Citat:
Ursprungligen postat av
HejFrans
Jag förstår hur du tänker, men bilmetaforen haltar.
En bil är en samling delar. Ett embryo är inte lösa delar, utan en sammanhängande, levande mänsklig organism som utvecklas som en helhet. Det är därför jag inte tycker att jämförelsen håller biologiskt.
Sedan håller jag med om en sak, att tidig abort ofta är mindre riskfylld än sen abort. Det är just därför jag också tycker att kvinnor ska ha tillgång till säker och laglig vård. Men att något är säkrare tidigt betyder inte automatiskt att det saknar människovärde.
Så för mig är den verkliga frågan fortfarande densamma: om det är en mänsklig individ, varför skulle dess värde först uppstå först när den är "färdigbakad"?
Då förstod du inte min metafor.
Om ett embryo "föds" när det är mellan 0-9 veckor gammalt, så kommer det inte leva. Och det går inte ens att se att det är en människa som är "född". Så pass lågt utvecklat är ett embryo. Och det går inte att använda bildelar för att köra bil med/syns inte på en massa bildelar att det är en bil. Så pass "outvecklad" är en ofärdig bil. En bil, blir en bil när den är ihopsatt och går att köra. Ett embryo/foster, blir en människa när den är så pass utvecklad att den kan leva utanför mammans mage. Vid vecka 22 cirka.
Men enligt mig så startar dess människovärde litegrann vid cirka vecka 10 och ökar och ökar i takt med att den blir mer och mer utvecklad.
Bra att du anser att kvinnor ska ha tillgång till säker och laglig abort! Det främjar kvinnors hälsa och gör att kvinnor gör tidiga aborter, vilket är mer moraliskt korrekt mot embryot.
Just för att jag anser att
fullvärdigt människovärde uppstår när en individ kan leva utanför en annan människas kropp. Så länge embryot/fostret är beroende av mammans kropp, så har den inte ett eget människovärde. Utan är fortfarande under total utveckling för att nå fullvärdigt människovärde. Totalt beroende av mamman för detta. Men med det sagt, så anser jag att människovärdet ökar lite vecka vid cirka vecka 10. Eftersom fostret närmar sig alltmer att vara en färdig människa.