Citat:
Ursprungligen postat av
HejFrans
Du säger att embryot är en "blivande människa". Jag skulle säga att det redan är en mänsklig individ i ett tidigt utvecklingsstadium. För mig blir det därför fel att säga att det senare "blir" en människa.
Sedan tycker jag att du blandar ihop biologisk utveckling med moraliskt värde. Att ett embryo utvecklar medvetande, organ och förmågor beskriver hur individen utvecklas. Det förklarar inte varför människovärdet skulle uppstå gradvis.
Du säger också att föräldrarna till en början avgör embryots värde, men senare inte längre gör det. Där blir jag nyfiken. Vad är det som objektivt händer mellan vecka 8 och vecka 22 som gör att människovärdet gradvis växer? Biologin beskriver en kontinuerlig utveckling, men jag känner inte till någon biologisk process där en människa gradvis får mer människovärde.
Det är därför jag landar i en annan slutsats. Jag tycker att människovärdet följer den mänskliga individen genom hela dess utveckling, inte att det tillkommer stegvis.
En metafor:
1. En bil är en bil. Och kan säljas som bil.
2. Fyra separata däck, en separat ratt, separata plåtdelar, en dunk lack, ett separat gasrör etc. är
inte en bil, men är på väg att bli detta! Det finns "anlag" för att kunna bli en bil och är även tänkt att bli en bil. Men om bilmekanikern ser alla dessa separata delar som en bil... Så visst. Då får man ju ödmjukt acceptera att det är så för bilmekanikern.
Likadant är det med ett embryo och med ett foster vid tidig graviditet.
Det är inte en människa, men har
anlag och alla celler på plats from. vecka 4 för att kunna bli en människa. Och människovärdet uppstår först när det är en "färdigbakad" människa. Som kan klara sig utanför mammans kropp om det skulle födas.
Men för föräldrarna kan det ju vara en "bebis" redan i vecka 5. Det är bara att ödmjukt respektera det.
96% av alla aborter sker när embryot är extremt outvecklat. Innan vecka 9.
Att det är så är ju tack vare att graviditetstesten är så känsliga, så att kvinnan rätt tidigt får veta att hon är gravid
och att det är lagligt med abort i Sverige.
Länder där det är olagligt med abort, där sker aborterna mycket senare under graviditeten... Med risk för kvinnans liv och hälsa
och risk att fostret känner smärta vid aborten........
Rent moraliskt sätt, så är det viktigt att värna om laglig, säker och reglerad abort, för både kvinnan och embryot/fostrets skull. Det är mer humant och säkrare med en abort i vecka 6-9, än efter vecka 15.
För både kvinnan och embryot/fostret.