2022-03-20, 11:13
Medlem
Massmedias avatar
Ja Ryssland har förlorat själva kriget, det är de flesta internationella bedömare överens om. Man har kört fast helt, fått 15000 döda soldater och bara lyckats ta några procent av Ukrainas yta och ingen större stad.

Frågan är vad som händer nu? Är Putin i sin desperation beredd att gå Nuke? Denna farhåga är högst relevant, en pressad diktator som ser sitt 22-åriga diktatorskap hotat kan mycket väl tänka så.
Citera
2022-03-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Vi har idag övergått från tal om rysk invasion i Ukraina till att Ukraina besegrat Putin. En intervjuad officerare sa imorse på TV att invasionen inte bara stannat av utan att det är nu är läge för motoffensiv och när.

Tecknen på detta är många, ryssen inte bara skjuter numer på allt från sjukhus till flyende barnfamiljer utan även plundrar affärer längs vägar de far. Som att de vet att deras vistelse där är bara en tidsfråga. Förstörda ryska militärfordon står på vägar med stulet gods kvarliggande, allt från Ukrainska mynt till babyservetter. Gemene ryska soldaten måste alltså inte bara svälta pga. bristande ransionering utan även vara allmänt urfattig på hemmaplan. Ryssland har vänt sig till Kina i försök att få till mer vapen, förlusterna måste alltså vara planpåverkande stora, man säger att Putin inte har en chans att inta Kiev. Staden är för stor och Ukrainas försvarare för välbeväpnade. En robot-kampanj har inletts för att strida på distans snarare och försöka störa Ukrainas tillförsel av avancerade vapen och förnödenheter. Detta är enda typen av offensiv Putin kan komma med.

Som exempel på verkligheten visar följande videoklipp en drönarfilm av en kolonn ryska stridsvagnar rulla fram i nån Ukrainsk by och bli överfallna av Ukrainska soldater liggandes i bakhåll.
https://www.youtube.com/watch?v=RKCwRVfVV3c
Så fort ryssarna i vagnarna bakomtill ser den längst fram bli till skrot hoppar de panikslaget ur sina fordon och överger springande hals över huvud. Detta visar att ryssen lärt sig att stridsvagnarna ger noll skydd och springer hellre ifrån på öppet fält än sitter kvar inuti "skyddet".

Frågan som detta leder till är hur pass omfattande motoffensiv Ukraina kan svara med nu när pandoras ask öppnats ? Kan de återta Krimhalvön eller tom. Östra Ukraina när ryssen inte lär stanna där i sin reträtt ? En möjlig tolkning av Putins "firande" igår av Krimannekteringen (en tillställning som påminner om en scen ur komedifilmen The Dictator 2012 https://www.youtube.com/watch?v=xbBfxREg6fk) är att Putin ser Krimhalvön glida ur greppet.

En annan fråga är ifall en rockad kan ha skett i övriga världen ? Ledare världen över ser på när Putin snubblar och är inte i närheten upp till bevis såsom stormakt. Hans arme mer ett gäng sopor än modern och överväldigande, det enda Ryssland egentligen har att komma med är massförstörelsevapen och kryssningsrobotar (som tydligen inte ens träffar sina mål). Man inser att Ryssland med Putin i spetsen inte är nån mäktig allierad utan en farlig galning.

Han har tidigare blandat sig i kriget i Syrien och det är enbart pga Putin som Assad sitter kvar som ledare där. Kommer Assads fiender utnyttja sin chans när hans beskydd fallit från stormaktsligan till division 4 ?

Konsekvenserna blir troligen ett isolerat och fattigt Ryssland. Ekonomin på hemmaplan är körd i botten. De kommer uteslutas ur internationell handel i stort.

Om de inte vinner kriget i Ukraina med besked kommer också deras armé anses vara svag. Så inte ens en stark armé har de då längre.

Kortfattat, Ryssland blir ett Nordkorea XL och ett landa många kommer vilja fly från.
Citera
2022-03-20, 20:12
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Ja Ryssland har förlorat själva kriget, det är de flesta internationella bedömare överens om. Man har kört fast helt, fått 15000 döda soldater och bara lyckats ta några procent av Ukrainas yta och ingen större stad.

Frågan är vad som händer nu? Är Putin i sin desperation beredd att gå Nuke? Denna farhåga är högst relevant, en pressad diktator som ser sitt 22-åriga diktatorskap hotat kan mycket väl tänka så.

Putin har förlorat anseendet för all framtid, men jag är inte säker på att kriget är förlorat. De har resurser att skicka in fler av sina värnpliktiga till döden lång tid framöver.
Ska jag tillåta mig själv att sia kommer han göra likadant med andra städer som med Mariupol, dvs bomba sönder och samman tills ingenting står kvar, skära av alla vägar ut och svälta befolkningen till döds.
Motståndet kommer inte ge upp än på länge, så det är inte omöjligt att han i ren desperation trycker på den röda knappen till slut.
Citera
2022-03-20, 23:27
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Rysk media är inte en person som lever i våra demokratiska samhällen utan en krigförande odemokratisk regims kanal att sprida sin propaganda till våra samhällen..

Demokrati är toppen, missförstå mig inte. Men även solen har sina fläckar.

Vet inte om du har tänkt på det, men när man vistas ett tag utomlands så brukar man få bättre perspektiv på sitt eget land. Detta eftersom icke-svenskar ser saker hos oss som vi inte själva ser. Alla har en blind fläck.

RT skulle såklart aldrig rapportera om att Putin är korrumperad eller om han skulle vara smygbög och gilla pisk-sex. En ryss som läste utländska nyheter kanske då skulle bli förvånad, eftersom våra medier helt säker skulle anse att detta hade stort nyhetsvärde.

På samma sätt finns det såklart blinda fläckar även i vårt samhälle som är för politiskt känsliga för att kunna vidröras. (Och det är en allmän-kulturell sjuklighet som demokratins goda fe aldrig har lovat att bota.) Men på andra håll i världen bryr man sig föga om våra nojor och rapporterar därför glatt om vad dom knasiga svenskarna har för sig för knas.

Så varför då förneka sig själv möjligheten att få ett utifrån-perspektiv av situationen i landet vi lever i (eller för den del kontinenten/maktsfären). Det är nog inte nyttigt i längden att ha för många blinda punkter.

Citat:
Ingen tenderar att tycka nåt utan påverkan så det handlar om den som utövar denna påverkan. I fallet Russia Today (RT) och Sputnik har man funnit att påverkaren är media som är statsfinansierade av krigförande regim.

Fungerar du själv på det sättet? Tycker du bara något om någon har "påverkat" dig till att hysa den åsikten? Kan man inte bara göra en egen värdering av det som sägs och välja att förkasta det, om det verkar tokigt?

Även "oärliga" källor kan vara mycket värdefulla att lyssna på, skulle jag säga. Jag bruka själv läsa "fackt checks" från tex Reuters och Snopes. Jag betraktar normalt inte deras åsikter som genuina, eller deras slutsatser som opartiska. Men om man läser mellan raderna så kan man få en bra uppfattning om vilka detaljer i nyheten som är sprängstoff.

Citat:
Dessa har konstaterats sprida systematisk desinformation, inte bara i syfte att rättfärdiga Putins krigsbrott utan allmänt att orsaka skada och oordning i de demokratiska samhällena.

Ibland med rentav barnslig/oseriös desinformation såsom att tvätta händerna inte skulle hjälpa mot covid samtidigt som kanalerna säger raka motsatsen på de ryskspråkiga versionerna.

Jag säger det här med risk för att det du skrev var en avancerad trollning -I så fall, bra gjort!

Det finns så vitt jag vet inga hårda data som säger att handtvättning hjälper mot Covid!
(Det hjälper dock mot annat, som vinterkräksjuka. Så fortsätt tvätta ändå.)

Covid är en luftburen smitta. Jag trodde dom flesta kände till detta vid det här laget.

Jag råkar ha läst på i början av 2021, och då ska det tydligen bara ha funnits ett enda dokumenterat fall när någon sannolikt har smittats via kontakt. Det var i Kina, och då var det snor inblandat. (Jag vet. Yuck!)

I detta fallet så verkar det inte bättre än att det är media och tyvärr även vissa hälsomyndigheter som har spridit desinformation. I den bemärkelse att de påstått sig veta något de inte har täckning för.

Citat:
Putins kanaler är däremot inte censurerade som ryska kanaler är i Ryssland med nedstängningstvång eller rentav hot om fängelsestraff om de inte tycker Putin. Som jag nämnde innan stoppar man i våra demokratiska samhällen inte dårar på detta sätt som tror på UFOn, konspirationer, som VILL tro på Putin från att aktivt söka upp hans budskap.
Då borde det oroa dig att även våra informationskanaler stryps.
I annat fall så är du ju principiellt sett av liknande uppfattning som Putin är. Dvs att man behöver hindra folk från att ta del av viss information, för annars kanske dom tänker och handlar på ett sätt som är dig misshagligt.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-03-20 kl. 23:29. Anledning: grammatik
Citera
2022-03-22, 12:19
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Demokrati är toppen...Men även solen har sina fläckar
....
Så varför då förneka sig själv möjligheten att få ett utifrån-perspektiv
...
Tycker du bara något om någon har "påverkat" dig till att hysa den åsikten?
....
om man läser mellan raderna

osv osv.
Det du säger i ett långt inlägg är samma som att säga:

"vi har inte bevisat att det inte finns utomjordingar bland oss, alltså KAN de finnas"

Och under tiden vi tittar bort från bilder av förstörda städer, döda kroppar, flyende familjer osv. kan Putin få göra vad han vill.
Citat:
Det finns så vitt jag vet inga hårda data som säger att handtvättning hjälper mot Covid!
....
Jag råkar ha läst på
Förorenade händer kan överföra bakterier och virus
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vardhygien-och-vardrelaterade-infektioner/handhygien/
case closed
Citat:
Då borde det oroa dig att även våra informationskanaler stryps.
Jag bryr mig faktist inte att Putin strypt ryska medborgarna från andra informationskanaler än hans. För vad mer skada kan han göra ? Putin har redan startat ett krig enbart för sitt egos skull och håller på att förblöda trots att han inte kommit längre än några kilometers åkermark. Enda Putin har kvar är ett handfull kryssningsrobotar att jämna köpcenter med och hot om kärnvapenkrig. Resten är gamlingar, försupna gruvarbetare mm. som sitter där nånstans på stäppen och muttrar att Putin är helgon. Vem bryr sig om vad de säger.
Citera
2022-03-22, 22:25
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det du säger i ett långt inlägg är samma som att säga:

"vi har inte bevisat att det inte finns utomjordingar bland oss, alltså KAN de finnas"

Och under tiden vi tittar bort från bilder av förstörda städer, döda kroppar, flyende familjer osv. kan Putin få göra vad han vill.

Öh? Brukar inte fråga folk detta normalt; men har du problem med läsförståelsen?

Kontentan av det jag skrev var att det är dumt att avstå från att ta del av "motståndarsidans" media-outlets. Då får man ju bara ett perspektiv på saken.

Glöm det där med utomjordingar! Vet inte ens var du fick det ifrån.

Men krig är ett helvete. Där kan vi vara överens. Vi behöver inte träta om allt.

Citat:
Förorenade händer kan överföra bakterier och virus
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vardhygien-och-vardrelaterade-infektioner/handhygien/
case closed

"Case closed"
Ska du inte stampa med bägge fötterna också för att ge det mer eftertryck?

Står det något om covid i den artikeln? Nej, det gör det inte. Artikeln nämner inte coronavirus, utan bara virus i allmänhet. De skriver inget specifikt.

Finns olika typer av virus, som smittar på olika sätt. Typen coronavirus (inte enbart covid-19) smittar via aerosol i utandningsluften. Att det sedan teoretiskt kan tänkas smitta på andra sätt är inte relevant i sig.

Det som är relevant när man går ut med folkhälsorekommendationer är om det faktiskt råder en praktiskt risk. Att gå ut och rekommendera något som man inte vet om det hjälper är oansvarigt. (Om man inte är tydlig med att säga "vi vet inte om detta hjälper, men eventuellt kanske".)

Du borde läsa det du själv länkar noggrannare.

Citat:
Jag bryr mig faktist inte att Putin strypt ryska medborgarna från andra informationskanaler än hans. För vad mer skada kan han göra ? Putin har redan startat ett krig enbart för sitt egos skull och håller på att förblöda trots att han inte kommit längre än några kilometers åkermark. Enda Putin har kvar är ett handfull kryssningsrobotar att jämna köpcenter med och hot om kärnvapenkrig. Resten är gamlingar, försupna gruvarbetare mm. som sitter där nånstans på stäppen och muttrar att Putin är helgon. Vem bryr sig om vad de säger.

Nej, jag bryr mig inte heller om det. Jag bor inte i Ryssland och det gör inte du heller.

Jag bryr mig om att VI även fortsatt ska ha fri tillgång till information. Gör du? Varför undviker du frågan?
Citera
2022-03-23, 14:48
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Kontentan av det jag skrev var att det är dumt att avstå från att ta del av "motståndarsidans" media-outlets. Då får man ju bara ett perspektiv på saken.
Antingen har du ingen aning men mest troligt är du bara oseriös, Putin har sagt saker som att det är Ukrainarna själva som artilleribeskjuter sina byggnader, skjuter ihjäl barn/gamlingar från egna befolkningen osv osv. Du menar att man borde ta till sig dessa cyniska, uppenbara lögner från aggressionsmakt som det vore en version/perspektiv av bilden.

Världen har sett tillräckligt och det råder ingen tvekan att rysk media ljuger, därför har Youtube/Facebook mm. tagit bort dem från sina platformar.
Citera
2026-06-19, 21:40
Medlem
zergrushs avatar
Det brinner just nu här och var i slumområdet moskva. Och i statstelevisionen går man ut med att det ser mörkt ut för landet:
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3molgoz24a22h
Following the strike on the Moscow oil refinery, Solovyov began calling on Russians to prepare for hard times and self-sacrifice. *video*
Citera
2026-06-20, 10:46
Medlem
Inga problem - krigsbrottslingarna ink Putin överlämnas till Internationella Domstolen i Den Haag.
Alla positiva till kriget byts ut. Företag ink Carlsberg Fortum m fl återlämnas - krigsskadestånden till
Ukraina betalas - de till ryska krigsskadade ligger utanför då det är interna angelägeheter

Sen blir det Inga Sanktioner o Business as Usual
Citera
2026-06-20, 11:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Putin har förlorat anseendet för all framtid, men jag är inte säker på att kriget är förlorat. De har resurser att skicka in fler av sina värnpliktiga till döden lång tid framöver.

Det räcker inte att skicka värnpliktiga till döden, de måste vinna över Ukraina innan deras krigskassa sinar. Ukraina behöver bara hålla ut. Ryssland måste ju överleva tiden efter kriget tar slut också.
Citera
2026-06-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Putin har ju själv i åratal sagt att han skall "ta tillbaka" mark som han anser tillhör Ryssland. Det är i planeringen först Ukraina, Moldavien, Transnistrien och Georgien. Han har sagt det på många olika sätt.

Bland annat så förstår man att han har för avsikt att ta över hela Ukraina när han hävdar att Ukrainas regering och president inte är lagliga och att landet inte finns. Han menar alltså att Ukraina egentligen tillhör Ryssland. Därför är det enligt honom en befrielsearmé som han menar skall rädda folket från den olagliga presidenten som han menar är nazist och knarkare.

Putin är så jävla bisarr att han får en som säger att gud finns låta vettigare. Då är man långt ifrån verkligheten min själ.

Ryssland skall givetvis ut från hela Ukraina. Krim och allt ryskt äckel från östra Ukraina ända till gränsen skall ut.

Det paradoxala i Putins krig är att det kan bli tvärtom för Ryssland. Armenien har tagit avstånd till Putins samarbete till förmån av andra lösningar som gynnar landet mer. Även Kaukasus verkar gå samma väg. Belarus stannade i Rysslands grepp när Alexander förlorade valet 2020 genom att Putin flög dit trupper. Denna möjligheten finns ju inte längre och det ser diverse länder runtomkring Ryssland. Det är ju inte helt otänkbart ifall delar av befintliga Ryssland passar på att bryta sig loss ifrån Moskva-riket som de lade beslag på under 1500-talet genom Ivan den förskräcklige. Kanske är det så att urfolket vill ha tillbaka sina områden som varit förtryckta i 500 år? Vi får väl se, men det finns nog en och annan folkgrupp som bara väntar på revansch.
Citera
2026-06-20, 17:08
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
det finns nog en och annan folkgrupp som bara väntar på revansch.
Får man påminna om att russland förlorade sitt första anfallskrig mot Tjetjenien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in