Citat:
Ursprungligen postat av
tilsammansnu
Rysk media är inte en person som lever i våra demokratiska samhällen utan en krigförande odemokratisk regims kanal att sprida sin propaganda till våra samhällen..
Demokrati är toppen, missförstå mig inte. Men även solen har sina fläckar.
Vet inte om du har tänkt på det, men när man vistas ett tag utomlands så brukar man få bättre perspektiv på sitt eget land. Detta eftersom icke-svenskar ser saker hos oss som vi inte själva ser. Alla har en blind fläck.
RT skulle såklart aldrig rapportera om att Putin är korrumperad eller om han skulle vara smygbög och gilla pisk-sex. En ryss som läste utländska nyheter kanske då skulle bli förvånad, eftersom våra medier helt säker skulle anse att detta hade stort nyhetsvärde.
På samma sätt finns det såklart blinda fläckar även i
vårt samhälle som är för politiskt känsliga för att kunna vidröras. (Och det är en allmän-kulturell sjuklighet som demokratins goda fe aldrig har lovat att bota.) Men på andra håll i världen bryr man sig föga om våra nojor och rapporterar därför glatt om vad dom knasiga svenskarna har för sig för knas.
Så varför då förneka sig själv möjligheten att få ett utifrån-perspektiv av situationen i landet vi lever i (eller för den del kontinenten/maktsfären). Det är nog inte nyttigt i längden att ha
för många blinda punkter.
Citat:
Ingen tenderar att tycka nåt utan påverkan så det handlar om den som utövar denna påverkan. I fallet Russia Today (RT) och Sputnik har man funnit att påverkaren är media som är statsfinansierade av krigförande regim.
Fungerar du själv på det sättet? Tycker du bara något om någon har "påverkat" dig till att hysa den åsikten? Kan man inte bara göra en egen värdering av det som sägs och välja att förkasta det, om det verkar tokigt?
Även "oärliga" källor kan vara mycket värdefulla att lyssna på, skulle jag säga. Jag bruka själv läsa "fackt checks" från tex Reuters och Snopes. Jag betraktar normalt inte deras åsikter som genuina, eller deras slutsatser som opartiska. Men om man läser mellan raderna så kan man få en bra uppfattning om vilka detaljer i nyheten som är sprängstoff.
Citat:
Dessa har konstaterats sprida systematisk desinformation, inte bara i syfte att rättfärdiga Putins krigsbrott utan allmänt att orsaka skada och oordning i de demokratiska samhällena.
Ibland med rentav barnslig/oseriös desinformation såsom att tvätta händerna inte skulle hjälpa mot covid samtidigt som kanalerna säger raka motsatsen på de ryskspråkiga versionerna.
Jag säger det här med risk för att det
du skrev var en avancerad trollning -I så fall, bra gjort!
Det finns så vitt jag vet inga hårda data som säger att handtvättning hjälper mot Covid!
(Det hjälper dock mot annat, som vinterkräksjuka. Så fortsätt tvätta ändå.)
Covid är en luftburen smitta. Jag trodde dom flesta kände till detta vid det här laget.
Jag råkar ha läst på i början av 2021, och då ska det tydligen bara ha funnits
ett enda dokumenterat fall när någon
sannolikt har smittats via kontakt. Det var i Kina, och då var det snor inblandat. (Jag vet. Yuck!)
I detta fallet så verkar det inte bättre än att det är media och tyvärr även vissa hälsomyndigheter som har spridit desinformation. I den bemärkelse att de påstått sig veta något de inte har täckning för.
Citat:
Putins kanaler är däremot inte censurerade som ryska kanaler är i Ryssland med nedstängningstvång eller rentav hot om fängelsestraff om de inte tycker Putin. Som jag nämnde innan stoppar man i våra demokratiska samhällen inte dårar på detta sätt som tror på UFOn, konspirationer, som VILL tro på Putin från att aktivt söka upp hans budskap.
Då borde det oroa dig att även
våra informationskanaler stryps.
I annat fall så är du ju principiellt sett av liknande uppfattning som Putin är. Dvs att man behöver hindra folk från att ta del av viss information, för annars kanske dom tänker och handlar på ett sätt som är dig misshagligt.