2026-06-18, 18:37
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Skitsnack.
Förbud leder även till att färre personer vill göra en olaglig abort.
Det fungerar liknade även för andra när något blir olagligt. Det finns många kvinnor som skulle anpassa sig till att inte bli ofrivilligt gravid om det skulle bli en sådan lag.
Leder sexköpslagen bara till att prostitution blir osäkrare och farliga för de personer som säljer sex?....

Med din logik, räcker inte det med att aborter ska vara olaglig enligt lagen men de som gör en abort ska inte kunna straffas?

Använd andra argument och inte något argument för att du vill ha en förevändning.
Liknade argument används av vissa personer som vill att sexköp ska vara lagligt.

Lagar har normaliserande effekt på befolkningen, och det finns många som anpassar sig till hur lagen ser ut.

Hur långt fängelsestraff ska en kvinna straffas med som drabbas av ett naturligt missfall men som misslyckas med att bevisa att det var ett naturligt missfall och inte en framkallad abort? Vad tycker du?
Citera
2026-06-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Hur långt fängelsestraff ska en kvinna straffas med som drabbas av ett naturligt missfall men som misslyckas med att bevisa att det var ett naturligt missfall och inte en framkallad abort? Vad tycker du?

Kanske lika långt som de oskyldiga männen som blir anklagade för våldtäkt men som misslyckas med att bevisa att det var samtyckande sex och inte en våldtäkt?
Citera
2026-06-18, 19:18
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Kanske lika långt som de oskyldiga männen som blir anklagade för våldtäkt men som misslyckas med att bevisa att det var samtyckande sex och inte en våldtäkt?

Alltså några månader. En tredjedel av alla graviditeter uppskattas sluta med naturligt missfall. Och alla fall skulle prövas i rätten och sen hade man behövt bygga ut befintliga och bygga nya kvinnofängelser. Jomen det skulle kunna gå.... Men vettefan om jag som skattebetalare hade velat betala för detta alltså. Vet inte om andra svenskar hade varit så sugna på att betala heller faktiskt. Kanske hade du kunnat samla ihop ett gäng andra kvinnohatare och så hade ni kunnat lägga ihop till det här?
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-18 kl. 19:23.
Citera
2026-06-18, 20:28
Avslutad
Citat:
Alltså några månader. En tredjedel av alla graviditeter uppskattas sluta med naturligt missfall. Och alla fall skulle prövas i rätten och sen hade man behövt bygga ut befintliga och bygga nya kvinnofängelser. Jomen det skulle kunna gå.... Men vettefan om jag som skattebetalare hade velat betala för detta alltså. Vet inte om andra svenskar hade varit så sugna på att betala heller faktiskt. Kanske hade du kunnat samla ihop ett gäng andra kvinnohatare och så hade ni kunnat lägga ihop till det här?
Tror du att det funkar så i de länder där abort är olagligt?

Jag är inte emot abort jag är bara nyfiken hur du tänkte här.
Citera
2026-06-18, 20:44
Medlem
Citat:

Några år*
Citera
2026-06-19, 00:58
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Tror du att det funkar så i de länder där abort är olagligt?

Jag är inte emot abort jag är bara nyfiken hur du tänkte här.

Prövas inte fallen i rätten? Du har nog rätt, har svårt för att tänka mig att kvinnor i tex El Salvador får rättvisa prövningar gällande detta.
Citera
2026-06-19, 21:43
Avslutad
Citat:
Prövas inte fallen i rätten? Du har nog rätt, har svårt för att tänka mig att kvinnor i tex El Salvador får rättvisa prövningar gällande detta.
Nej för det prövas inte alls.
Citera
2026-06-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Jag förstår hur du tänker, men bilmetaforen haltar.

En bil är en samling delar. Ett embryo är inte lösa delar, utan en sammanhängande, levande mänsklig organism som utvecklas som en helhet. Det är därför jag inte tycker att jämförelsen håller biologiskt.

Sedan håller jag med om en sak, att tidig abort ofta är mindre riskfylld än sen abort. Det är just därför jag också tycker att kvinnor ska ha tillgång till säker och laglig vård. Men att något är säkrare tidigt betyder inte automatiskt att det saknar människovärde.

Så för mig är den verkliga frågan fortfarande densamma: om det är en mänsklig individ, varför skulle dess värde först uppstå först när den är "färdigbakad"?

Då förstod du inte min metafor.
Om ett embryo "föds" när det är mellan 0-9 veckor gammalt, så kommer det inte leva. Och det går inte ens att se att det är en människa som är "född". Så pass lågt utvecklat är ett embryo. Och det går inte att använda bildelar för att köra bil med/syns inte på en massa bildelar att det är en bil. Så pass "outvecklad" är en ofärdig bil. En bil, blir en bil när den är ihopsatt och går att köra. Ett embryo/foster, blir en människa när den är så pass utvecklad att den kan leva utanför mammans mage. Vid vecka 22 cirka. Men enligt mig så startar dess människovärde litegrann vid cirka vecka 10 och ökar och ökar i takt med att den blir mer och mer utvecklad.

Bra att du anser att kvinnor ska ha tillgång till säker och laglig abort! Det främjar kvinnors hälsa och gör att kvinnor gör tidiga aborter, vilket är mer moraliskt korrekt mot embryot.

Just för att jag anser att fullvärdigt människovärde uppstår när en individ kan leva utanför en annan människas kropp. Så länge embryot/fostret är beroende av mammans kropp, så har den inte ett eget människovärde. Utan är fortfarande under total utveckling för att nå fullvärdigt människovärde. Totalt beroende av mamman för detta. Men med det sagt, så anser jag att människovärdet ökar lite vecka vid cirka vecka 10. Eftersom fostret närmar sig alltmer att vara en färdig människa.
Citera
2026-06-20, 12:44
Medlem
Om man inte vill ha barn så ska man inte skaffa barn oavsett hur mkt man knullat runt därför är abort viktigt oavsett moral. Män borde kunna avsäga sig faderskapet om han inte vill ha barnet.
Citera
2026-06-20, 13:22
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Sen det här med att människan skulle ha ett slags upphöjt inneboende värde, som uppstår i befruktningsögonblicket, tror jag inte mycket på. Vi är ett djur, med ett medvetande, vi tillskriver oss själva ett värde, dessutom ett högre värde än andra djur. Andra djur gör vad som krävs för att överleva. I öken lever en liten mus där honan äter upp de nyfödda ungarna om det är brist på föda vid just den tidpunkten.

Vi 'äter' också varandra. Både bokstavligt och metaforiskt. Genom människans historia har människor börjat äta varandra vid svält. Bara som exempel. Det är bara vi själva som tillskriver oss själva ett värde, naturen gör det inte, Alltet gör det inte. Vi är en upplevelse bland många andra.

Skrämmande för många men man får lära sig att leva med det. Njuta av skönheten i det hela.
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-20 kl. 13:24.
Citera
2026-06-20, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Då förstod du inte min metafor.
Om ett embryo "föds" när det är mellan 0-9 veckor gammalt, så kommer det inte leva. Och det går inte ens att se att det är en människa som är "född". Så pass lågt utvecklat är ett embryo. Och det går inte att använda bildelar för att köra bil med/syns inte på en massa bildelar att det är en bil. Så pass "outvecklad" är en ofärdig bil. En bil, blir en bil när den är ihopsatt och går att köra. Ett embryo/foster, blir en människa när den är så pass utvecklad att den kan leva utanför mammans mage. Vid vecka 22 cirka. Men enligt mig så startar dess människovärde litegrann vid cirka vecka 10 och ökar och ökar i takt med att den blir mer och mer utvecklad.

Bra att du anser att kvinnor ska ha tillgång till säker och laglig abort! Det främjar kvinnors hälsa och gör att kvinnor gör tidiga aborter, vilket är mer moraliskt korrekt mot embryot.

Just för att jag anser att fullvärdigt människovärde uppstår när en individ kan leva utanför en annan människas kropp. Så länge embryot/fostret är beroende av mammans kropp, så har den inte ett eget människovärde. Utan är fortfarande under total utveckling för att nå fullvärdigt människovärde. Totalt beroende av mamman för detta. Men med det sagt, så anser jag att människovärdet ökar lite vecka vid cirka vecka 10. Eftersom fostret närmar sig alltmer att vara en färdig människa.

Jag förstår mycket väl vad du menar, men jag tycker jämförelsen haltar..

En bil består av separata, livlösa delar som monteras ihop. Ett embryo är däremot redan en levande organism. Den byggs inte ihop av någon mekaniker, utan utvecklas kontinuerligt från ett tidigt stadium till ett senare.

En bil blir byggd. Ett embryo växer och utvecklas.

Att ett foster kan överleva utanför livmodern beror inte bara på fostret, utan också på den medicinska teknik som finns tillgänglig. Ett barn som inte kunde överleva i vecka 22 för 50 år sedan kan ibland göra det i dag. Om människovärdet ska avgöras av livsduglighet blir det alltså beroende av vilken neonatalvård som råkar finnas och vilket år eller land barnet föds i.
För mig beskriver livsduglighet vad medicinen kan göra, inte när en människa får sitt människovärde.
Citera
2026-06-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Jag förstår mycket väl vad du menar, men jag tycker jämförelsen haltar..

En bil består av separata, livlösa delar som monteras ihop. Ett embryo är däremot redan en levande organism. Den byggs inte ihop av någon mekaniker, utan utvecklas kontinuerligt från ett tidigt stadium till ett senare.

En bil blir byggd. Ett embryo växer och utvecklas.

Att ett foster kan överleva utanför livmodern beror inte bara på fostret, utan också på den medicinska teknik som finns tillgänglig. Ett barn som inte kunde överleva i vecka 22 för 50 år sedan kan ibland göra det i dag. Om människovärdet ska avgöras av livsduglighet blir det alltså beroende av vilken neonatalvård som råkar finnas och vilket år eller land barnet föds i.
För mig beskriver livsduglighet vad medicinen kan göra, inte när en människa får sitt människovärde.

Metaforen är för att visa att något är ofullständigt. Inte hur det blir fullständigt.

Och framåt kanske en kvinna kan slippa en graviditet hon inte vill ha och kunna lämna över denna till en kvinna som vill vara gravid. Kanske redan så tidigt som vecka 6. Då kanske man rentav kan förbjuda abort. Och genomgå en överföring från kvinna till kvinna istället. Men så länge det inte går, så är det kvinnans människovärde som måste spela högst roll under tidig graviditet. För embryot har inget människovärde ännu. Ett embryo är inte en människa. Liksom en ratt inte är en bil. Och ett befruktat hönsägg i tidigt stadie, inte är en kyckling.

Ju längre graviditeten fortskrider, desto mer människa blir fostret. Och iom. att fostret blir mer och mer människa, så växer dennas människovärde.

Finns gott om människor som totalt beroende av medicinsk teknik för sin överlevnad. Inte bara 23-24 veckors gamla foster. Samtliga har ett människovärde. Eftersom de är människor.

Ett embryo är ingen människa. Utan är en blivande människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in