2026-06-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag visste att du var en förnekare., Sanningen är att översvämningsskador ökar i hela Sverige och enorma summor behövs för att återställa dessa um. Som sedan ändå kommer att översvämmas igen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/oversvamningar-orsakar-mer-skador

Men du har rätt i att vi bygger källare fel. Men felet är inte källarnas, felet är att vi övergett vår gamla källare som lagerlokal för verktyg och bilen och istället försöker bo i dem.

Det är inte särskilt mycket dyrare att bygga ett våningsplan till och inte en källare. Självklart väljer då alla ett våningsplan till.

Jag har haft två översvämningar på 14 år i min villa från 1924 på plan mark mitt i Lund. Så numera har jag ingenting på golvet i källaren, jag byggde ett extra vindsrum över garaget för förvaring. Båda översvämningarna var via avloppet och en toalett + golvbrunn i källaren. Visar sig att Lund har 100 år gammal dränering som inte klarar jätteregn så deras avlopp skjuter in vatten baklänges. Lund beräknas behöver 40 år för att uppdatera alla sina avlopp.
Har du eller någon tidigare dränerat marken runt huset?
Citera
2026-06-20, 17:48
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ligg du bland spindlarna och vattendroppet!

Nej, hus är inte skapade för att ligga under marken. Man kan fixa så det fungerar i 10-15 år sedan måste man lägga ner lika mycket pengar till annars tränger vatten in.

Jag ska lägga till att det är över 40 år sedan jag bodde i ett hus med källare, och med tanke på min ålder så kommer jag inte att skaffa ett hus igen under min livstid. Vara sig med källare eller utan sådan.

Så jag kommer (tyvärr) aldrig mer i mitt liv att sjunga på Pierre Isacssons slagdänga "Då går jag ner i min källare", samtidigt som jag går ner i min källare.

https://www.youtube.com/watch?v=k3FDmqml6qI

Nog om detta!
Citera
2026-06-20, 17:54
Medlem
israelisinnocents avatar
Varför bygger man inte underjord så vi inte förstör åkermarken?

Dessutom behöver man inte oroa sig övar skyddsrum
Citera
2026-06-20, 18:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du eller någon tidigare dränerat marken runt huset?
Tre gånger i olika hus, hållbarheten är väl 25 år eller så. Men det räcker ju inte om det kommer in vatten visa VVS-systemet eller fönster t.ex.
Citera
2026-06-20, 18:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
lol, i gillestugan finns ingen träpanel, avfuktaren används för att kläderna torkar snabbare då, smartass!
kåken ligger inte på en kulle.
jag arbetar i min gillestuga, vill jag se träd går jag en trappa upp, friliggande kåk med trädgård.
Det finns inget, absolut inget, som gör det bättre att jobba i en källare än på andra våningen. Du har helt enkelt resignerat över din situation och accepterar den, du behöver golvytan, men nästa gång tipsar jag dig att köpa källarlöst.
Citera
2026-06-20, 18:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Var på besök hos en familj under midsommar och de hade en fullstor källare.
Herregud så mycket extra utrymme. Varför i helvete har man slutat med detta? Kostnaden förstås men hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.
Om tomtytan finns är det enklare att bara bygga allt i ett plan. Sedan har man börjat inse att källare kan vara många kvadratmeter men med väldigt lågt utnyttjande.
Citera
2026-06-20, 18:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
För att det inte finns några vetenskapliga belägg på att det sker en klimatförändring.
Däremot så finns det vetenskapliga belägg för det jag precis skrev om.

Man kan bo i en källare utan problem, förutsatt att man inreder den på korrekt sätt.
Att din villa i Lund får översvämningar är förmodligen inte konstigt alls.
Titta på en karta från 1924 o jämför den med en karta från 2026. Har stan samma storlek då som nu?

Hur många hade asfalterade uppfarter och vägar 1924 tror du? Tar man bort alla dessa kvadratmeter som kan absorbera vatten så är det inte konstigt att trycket på dagvattenledningarna och avlopp ökar något kopiöst.
Man har dessutom (enligt dig) inte byggt om avloppsnätet på 100 år.

Kommuner gillar att skylla ifrån sig och man har den perfekta syndabocken nu. Det är alltså inte deras inkompetens att planera och leda en kommun som är problemet utan det är klimatförändringarnas fel att din källare blir översvämmad. 95% av befolkningen sväljer budskapet med hull och hår och vägrar utkräva ett ansvar från de som styrt.

En källare är bra att ha. Speciellt om vi skall fortsätta bråka med våra grannländer.
Jag har ju själv haft två översvämningar i min källare i Lund efter enorma regn som slog ut Lunds VVS, och alla grannars villor och lägenheter fick också vattenskador och det fanns drösvis med möbler utslängda på gräsmattor för att torka. Köp inte villa med källare.

Exakt samma hände i villan innan i Malmö och då rev Malmö upp alla gator och monterade in dränering motsvarande en meter i diameter. Som aldrig behövs förut men behövs nu eftersom det kommer enorma regn som aldrig kommit förut. Sannolikt pga climate change.
Citera
2026-06-20, 18:17
Medlem
Med dagens tomtpriser och regler om BYA så borde källare göra comeback kan man tycka..

Själv bor jag i ett hus som är byggt efter oljekrisen så jag har ingen källare
Citera
2026-06-20, 18:22
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag kan ingenting om hus men allt jag hört är att det kan gå åt helvete med fuktskador. Har varit hemma hos folk som inte verkar bry sig där det luktar mögel i källaren - inte så trevligt.

Men personligen hade ett hus med källare varit en dröm. Tänk så mycket kul man kan göra! Kontor (naturligtvis), där man kan filosofera och skriva i lugn och ro. VR-rum, meditationsrum, förvaring av prylar och frystorkad mat osv. osv. Oändliga möjligheter! Min dröm hade nog varit en enorm bunker under huset, flera våningar. Men det är ju det där med fukt.

Matkällare hade ju varit mer perfekt,
jösses vad man kan bunkra käk.
Citera
2026-06-20, 18:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Med dagens tomtpriser och regler om BYA så borde källare göra comeback kan man tycka..

Själv bor jag i ett hus som är byggt efter oljekrisen så jag har ingen källare

Så enkelt är det inte att bygga en källare. För det första så måste du ha någon form av självdränering runt huset vilket inte alltid är så enkelt att lösa. Sen bör du ha en sump-pump i mitten av huset som ska monteras under radonbarriären. Sen bör du inte ha någon vegitation minst en halvmeter från husväggen och sen måste du ha koll på rotstorleken på alla växter som växer runt huset. Om du dessutom har en nivåskillnad i närheten som en högre kulle så bör du ha en extra dräneringskanal under huset i riktningen från höjden.

Sen tillkommer allt annat tänk på avlopp och sånt oavsett om du ska ha toaletter i källaren. Hur ska du montera alla avlopp från övervåningarna, ska du dra ner dem under källaren? Finns säkert massa lokala byggkoder för sånt där i det område du bor i.
Citera
2026-06-20, 18:31
Medlem
Hardstekts avatar
Det är överlägset med källare, det ger plats att dölja installationer, service ytor som tvättstugor, förråd mm samt att det ger fina tillfällen för hobbyum, gym, snickerier mm. Och det är inga konstigheter att bygga källare idag med normala mark förutsättningar. Det är en isolerad platta på mark, med väggar av sten/betong/lättbetong/leca, med ett dränerande skikt.

Grejen är att det kostar mer att gräva ur mer, ha stenmaterial som väggar samt att ha dränerande ytskikt på dessa, jämfört med att enbart ha en typisk svenskt framtagen plattapåmark och träkonstruktion ovanför. Dessutom är en källare mer beroende av lokala förutsättningar jämfört med en svensk plattapåmark vilket gör det svårare att sälja en generell lösning som ett typiskt kataloghus är.

Är det exempelvis berg blir en källare väldigt väldigt dyr.

Den svenskt framtagna isolerade plattapåmark standarden är förövrigt genialisk.
Citera
2026-06-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Matkällare hade ju varit mer perfekt,
jösses vad man kan bunkra käk.
Ja, så kan vi låta WWIII blåsa förbi. Frystorkad mat, böcker och stearinljus - allt man behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in