2022-03-19, 10:47
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Sverige har inte varit neutralt på länge. Vi är "alliansfria". Jag tar allt som en militär säger med en nypa salt. Men jag tänker inte avfärda det heller.
Ja du får gärna strö salt till höger och vänster bäst du vill, även befängda åsikter är tillåtna.
Citat:
Ok, ryssen har problem med logistik. Mycket möjligt att det stämmer. Och inget som skull chockera mig med tanke på att det är ryssar vi pratar om.
Det är snarare pga att vi talar om nån som marscherar in utan att tänka. Vore föga förvånande om det var Putin själv som ritat upp invasionsplanen mot Ukraina (han och en och annan jaktpolare) utan att rådfråga nån som helst som är kunnig. Hela ryska ledarskapet består av ja-sägare, livrädda att bli utskällda inför TV kameror och enbart tävlar sinsemellan att vinna Putins favör.
Citat:
Däremot kan jag tänka mig att ryska logistikproblem skulle ge Zelensky ett ess i skjortärmen under fredsförhandlingarna. Dvs att han inte behöver göra lika stora eftergifter om det är så att ryssarna börjar få hemlängtan -Om vi nu utgår ifrån att han ens har tillåtelse att förhandla om fred.
Ukraina har invarderats av en diktators armé, landets ledare behöver ingens tillåtelse att förhandla.
Citat:
Det slutgiltiga målet är såklart att Ryssland till slut ska kollapsa. Att Ukraina ska bli för Ryssland vad Afghanistan var för Sovjetunionen.
Ryssland är redan i full färd och kollapsar, Ukraina är för Ryssland som Afghanistan var för Sovjetunionen. Det behöver ingen ha som mål utan Putin ser självmant till detta.
Citat:
När det gäller övrig rysk påverkan så tror jag inte Ryssland har så mycket att förlora på den fronten. De kan inte bryta igenom våran media-dirigerade masspsykos. Jag själv som är certifierad foliehatt har knappt någonsin läst RT. Men att de nu blivit censurerade av YouTube och Facebook gör mig definitivt benägen att lägga till RT i min media-diet. Om något censureras av Big Brother så brukar det vara ett bra tecken på att det är viktig och relevant info.
Rysk media har blockerats av Facebook, Youtube osv. förmodligen för att de bedömdes systematiskt sprida uppenbart falsk information, man har lärt sig från Trumps valkampanj. Att låta desinformation flöda över simpelt icke-vetande är rentav skadligt för demokrati. Däremot dårar som VILL tro på konspirationer/UFOn/Diktatorregimers propaganda och aktivt söker sig till utbudet varken kan eller bör man ingripa emot utan enbart informera omgivningen vilka de är för övriga att bedömma om de med sitt rätta sinne vill sälla sig till dem.
Citera
2022-03-19, 11:04
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Rysk media har blockerats av Facebook, Youtube osv. förmodligen för att de bedömdes systematiskt sprida uppenbart falsk information, man har lärt sig från Trumps valkampanj. Att låta desinformation flöda över simpelt icke-vetande är rentav skadligt för demokrati. Däremot dårar som VILL tro på konspirationer/UFOn/Diktatorregimers propaganda och aktivt söker sig till utbudet varken kan eller bör man ingripa emot utan enbart informera omgivningen vilka de är för övriga att bedömma om de med sitt rätta sinne vill sälla sig till dem.

Okej. Intressant...

Några frågor på det, om du behagar diskutera saken vidare:
(1) Har du själv förmåga att skilja på sanning och desinformation? Eller behöver även du skyddas?
(2) Hur stor andel av befolkningen tror du kan falla offer för desinformation, om den får flöda fritt?
(3) Vem eller vilka kan anförtros med ansvaret att gallra bort desinformation?
(4) Bör det vara tillåtet att kritisera de som agerar kurator/censor av vårt informationsflöde?
(5) Skulle det finnas skäl att oroa sig ifall kritik enligt (4) i sig kom att betecknas som desinformation?
Citera
2022-03-19, 11:15
Medlem
laoweis avatar
Putin kan enkelt rädda Ryssland ur denna knipan. Förklara vapenstillestånd, dra tillbaka trupperna över gränsen, håll ett TV-tal där han förklarar att han gjort oacceptabla misstag och därför omedelbart avgår, släpper politiska fångar och utlyser fria val. Efter talet skjuter han sig i sin bunker. Ryssland kan gå vidare; det kommer bli oroligt när räkningen skall göras upp med Putins historia men

Men det kommer han inte att göra för Putin bryr sig bara om Putin och Putins eftermäle. Och han är fullt beredd att dra Ryssland - och kanske resten av världen - med sig i fallet.

Så vad blir då konsekvenserna av det militära misslyckandet?

Putin har gått full diktator och slår brutalt ner alla form av protester och informationskanaler som inte kontrolleras av staten. Den intellektuella medelklassen kommer antingen fly eller förgöras ekonomiskt. Utrensningar av misshagliga syndabockar och potentiella framtida hot har påbörjats. Oligarkerna sörjer kanske sina båtar men kommer profitera på den militära uppbyggnaden som måste ske. Arbetarklassen kommer få det sämre, men kommer resonera att så skall det vara för lillefar kan ju inte ha fel.

Kriget i Ukraina kommer fortsätta länge som ett långsamt proxykrig. Väst kommer pumpa in pengar, vapen och underrättelser till Ukraina. Ryssland kommer gräva ner sig i de positioner de kan hålla och fortsätta med artilleri och flygbombning mot civila mål. Ryskkontrollerat område kommer plundras, rensas etniskt och sättas under marionettstyre. Ukrainare och Ryssar kommer fortsätta dö i stora mängder.

Det kommer förhandlas, men inga konkreta framgångar kommer förrän en sida är i tillräckligt underläge. Det enda som kan tvinga Putin till en riktig förhandling är att man först visar sin styrka. Därför kommer väst att skicka in mer och mer avancerade vapensystem för att balansera ryssarnas numerära överlägsenhet.
Citera
2022-03-19, 13:22
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Okej. Intressant...

Några frågor på det, om du behagar diskutera saken vidare:
(1) Har du själv förmåga att skilja på sanning och desinformation? Eller behöver även du skyddas?
(2) Hur stor andel av befolkningen tror du kan falla offer för desinformation, om den får flöda fritt?
(3) Vem eller vilka kan anförtros med ansvaret att gallra bort desinformation?
(4) Bör det vara tillåtet att kritisera de som agerar kurator/censor av vårt informationsflöde?
(5) Skulle det finnas skäl att oroa sig ifall kritik enligt (4) i sig kom att betecknas som desinformation?
OK såhär fungerar ett demokratiskt samhälle, man gallrar inte bland information utan lär folk att tänka själva, vara källkritiska ibland genom att särskilt understryka var informationen kommer ifrån. Ibland genom att kontra med bilder/inslag på vad som egentligen händer.

Då behövs inte nån tanke på hur många tror på vad, då behövs inte nån lag som ger upp till 15 års fängelse för "att ha spritt skadligt budskap" utan läsare/lyssnare får själva bedömma vad som är desinformation. Det fungerar rätt bra, folk är ganska träffsäkra.

Om nån figur säger sig inte startat ett krig och kallar den andre för nazist/knarkare men bilder, folk från flyktingströmmar säger nåt annat - ja då kan jag vara säker på att den figuren sprider desinformation.

Om nån säger sig precisionsbomba militära mål men bilder visar dödade barn, utbrända sjukhus - ja då vet jag att precisionssnacket är desinformation.

Om nån påstår sig genomföra militära operationer som går planenligt men bilder visar dennes stridsvagnar stå som brinnande metallskrot överallt längst vägar, tillfångatagna värnpliktiga berätta att de fick berättat att de var ute på övning osv osv. ja då vet jag att denne sprider desinformation.

I stort sett all yttring/kritik är tillåtet i en demokrati, ingen kallas för förrädare som inte håller med politiska ledaren.
Citera
2022-03-19, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av laowei
Putin kan enkelt rädda Ryssland ur denna knipan. Förklara vapenstillestånd, dra tillbaka trupperna över gränsen, håll ett TV-tal där han förklarar att han gjort oacceptabla misstag och därför omedelbart avgår, släpper politiska fångar och utlyser fria val. Efter talet skjuter han sig i sin bunker. Ryssland kan gå vidare; det kommer bli oroligt när räkningen skall göras upp med Putins historia men

Men det kommer han inte att göra för Putin bryr sig bara om Putin och Putins eftermäle. Och han är fullt beredd att dra Ryssland - och kanske resten av världen - med sig i fallet.

Så vad blir då konsekvenserna av det militära misslyckandet?

Putin har gått full diktator och slår brutalt ner alla form av protester och informationskanaler som inte kontrolleras av staten. Den intellektuella medelklassen kommer antingen fly eller förgöras ekonomiskt. Utrensningar av misshagliga syndabockar och potentiella framtida hot har påbörjats. Oligarkerna sörjer kanske sina båtar men kommer profitera på den militära uppbyggnaden som måste ske. Arbetarklassen kommer få det sämre, men kommer resonera att så skall det vara för lillefar kan ju inte ha fel.

Kriget i Ukraina kommer fortsätta länge som ett långsamt proxykrig. Väst kommer pumpa in pengar, vapen och underrättelser till Ukraina. Ryssland kommer gräva ner sig i de positioner de kan hålla och fortsätta med artilleri och flygbombning mot civila mål. Ryskkontrollerat område kommer plundras, rensas etniskt och sättas under marionettstyre. Ukrainare och Ryssar kommer fortsätta dö i stora mängder.

Det kommer förhandlas, men inga konkreta framgångar kommer förrän en sida är i tillräckligt underläge. Det enda som kan tvinga Putin till en riktig förhandling är att man först visar sin styrka. Därför kommer väst att skicka in mer och mer avancerade vapensystem för att balansera ryssarnas numerära överlägsenhet.
Eller så gör Putte ingenting och låter Xi skapa en ny världsvaluta som kastar USA tillbaka till medeltiden. Om Saudi säljer sin olja för kinesflis är giganten i allvarlig gungning, kanske behöver USA framöver fråga Putte om hjälp mot Gula Febern? Man ska inte skadeskjuta fredsduvan, den kan behövas.
Citera
2022-03-19, 16:56
Medlem
RustyShacklefords avatar
Nu svarade du ju inte direkt på någon av mina fem prydligt uppstyltade frågor. Men ok, vi kör vidare.

Jag svarar nu på det du sa som jag tyckte var mest viktigt, så att det inte blir så spretigt. Återkommer gärna till dina andra poänger sen.

I föregående inlägg sa du såhär:

Citat:
Rysk media har blockerats av Facebook, Youtube osv. förmodligen för att de bedömdes systematiskt sprida uppenbart falsk information, man har lärt sig från Trumps valkampanj. Att låta desinformation flöda över simpelt icke-vetande är rentav skadligt för demokrati.

I ditt senaste inlägg sa du detta:

Citat:
OK såhär fungerar ett demokratiskt samhälle, man gallrar inte bland information utan lär folk att tänka själva, vara källkritiska ibland genom att särskilt understryka var informationen kommer ifrån. Ibland genom att kontra med bilder/inslag på vad som egentligen händer.

Jag ser inte riktigt hur dessa två uttalanden rimmar med varandra. Antingen tycker man det ena, eller så tycker man det andra -Tycker jag.

Om jag ska utgå ifrån att du tycker båda sakerna samtidigt så tolkar jag dig såhär:
Om man lever i ett "demokratiskt samhälle" så är man fri att ta del av ocensurerad information och källkritiskt bilda sig en egen uppfattning i alla frågor, under förutsättningen att man kommer till samma slutsatser som du själv gör.

Men personer som tenderar tycka annorlunda än du, personer som jag, behöver skyddas från "falsk information" så att vi inte riskerar dra andra slutsatser än du själv har gjort. Annars så skulle vi, genom våra villfarelser, vara skadliga för demokratin.
Tolkar jag dig rätt?

PS: Eftersom du nämnde Rysslands påstådda inblandning i Trumps valkampanj -Har du frågat dig själv på vilka grunder man anser sig veta att sådan inblandning förekom? Det är en sak att ha misstankar på mer eller mindre lösa grunder. Men hur går man tillväga för att källkritiskt försäkra sig om att den storyn verkligen är sann? Hur gjorde du?Var det mha "bilder/inslag"? Eller något annat?

(Kräver inte nödvändigtvis något svar eftersom det var lite av en retorisk fråga. Kan också i förebyggande syfte nämna att jag personligen tycker att Trump är jordens avskum. Så avstå gärna från slentrianmässiga MAGA-anklagelser. Syftet med frågan är inte att försvara Trump, eller för den delen Ryssland. )
Citera
2022-03-19, 17:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Vi har idag övergått från tal om rysk invasion i Ukraina till att Ukraina besegrat Putin. En intervjuad officerare sa imorse på TV att invasionen inte bara stannat av utan att det är nu är läge för motoffensiv och när.
Tecknen på detta är många, ryssen inte bara skjuter numer på allt från sjukhus till flyende barnfamiljer utan även plundrar affärer längs vägar de far. Som att de vet att deras vistelse där är bara en tidsfråga. Förstörda ryska militärfordon står på vägar med stulet gods kvarliggande, allt från Ukrainska mynt till babyservetter. Gemene ryska soldaten måste alltså inte bara svälta pga. bristande ransionering utan även vara allmänt urfattig på hemmaplan. Ryssland har vänt sig till Kina i försök att få till mer vapen, förlusterna måste alltså vara planpåverkande stora, man säger att Putin inte har en chans att inta Kiev. Staden är för stor och Ukrainas försvarare för välbeväpnade. En robot-kampanj har inletts för att strida på distans snarare och försöka störa Ukrainas tillförsel av avancerade vapen och förnödenheter. Detta är enda typen av offensiv Putin kan komma med.
Som exempel på verkligheten visar följande videoklipp en drönarfilm av en kolonn ryska stridsvagnar rulla fram i nån Ukrainsk by och bli överfallna av Ukrainska soldater liggandes i bakhåll.
https://www.youtube.com/watch?v=RKCwRVfVV3c
Så fort ryssarna i vagnarna bakomtill ser den längst fram bli till skrot hoppar de panikslaget ur sina fordon och överger springande hals över huvud. Detta visar att ryssen lärt sig att stridsvagnarna ger noll skydd och springer hellre ifrån på öppet fält än sitter kvar inuti "skyddet".
Frågan som detta leder till är hur pass omfattande motoffensiv Ukraina kan svara med nu när pandoras ask öppnats ? Kan de återta Krimhalvön eller tom. Östra Ukraina när ryssen inte lär stanna där i sin reträtt ? En möjlig tolkning av Putins "firande" igår av Krimannekteringen (en tillställning som påminner om en scen ur komedifilmen The Dictator 2012 https://www.youtube.com/watch?v=xbBfxREg6fk) är att Putin ser Krimhalvön glida ur greppet.
En annan fråga är ifall en rockad kan ha skett i övriga världen ? Ledare världen över ser på när Putin snubblar och är inte i närheten upp till bevis såsom stormakt. Hans arme mer ett gäng sopor än modern och överväldigande, det enda Ryssland egentligen har att komma med är massförstörelsevapen och kryssningsrobotar (som tydligen inte ens träffar sina mål). Man inser att Ryssland med Putin i spetsen inte är nån mäktig allierad utan en farlig galning.
Han har tidigare blandat sig i kriget i Syrien och det är enbart pga Putin som Assad sitter kvar som ledare där. Kommer Assads fiender utnyttja sin chans när hans beskydd fallit från stormaktsligan till division 4 ?

Jag har inte övergått till att anse att Ryssland har förlorat kriget. Då har man alldeles förbannat bråttom att gå händelserna i förväg.
Dom kommer inte att vinna en militär seger, men de kan döda hundratusen civila Ukrainare och förstöra miljoner bostäder. Då har inte heller Ukraina vunnit bara ett stort lidande.

Alla har förlorat på Putins fördömda krig du och jag också.
Citera
2022-03-19, 17:41
Medlem
Slottsgrytas avatar
Dummaste tråden någonsin, är du full?

Ryssland går framåt och Soldaterna i Ukraina springer som flickor, skjuter på sina egna, använder legosoldater som sköldar och en jävla massa propaganda som du blint tror på, sådana som du som lider utan kognitiv dissonans.

Stäng tråden för helvete.
Citera
2022-03-20, 09:49
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Tolkar jag dig rätt?
Nej du är ute och cyklar.

Rysk media är inte en person som lever i våra demokratiska samhällen utan en krigförande odemokratisk regims kanal att sprida sin propaganda till våra samhällen.

I en demokrati är uppmaning till brott och skada eller förskönande av våld undantagna från yttrandefrihet, dessa undantag har bestämts av folket själva som lever i demokratiska samhällen.

Ingen tenderar att tycka nåt utan påverkan så det handlar om den som utövar denna påverkan. I fallet Russia Today (RT) och Sputnik har man funnit att påverkaren är media som är statsfinansierade av krigförande regim. Dessa har konstaterats sprida systematisk desinformation, inte bara i syfte att rättfärdiga Putins krigsbrott utan allmänt att orsaka skada och oordning i de demokratiska samhällena.

Ibland med rentav barnslig/oseriös desinformation såsom att tvätta händerna inte skulle hjälpa mot covid samtidigt som kanalerna säger raka motsatsen på de ryskspråkiga versionerna.

Den här sidodiskussionen har ursprung i att jag nämnde att Facebook/Youtube mm. blockerat rysk media. Dessa är företag och inte myndigheter som bestämt att rysk media helt enkelt inte är välkomna att använda deras platformar till att sprida sitt budskap.

Putins kanaler är däremot inte censurerade som ryska kanaler är i Ryssland med nedstängningstvång eller rentav hot om fängelsestraff om de inte tycker Putin. Som jag nämnde innan stoppar man i våra demokratiska samhällen inte dårar på detta sätt som tror på UFOn, konspirationer, som VILL tro på Putin från att aktivt söka upp hans budskap.
Citera
2022-03-20, 10:04
Avslutad
""Otaliga krigssimulationer som utförts av USA och dess bundsförvanter efter Rysslands invasion av Ukraina 2014 visar klart och tydligt att Putin troligen skulle använda ett kärnvapen ifall han anser att hans regim är hotad.""

https://www.hbl.fi/artikel/rysslands-offensiv-har-avstannat-helt-kan-putin-ge-order-om-att-anvanda-karnvapen/

nu börjar det bli dags att få stopp på kriget innan andra länder dras in
Citera
2022-03-20, 10:08
Medlem
Citat:
Vi har idag övergått från tal om rysk invasion i Ukraina till att Ukraina besegrat Putin. En intervjuad officerare sa imorse på TV att invasionen inte bara stannat av utan att det är nu är läge för motoffensiv och när.

Tecknen på detta är många, ryssen inte bara skjuter numer på allt från sjukhus till flyende barnfamiljer utan även plundrar affärer längs vägar de far. Som att de vet att deras vistelse där är bara en tidsfråga. Förstörda ryska militärfordon står på vägar med stulet gods kvarliggande, allt från Ukrainska mynt till babyservetter. Gemene ryska soldaten måste alltså inte bara svälta pga. bristande ransionering utan även vara allmänt urfattig på hemmaplan. Ryssland har vänt sig till Kina i försök att få till mer vapen, förlusterna måste alltså vara planpåverkande stora, man säger att Putin inte har en chans att inta Kiev. Staden är för stor och Ukrainas försvarare för välbeväpnade. En robot-kampanj har inletts för att strida på distans snarare och försöka störa Ukrainas tillförsel av avancerade vapen och förnödenheter. Detta är enda typen av offensiv Putin kan komma med.

Som exempel på verkligheten visar följande videoklipp en drönarfilm av en kolonn ryska stridsvagnar rulla fram i nån Ukrainsk by och bli överfallna av Ukrainska soldater liggandes i bakhåll.
https://www.youtube.com/watch?v=RKCwRVfVV3c
Så fort ryssarna i vagnarna bakomtill ser den längst fram bli till skrot hoppar de panikslaget ur sina fordon och överger springande hals över huvud. Detta visar att ryssen lärt sig att stridsvagnarna ger noll skydd och springer hellre ifrån på öppet fält än sitter kvar inuti "skyddet".

Frågan som detta leder till är hur pass omfattande motoffensiv Ukraina kan svara med nu när pandoras ask öppnats ? Kan de återta Krimhalvön eller tom. Östra Ukraina när ryssen inte lär stanna där i sin reträtt ? En möjlig tolkning av Putins "firande" igår av Krimannekteringen (en tillställning som påminner om en scen ur komedifilmen The Dictator 2012 https://www.youtube.com/watch?v=xbBfxREg6fk) är att Putin ser Krimhalvön glida ur greppet.

En annan fråga är ifall en rockad kan ha skett i övriga världen ? Ledare världen över ser på när Putin snubblar och är inte i närheten upp till bevis såsom stormakt. Hans arme mer ett gäng sopor än modern och överväldigande, det enda Ryssland egentligen har att komma med är massförstörelsevapen och kryssningsrobotar (som tydligen inte ens träffar sina mål). Man inser att Ryssland med Putin i spetsen inte är nån mäktig allierad utan en farlig galning.

Han har tidigare blandat sig i kriget i Syrien och det är enbart pga Putin som Assad sitter kvar som ledare där. Kommer Assads fiender utnyttja sin chans när hans beskydd fallit från stormaktsligan till division 4 ?

Pansarskyttesoldater skall hoppa ur i det läget. De agerar i stort sett som de skall, men så som röda armén nu opererar så åker de på eldöverfall från jämnan. Det är obegripligt hur de gör, att de inte säkrar terräng bättre.

Jag tvekar på att Ukraina har resurser för en omfattande motoffensiv, men bra om de har det.
Citera
2022-03-20, 11:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
""Otaliga krigssimulationer som utförts av USA och dess bundsförvanter efter Rysslands invasion av Ukraina 2014 visar klart och tydligt att Putin troligen skulle använda ett kärnvapen ifall han anser att hans regim är hotad.""

https://www.hbl.fi/artikel/rysslands-offensiv-har-avstannat-helt-kan-putin-ge-order-om-att-anvanda-karnvapen/

nu börjar det bli dags att få stopp på kriget innan andra länder dras in
Allt Putin skulle få ut av att använda ett kärnvapen i Ukraina är hord efter hord av ukrainska självmordsbombare emot rysslands sjukhus, småskolor, ortodoxa kyrkor och äldreboenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in