Citat:
Ursprungligen postat av
VanneniBjorkhagen
Nu fattar jag att anhöriga kan behöva kapa banden till missbrukare för att rädda sig själv ibland. Men om det nu rörde sig om ett missbruk i ens eget hem som ingen annan tog skada av, så låter du faktiskt som en psykopat.
Särskilt som du inte ens sörjer personen.
Jo jag sörjer personen, typ lika mycket som jag sörjer en random människa som dör i en trafikolycka eller krigsoffer i Ukraina.
Det är tragiskt att en person är avliden. Det hade inte behövt hända om hen hade tagit sitt ansvar och tagit emot hjälpen och ryckt up sig.
Att man har "blodsband" betyder inte mer empatiska tankar om personen. Helt ärligt, jag skulle sörja mer om min kollega på sjukhuset avled, som jag inte har några blodsband till men en bättre relation till pga att kollegan kan bete sig & göra rätt för sig i samhället.
Att min anhörige missrukade "hemma i sin lägenhet" och ingen annan tog skada av just knarket, menar jag att dorger m.m förvarades & injicerades eller snortades där av dom som vat i lägenheten. Dock var personen påverkad ute och hemma hos andra. Även om inte hen tog med sig droger ut så blev andra påverkade av hens beteende och dåliga val i sociala sammanhang.
Tragiskt att en person är avliden - oavsett vem personen är så är det tragiskt.