2026-06-20, 16:18
Medlem
Förr var väl källaren mest ett förråd för mat. Svalare under jord
Även att golvet på övervåningen blev varmare

Fanns ofta en öppen spis i källaren
Som kunde användas som komplement till värme och matlagning, vid elavbrott
Extra värme på vintern

Idag tror jag att man vill undvika fuktproblem, dyr dränering

En annan sak som är trist. Är att alla nya hus byggs med träfasad
Tegel gör huset nästan underhållsfritt

De flesta nya hus har garage
Radhus har det ofta inte
Senast redigerad av Max1494 2026-06-20 kl. 16:21.
Citera
2026-06-20, 16:24
Medlem
Finns väl egentligen flera anledningar. Vi har inte samma behov av källarförvaring idag som vi hade förr. Förvaring, ja, men inte nödvändigtvis i källare. Gemene svensk betalar troligen hellre för ett extra våningsplan avsett för att bo, källare tenderar att inte vara husets mysigaste våning. Absolut inte optimalt ur brandsäkerhetssynpunkt, i synnerhet inte om fönster saknas helt. Ökad risk för problem med t.ex. fukt.

När jag och sambon letade hus så var källare inget definitivt nej, men i dom bästa av världar inget vi ville ha. Just för att det tenderar att bli en så pass stor yta av mindre trevliga rum, vilket känns som onödiga pengar. Vi har idag två våningar över mark samt en mindre kallvind och ett uteförråd för förvaring, räcker gott och väl.
Citera
2026-06-20, 16:27
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har ägt massor med villor. Jag hatar källare och det är sunkigt luktigt och mörkt att bo under marken. Förr i tiden hade man bara källare som fukt-barriär mot bostadsvåningarna, som användes som lager för prylar och då fick möss och spindlar härja fritt. Men efter att vi bosatt oss i källare har alla problem börjat.

Tillkommer att vi får värre och värre regn pga climate change och översvämning sabbar allt i en källare.

Källare i villor är i princip tillräckligt skäl för mig att bo i lägenhet istället. Otroligt ljust och fräscht.

Nja, tänk dig en snyggt inredd gillestuga som är sval och skön på sommaren. Och med en öppen spis där du kan tända en sprakande brasa när hösten börjar tränga sig på, samtidigt som du avnjuter lämplig dryck för tillfället. Samt ett hobbyrum där du kan lira pingis med ungar eller polare! (Åtminstone i teorin, hobbyrum har en tendens att bli rummet man dumpar en massa prylar i).

Dessutom: En stekhet sommar är en (inredd) källare guld värd för att kunna sova på nätterna!
Citera
2026-06-20, 16:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Nja, tänk dig en snyggt inredd gillestuga som är sval och skön på sommaren. Och med en öppen spis där du kan tända en sprakande brasa när hösten börjar tränga sig på, samtidigt som du avnjuter lämplig dryck för tillfället. Samt ett hobbyrum där du kan lira pingis med ungar eller polare! (Åtminstone i teorin, hobbyrum har en tendens att bli rummet man dumpar en massa prylar i).

Dessutom: En stekhet sommar är en (inredd) källare guld värd för att kunna sova på nätterna!
Ligg du bland spindlarna och vattendroppet!

Nej, hus är inte skapade för att ligga under marken. Man kan fixa så det fungerar i 10-15 år sedan måste man lägga ner lika mycket pengar till annars tränger vatten in.
Citera
2026-06-20, 16:49
Medlem
Citat:
Jag har ägt massor med villor. Jag hatar källare och det är sunkigt luktigt och mörkt att bo under marken. Förr i tiden hade man bara källare som fukt-barriär mot bostadsvåningarna, som användes som lager för prylar och då fick möss och spindlar härja fritt. Men efter att vi bosatt oss i källare har alla problem börjat.

Tillkommer att vi får värre och värre regn pga climate change och översvämning sabbar allt i en källare.

Källare i villor är i princip tillräckligt skäl för mig att bo i lägenhet istället. Otroligt ljust och fräscht.

Sköter man om sitt hus så får inte källaren de problem som du skriver om.
Klimatförändringarna är en myt.
Att det blir fler översvämningar i hus är för att man bygger på fel ställen och att man har utökat villaområdet med 220% utan att utöka avloppsledningar och dagvatten.
Man har dessutom hårdgjort stora ytor som gör att absorptionsförmågan kraftigt reduceras per kvadratmeter mark. Detta gör att översvämningarna ökat.

Bygger man ett hus med källare i en sänka och alla andra hushåll ligger ovanför din villa så kommer det att trycka upp vatten i ditt avlopp.

Förr byggde man på kullar o slapp dessa problem men kommuner (och folk) är dumma i huvudet och bygger lite varstans nuförtiden.

Det har dessutom kommit bra isoleringsmaterial så källaren har spelat ut sin roll lite.
En bra källare är för övrigt väldigt trevlig. Lagom svalt på sommaren och tyst. Man slipper höra sina grannars gräsklippande och gäster slipper se tvättberget i tvättstugan.
Citera
2026-06-20, 16:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sköter man om sitt hus så får inte källaren de problem som du skriver om.
Klimatförändringarna är en myt.
Att det blir fler översvämningar i hus är för att man bygger på fel ställen och att man har utökat villaområdet med 220% utan att utöka avloppsledningar och dagvatten.
Man har dessutom hårdgjort stora ytor som gör att absorptionsförmågan kraftigt reduceras per kvadratmeter mark. Detta gör att översvämningarna ökat.

Bygger man ett hus med källare i en sänka och alla andra hushåll ligger ovanför din villa så kommer det att trycka upp vatten i ditt avlopp.

Förr byggde man på kullar o slapp dessa problem men kommuner (och folk) är dumma i huvudet och bygger lite varstans nuförtiden.

Det har dessutom kommit bra isoleringsmaterial så källaren har spelat ut sin roll lite.
En bra källare är för övrigt väldigt trevlig. Lagom svalt på sommaren och tyst. Man slipper höra sina grannars gräsklippande och gäster slipper se tvättberget i tvättstugan.
Jag visste att du var en förnekare., Sanningen är att översvämningsskador ökar i hela Sverige och enorma summor behövs för att återställa dessa um. Som sedan ändå kommer att översvämmas igen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/oversvamningar-orsakar-mer-skador

Men du har rätt i att vi bygger källare fel. Men felet är inte källarnas, felet är att vi övergett vår gamla källare som lagerlokal för verktyg och bilen och istället försöker bo i dem.

Det är inte särskilt mycket dyrare att bygga ett våningsplan till och inte en källare. Självklart väljer då alla ett våningsplan till.

Jag har haft två översvämningar på 14 år i min villa från 1924 på plan mark mitt i Lund. Så numera har jag ingenting på golvet i källaren, jag byggde ett extra vindsrum över garaget för förvaring. Båda översvämningarna var via avloppet och en toalett + golvbrunn i källaren. Visar sig att Lund har 100 år gammal dränering som inte klarar jätteregn så deras avlopp skjuter in vatten baklänges. Lund beräknas behöver 40 år för att uppdatera alla sina avlopp.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-20 kl. 17:00.
Citera
2026-06-20, 16:58
Medlem
Vi bor i ett hyres radhus med källare, dock inga fuktskador. Dubbel bostadsyta, men källaren är biyta. Dvs hyran gäller bara övervåningen.
Citera
2026-06-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ligg du bland spindlarna och vattendroppet!

Nej, hus är inte skapade för att ligga under marken. Man kan fixa så det fungerar i 10-15 år sedan måste man lägga ner lika mycket pengar till annars tränger vatten in.

i vårt hus från 1968 fungerar källaren klanderfritt, 115kvm under jord.
bastu,hobbyrum,tvättstuga med torklina+luftavfuktare,i "gillestugan" finns kontor,träningsutrustning,syhörna, toalett,2st förrådsrum, dusch.
kan inte bli bättre.

du har haft otur med dina källare om du måste göra stora förändringar var 10:e år i källaren
Citera
2026-06-20, 17:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
i vårt hus från 1968 fungerar källaren klanderfritt, 115kvm under jord.
bastu,hobbyrum,tvättstuga med torklina+luftavfuktare,i "gillestugan" finns kontor,träningsutrustning,syhörna, toalett,2st förrådsrum, dusch.
kan inte bli bättre.

du har haft otur med dina källare om du måste göra stora förändringar var 10:e år i källaren
Din kan ju ligga på en topp där det aldrig kommer att bli översvämning, och mina kommentarer gäller naturligtvis generellt men inte alla hus. Att du skriver "avfuktare" och "gillestuga" som insinuerar träpaneler gör dock att jag direkt känner fuktdoften komma. Just jag vill inte bo i en villa som doftar sommarstuga, men vi är alla olika. Lek dock med tanken att du kunde se träd eller utsikt från din "gillestuga" istället...
Citera
2026-06-20, 17:13
Medlem
Citat:
Jag visste att du var en förnekare., Sanningen är att översvämningsskador ökar i hela Sverige och enorma summor behövs för att återställa dessa um. Som sedan ändå kommer att översvämmas igen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/oversvamningar-orsakar-mer-skador

Men du har rätt i att vi bygger källare fel. Men felet är inte källarnas, felet är att vi övergett vår gamla källare som lagerlokal för verktyg och bilen och istället försöker bo i dem.

Det är inte särskilt mycket dyrare att bygga ett våningsplan till och inte en källare. Självklart väljer då alla ett våningsplan till.

Jag har haft två översvämningar på 14 år i min villa från 1924 på plan mark mitt i Lund. Så numera har jag ingenting på golvet i källaren, jag byggde ett extra vindsrum över garaget för förvaring. Båda översvämningarna var via avloppet och en toalett + golvbrunn i källaren. Visar sig att Lund har 100 år gammal dränering som inte klarar jätteregn så deras avlopp skjuter in vatten baklänges. Lund beräknas behöver 40 år för att uppdatera alla sina avlopp.

För att det inte finns några vetenskapliga belägg på att det sker en klimatförändring.
Däremot så finns det vetenskapliga belägg för det jag precis skrev om.

Man kan bo i en källare utan problem, förutsatt att man inreder den på korrekt sätt.
Att din villa i Lund får översvämningar är förmodligen inte konstigt alls.
Titta på en karta från 1924 o jämför den med en karta från 2026. Har stan samma storlek då som nu?

Hur många hade asfalterade uppfarter och vägar 1924 tror du? Tar man bort alla dessa kvadratmeter som kan absorbera vatten så är det inte konstigt att trycket på dagvattenledningarna och avlopp ökar något kopiöst.
Man har dessutom (enligt dig) inte byggt om avloppsnätet på 100 år.

Kommuner gillar att skylla ifrån sig och man har den perfekta syndabocken nu. Det är alltså inte deras inkompetens att planera och leda en kommun som är problemet utan det är klimatförändringarnas fel att din källare blir översvämmad. 95% av befolkningen sväljer budskapet med hull och hår och vägrar utkräva ett ansvar från de som styrt.

En källare är bra att ha. Speciellt om vi skall fortsätta bråka med våra grannländer.
Citera
2026-06-20, 17:19
Medlem
Citat:
Din kan ju ligga på en topp där det aldrig kommer att bli översvämning, och mina kommentarer gäller naturligtvis generellt men inte alla hus. Att du skriver "avfuktare" och "gillestuga" som insinuerar träpaneler gör dock att jag direkt känner fuktdoften komma. Just jag vill inte bo i en villa som doftar sommarstuga, men vi är alla olika. Lek dock med tanken att du kunde se träd eller utsikt från din "gillestuga" istället...
lol, i gillestugan finns ingen träpanel, avfuktaren används för att kläderna torkar snabbare då, smartass!
kåken ligger inte på en kulle.
jag arbetar i min gillestuga, vill jag se träd går jag en trappa upp, friliggande kåk med trädgård.
Citera
2026-06-20, 17:30
Medlem
Som med det mesta annat är det säkert av ekonomiska skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in