2026-06-20, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Efter Fritzfallet så är det förbjudet att bygga hus med källare.
Usch, haha.

Det kanske bara är en tillfällig modegrej? Eller så detta med risk för fuktskador. Jag tror inte jag hört om någon husägare med källare som förr eller senare inte tvingats dränera om. En del står och handgräver och andra hyr grävare.
Det kostar ju en slant att hyra.
Jag tycker det är mysigt med källare, men det har som sagt sina baksidor också.
Citera
2026-06-20, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Var på besök hos en familj under midsommar och de hade en fullstor källare.
Herregud så mycket extra utrymme. Varför i helvete har man slutat med detta? Kostnaden förstås men hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.
Tänkte samma när jag köpte mitt nuvarande hus. Nu vill jag helst gjuta igen skiten
Citera
2026-06-20, 14:16
Medlem
Ja var ska man börja… En källare är just en källare d v s ett utrymme under mark. Finns ingen naturlig avrinning så bygg ingen källare. Bygg också av material som inte kan ruttna eller mögla samt sätt in en avfuktare som är perfekt när tvätt ska torkas. En källare är oslagbar som förvaringsutrymme av t ex vin. När du bygger ett hus behövs idag en platta på mark. Tänk att du gräver ner plattan och murar väggar av betong. Hålsten eller lecablock kan kvitta men du behöver något oorganiskt som skydd mot kylan. Priset för hela husets yta som extra förvaring och tvättutrymme och hobbyrum och biosalong och ja vad du vill är mycket billigt. Du slipper också det hårda golvet som kommer med platta på mark. Skönt också att huset kommer upp en bit så man kan lämna huset med öppet fönster. Skyddar också eventuell panel på huset fint. Tänk dock på att vid skyfall kan det rinna in vatten och bli översvämning varför det behövs ta höjd för det. Alltså inget som skadas av vatten som du är rädd om i källaren.
Citera
2026-06-20, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Förmodligen en grävling?
haha näe, det var en riktig person. Jag trodde först inte på det när föreningen berättade
Citera
2026-06-20, 14:54
Medlem
guderis avatar
Ok läser man denna tråd så får man alltså intrycket av att dagens byggarbetare är så kassa att dom inte kan bygga ett hus med källare utan att det blir fuktskador...
Citera
2026-06-20, 14:57
Medlem
Att man inte bygger källare längre beror på att vi inte värmer husen med olja längre. När man eldade med olja så fanns det bra argument till att ha pannrum i källaren. Pannan gjorde även att källaren höll sig torr.

Sen är det dyrt att bygga källare och det är som många redan tagit upp en riskonstruktion
Citera
2026-06-20, 15:04
Medlem
Att ha en välbyggd källare i ett hus som ligger högt och har bra dränering skulle jag säga bara har fördelar. Har man vatten och avlopp i taket i källaren med bara avstickare som går upp i golv och väggar skulle jag säga att det ger ett bättre skydd mot vattenskador då det syns direkt i källaren istället för att kunna läcka lång tid i trossbotten och väggar.
Citera
2026-06-20, 15:28
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Alexosigge

Jag tror det är flera förklaringar till att man inte bygger hus med källare.

En förklaring är att man inte har behov av källarförvaring av mat. Får svenskar köper 100-200 kilo potatis i oktober och lagrar själv för vintern. Och man står inte och gör grönsakskonserver så att man har behov av en frostfri förvaring men inte heller saltar in fläsk- och nötkött som man ska ha någonstans, och har inte heller en tunna sill i källaren till vinterns måltider. Sedan är det nog också så att man inte ha bykgrytan i källaren för att koka tvätt, och har inte heller behov av ett torkrum utan torkar i torktumlare.

Förstås också att man inte har ett bilgarage i källaren utan antingen parkerar på gatan eller så har man cykel och busskort och inte behöver göra av bilen någonstans. Tror också att gjutningen av betongplattan i kombination med fackverksteknikens och limträbjälkarnas utveckling gör att man inte behöver ha stödjande murar under markytan för att kunna bygga på höjden och få stabilitet på huset.

Så drivande för källarens försvinnande är det nya idealet om färskmatsätande, hög tilltro till just-in-time-leverans på livsmedel (ICA & Coop är ditt livsmedelslager). Och tvättmaskinen och torktumlaren som gör källaren onödig, samt utbyggnaden av kollektivtrafiken och byggteknikens utveckling.
Citera
2026-06-20, 15:58
Medlem
Klart det går att bygga källare men ovärt. Bättre bygga bra garage eller på höjden
Citera
2026-06-20, 16:01
Medlem
DeValeras avatar
Det har säkert med kostnaden att göra. Ett gräva en källare gör huset dyrare och därmed mer svårsåld, eller minskad vinst hos säljaren.
Citera
2026-06-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok läser man denna tråd så får man alltså intrycket av att dagens byggarbetare är så kassa att dom inte kan bygga ett hus med källare utan att det blir fuktskador...

För många lallarföretag. Tragisk utveckling.
Citera
2026-06-20, 16:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har ägt massor med villor. Jag hatar källare och det är sunkigt luktigt och mörkt att bo under marken. Förr i tiden hade man bara källare som fukt-barriär mot bostadsvåningarna, som användes som lager för prylar och då fick möss och spindlar härja fritt. Men efter att vi bosatt oss i källare har alla problem börjat.

Tillkommer att vi får värre och värre regn pga climate change och översvämning sabbar allt i en källare.

Källare i villor är i princip tillräckligt skäl för mig att bo i lägenhet istället. Otroligt ljust och fräscht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in