen att hon varit duktig
och legat i sängen?

Asså vad jag tänker nu? Nu så är min tanke varför har hon lämnat henne hela dagen, men vad
jag svarade där och då det kommer jag inte ihåg.

Och hur tror du att du tänkte då när du fick höra det?

Asså jag kommer inte ihåg det här, så jag vet inte vad jag svarar. Hoppas väl på att jag svarar
med en reaktion om att det skulle varit dåligt, men det vet jag inte om jag gjorde. Jag antar att
ni kan se vad jag svarade.

Vi kommer till det. Det här skickades till dig 6 januari 2025?

Nej. Jag är ledsen, jag har inget svar på det jag kommer inte ihåg.

Förhörsledaren berättar om att Joanna svarat Awwww + emojis med hjärta, stjärnor med
mera. Samt Daya kan + emojis med tumme upp, stjärnor, och hjärta.

Vad tänker du?

Jag tänker att den perioden gick jag igenom jättemycket, så jag tror inte att jag hade tanken
eller energin att lägga på någon annan. Jag tror inte jag la någon extra tanke bakom någonting. Jag hade mycket problem med mitt barns pappa"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in