2026-06-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Får man påminna om att russland förlorade sitt första anfallskrig mot Tjetjenien?

Ja det är en folkgrupp som idag är allierade med Ryssland via den hårdföre ledaren Kadyrov, men frågan är hur länge till? När Ryssland inte längre kan försvara Kadyrov; hur lång tid kommer det ta innan Tjetjeniens egen befolkning kommer plocka deras herre efter de grymheter han hittat på mot sina egna den sista tiden? Allt rasar så sakteliga ihop nu framför våra ögon.
Citera
2026-06-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Vi har idag övergått från tal om rysk invasion i Ukraina till att Ukraina besegrat Putin. En intervjuad officerare sa imorse på TV att invasionen inte bara stannat av utan att det är nu är läge för motoffensiv och när.

Tecknen på detta är många, ryssen inte bara skjuter numer på allt från sjukhus till flyende barnfamiljer utan även plundrar affärer längs vägar de far. Som att de vet att deras vistelse där är bara en tidsfråga. Förstörda ryska militärfordon står på vägar med stulet gods kvarliggande, allt från Ukrainska mynt till babyservetter. Gemene ryska soldaten måste alltså inte bara svälta pga. bristande ransionering utan även vara allmänt urfattig på hemmaplan. Ryssland har vänt sig till Kina i försök att få till mer vapen, förlusterna måste alltså vara planpåverkande stora, man säger att Putin inte har en chans att inta Kiev. Staden är för stor och Ukrainas försvarare för välbeväpnade. En robot-kampanj har inletts för att strida på distans snarare och försöka störa Ukrainas tillförsel av avancerade vapen och förnödenheter. Detta är enda typen av offensiv Putin kan komma med.

Som exempel på verkligheten visar följande videoklipp en drönarfilm av en kolonn ryska stridsvagnar rulla fram i nån Ukrainsk by och bli överfallna av Ukrainska soldater liggandes i bakhåll.
https://www.youtube.com/watch?v=RKCwRVfVV3c
Så fort ryssarna i vagnarna bakomtill ser den längst fram bli till skrot hoppar de panikslaget ur sina fordon och överger springande hals över huvud. Detta visar att ryssen lärt sig att stridsvagnarna ger noll skydd och springer hellre ifrån på öppet fält än sitter kvar inuti "skyddet".

Frågan som detta leder till är hur pass omfattande motoffensiv Ukraina kan svara med nu när pandoras ask öppnats ? Kan de återta Krimhalvön eller tom. Östra Ukraina när ryssen inte lär stanna där i sin reträtt ? En möjlig tolkning av Putins "firande" igår av Krimannekteringen (en tillställning som påminner om en scen ur komedifilmen The Dictator 2012 https://www.youtube.com/watch?v=xbBfxREg6fk) är att Putin ser Krimhalvön glida ur greppet.

En annan fråga är ifall en rockad kan ha skett i övriga världen ? Ledare världen över ser på när Putin snubblar och är inte i närheten upp till bevis såsom stormakt. Hans arme mer ett gäng sopor än modern och överväldigande, det enda Ryssland egentligen har att komma med är massförstörelsevapen och kryssningsrobotar (som tydligen inte ens träffar sina mål). Man inser att Ryssland med Putin i spetsen inte är nån mäktig allierad utan en farlig galning.

Han har tidigare blandat sig i kriget i Syrien och det är enbart pga Putin som Assad sitter kvar som ledare där. Kommer Assads fiender utnyttja sin chans när hans beskydd fallit från stormaktsligan till division 4 ?
Inledning på TS är helt underbar och 😬
Jag trodde att det var dagens nyheter men det var samma visa i mars 2022 (2023, 2024, 2025...)
En sak är iallafall säker och det är att propagandakriget hela tiden har vunnits av Nato/Kiev/ Väst
Citera
2026-06-22, 22:38
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Jag trodde att det var dagens nyheter men det var samma visa i mars 2022 (2023, 2024, 2025...)
En sak är iallafall säker och det är att propagandakriget hela tiden har vunnits av Nato/Kiev/ Väst
Hörru, Ivan: Får ni Samhall-FSB:are extra bensinkuponger? Eller löser ni era transporter med el-moped...?
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Russia-Is-Rationing-Fuel-in-Moscow-After-Drone-Strikes.html
Russia Is Rationing Fuel in Moscow After Drone Strikes

Här ser vi era präst-kollegor (eftersom ruska kyrkan bara är en statsmakt och myndighet bland många andra) försöka lösa krisen genom att be till bensinpumparna! Kanske kan Sauron eller vilken slags högre makt ni nu tyr er till besvara bönerna genom att trolla fram några extra liter?
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3movfvxwes22c
Very serious reinforcements have arrived in Russia. Fuel shortages are definitely a thing of the past now. *video*
Citera
2026-06-29, 12:42
Medlem
zergrushs avatar
Det verkar som tom. statstelevisionen och kremls egna propagandamakare börjat bli pessimistiska? Vad hände med "two-week plan"?
Meanwhile in Russia:
State TV host Vladimir Solovyov claimed that unless russia wins in Ukraine, it will perish along with all russians. He urged everyone to listen to Nikita Mikhalkov, who asserted that in Ukraine, russia is fighting against the Devil.
https://www.youtube.com/watch?v=oF-K8AHnI8o
Vi ser här hur orch-resonemangen inte bara börjat återanvända den där gamla desperata och skrattretande "satanism"-historian, (FB) Ryssland skall nu avSatanisera Ukraina, TASS rapporterar att satanister tagit över., utan att det nu faktiskt handlar om ett riktigt krig och ingen två-dagars militär special-operation! Och fyllesnacket om att de ska "gå under!!!" får oss att återigen behöva påminna dem:
https://x.com/kamilkazani/status/1507819613341454337
Medinsky, Putin's negotiator in Ukraine, claims that "the very existence of Russia is on stake now". Well, then the question arises - how did these guys put russia on stake? Is it compulsive gambling disorder or what?
Citera
2026-06-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Inledning på TS är helt underbar och 😬

Ja kamrat!

Hur går det egentligen med putains tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvars-invasion" av Ukraina (a.k.a. "militär specialoperation" som nu är inne på sitt femte år)? Det ryska folket har berövats hundratals miljarder dollar för att bekosta densamma. Hundratusentals människor har mördats (och hundratusentals ryssar har avlivats). Kloaken ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot putains nemesis, försvarsalliansen Nato. FLER länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato. Den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml... "Bara propaganda"???
Citera
2026-07-01, 16:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag tycker att rubriken i din TS inte hänger ihop särskilt väl med de belägg du presenterar i TS.

-Vilka är det som anser att Ryssland nu har förlorat kriget? Har dessa personer ansett samma sak sedan dag ett, eller har dom ändrat åsikt nyligen? Vilka händelser ligger i så fall till grund för att de har ändrat uppfattning?

-Vem är den här officeren som blev intervjuad? Ryss, ukrainare eller amerikan? Kan du länka till intervjun?

Ryssland kan säkert få pisk. Men det kräver nog att NATO går in med hull och hår i konflikten. Tvivlar inte alls på att det finns stark vilja till det bland amerikanska neo-cons och vissa andra element.

Men frågan är om man verkligen kan övertyga befolkningarna i den fria världen att ge sig in på ett sånt projekt. Har vi den offerviljan? Även om media här och i USA är "gung ho" så tror jag att vanligt folk i USA har debaclet i Afghanistan i för färskt minne för att låta sig ryckas med i någon högre utsträckning.

Därför är jag rädd att vi kan få se en "false flag" ganska snart. Kanske med biologiska vapen. I syfte att eskalera konflikten till världskrig.

Jag håller med dig om att en geopolitisk rockad har inträffat. Tyvärr tror jag inte att den är till vår fördel, långsiktigt.
EU förlorar en viktig handelspartner och tillgång till många av de råvaror som är vårt livsblod. "Petro-dollarn" är nu också hotad. Ryssland och Kina pratar nu om att handla olja i Renminbi. Indien verkar vara rätt ambivalent i sitt stöd till väst. Och gulfstaterna verkar inte sugna på att gå med på att dumpa priset på olja för att slå undan fötterna på Ryssland.

Det är fan nästan så att man kan tro att Kina har styrt USA:s hand här. Jag tror risken snarare är att vi i väst kommer gå ur den här konflikten svagare och mer isolerade. Och det är inget jag är glad över.

Min fetning. Tänk, det visade sig du hade fel. Vid den tiden var det nog en vanlig åsikt, men Ukraina gav inte upp. Trots halvhjärtad hjälp från omvärlden klarade de att piska upp Ryssland helt på egen hand. Cool va?
Citera
2026-07-01, 21:38
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Min fetning. Tänk, det visade sig du hade fel. Vid den tiden var det nog en vanlig åsikt, men Ukraina gav inte upp. Trots halvhjärtad hjälp från omvärlden klarade de att piska upp Ryssland helt på egen hand. Cool va?

Fast eftersom du ser att mitt inlägg svarar direkt på TS tes, att Ryssland "förlorat kriget", så inser du att "få pisk" har den innebörden i sammanhanget. Du bara låtsades tro att jag menade nåt annat. Cool va?

Ryssland har ännu inte vunnit kriget. Men inte heller förlorat. Alltså inget fel på inlägget än så länge.
Jag vidhåller att Ryssland inte kommer förlora med mindre än att NATO går in aktivt i kriget. Boots on the ground.

Nu vill jag inte vara den som i efterhand dunkar på folk som kommer med prognoser. (Jag tycker att man borde få lov att spekulera om framtiden utan att nån tönt kommer och biter en i anklarna över det fyra år senare.) Men om vi nu ska vara såna, så får man väl säga att TS tes börjat passera bäst-före datum vid det här laget.
Citera
2026-07-01, 21:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Fast eftersom du ser att mitt inlägg svarar direkt på TS tes, att Ryssland "förlorat kriget", så inser du att "få pisk" har den innebörden i sammanhanget. Du bara låtsades tro att jag menade nåt annat. Cool va?

Ryssland har ännu inte vunnit kriget. Men inte heller förlorat. Alltså inget fel på inlägget än så länge.
Jag vidhåller att Ryssland inte kommer förlora med mindre än att NATO går in aktivt i kriget. Boots on the ground.

Nu vill jag inte vara den som i efterhand dunkar på folk som kommer med prognoser. (Jag tycker att man borde få lov att spekulera om framtiden utan att nån tönt kommer och biter en i anklarna över det fyra år senare.) Men om vi nu ska vara såna, så får man väl säga att TS tes börjat passera bäst-före datum vid det här laget.

Ryssland förlorade när de misslyckades avsätta Zelenskyj och den lagligt valda regeringen och ersätta dem med marionetter. Efter det var det kört.
Citera
2026-07-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Här ser vi era präst-kollegor (eftersom ruska kyrkan bara är en statsmakt och myndighet bland många andra) försöka lösa krisen genom att be till bensinpumparna! Kanske kan Sauron eller vilken slags högre makt ni nu tyr er till besvara bönerna genom att trolla fram några extra liter?
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3movfvxwes22c
Very serious reinforcements have arrived in Russia. Fuel shortages are definitely a thing of the past now. *video*

Som det står i kommentarerna så är det tyvärr AI. Titta noga på slangarna så ser ni att det där omöjligen kan stämma.

Men roligt var det.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in