2026-06-04, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sement
Jag känner igen mönstret, till viss del. För min del så prokrastinerar jag duktigt under mina nyktra perioder. Jag gör absolut ingenting under dom två första veckorna. Allt som jag brukade tycka va roligt fnyser jag åt. Att göra sysslor eller liknande kommer inte ens på frågan. Jag tar mig till jobbet, gör det jag ska, går hem, äter och sedan lägger mig i sängen. Det blir dock lättare med tid kompis.

Ungefär 5-6 månader in så börjar man känna någon form av lust och ork igen. Socialt umgänge blir någorlunda trevligt, man kan börja träna igen eller portionera ut tråkiga saker som dammsugning och andra måsten.

12mån (min längsta nyktra period sedan sena tonåren, är idag +30) så fortsatte det i samma mönster och jag började känna glädje för sånt som brukade fånga mitt intresse. Livet var gött, och det var OTROLIGT skönt att slippa leva med lögnerna, bortförklaringar och att jaga droger. Det blev uppenbart hur mycket tid och energi som gick åt det. Men tyvärr så försvinner inte suget...

Även om tillfällena då jag blev påmind om mitt bruk och hur gött det skulle vara med en fix blev allt färre och kom mer sällan, så kunde jag avvärja dom då det goda med att vara nykter vägde tyngre än konsekvenserna av ett återfall på något sätt. Men så kommer en extremt påfrestande period i livet där man behöver vara överallt och ingenstans (husbygge, småbarnsliv och jobb var det för min del), och en dag rättfärdigade jag att lite amfetamin skulle få mig att hinna med allt... och vips så är man där igen.

Men jag ska erkänna att det förekommer race även idag. Även om jag kan räkna tillfällena per år på en hand.

Jag brukade intravenöst, dagligen, i flera års tid. Men jag tror aldrig jag skickat i mig mer än en 0,8a. Så att du pangar 2g förvånar mig lite, men samtidigt inte helt ofattbart förstås.

Kämpa på kompis, håll i, vad som hjälpte mig tillslut var att faktiskt en gång nå tillståndet då man genuint känner att "det blir faktiskt bättre med tiden när jag håller mig nykter"... och för det räcket inte 4 veckor tyvärr... Men då vet man att det finns ett ljus i tunneln, och det har sedan dess hjälpt mig enormt att hålla mig nykter under längre perioder.
hallå kompis!
fan, sjyst svar du gav mig! tack så mkt. jag försöker vara utan men det liksom verkar vara nåt fel i huvet på mig, det GÅR liksom inte bara att lyckas vara utan!

väntar just på nästa påse, samma sak igen. 2 gubbar beställda. 2 gubbar i samma pang, o ett dygns ångest.....

tack för ditt svar det betyder mer än du förstår kompis!

mvh
Citera
2026-06-05, 12:04
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Ja exakt. Kör du race med gatutjack ibland? Eller står du adhd mediciner? Orkar inte skrolla upp och leta ifall du redan skrivit.

Risken blir väl övervägande högre desto mer amfetaminpreparat man intagit. Hur risken ökar beroende på dosering av tex inderal har jag tyvärr ingen info att dela med mig av

Försök byt till metropolol om möjligt. Speciellt om du har adhd medicin. Då tycker jag du ska nämna det jag skrivit tidigare om bieffekter

Tycker ändå din doktor borde ha koll på intraktionerna med medicinerna. Speciellt om det är samma läkare som föreskriver alla recept åt dig. Återkom gärna i PM om du vill hur det gått för dig. Lycka till kompis

Edit: metropolol går även en del på pulsen så den sänks en del. Inderal är mestadels för blodtrycket. Och räcker med en dos om dagen istället för 4 doseringar som vissa har med inderal. Sorry om det är diverse stavfel, vart vaken ett tag.

Jag är clean sedan ett bra tag tillbaka men ja, står på elvanse nu. Tog inderal då jag tog vanligt gatutjack med men hade ganska låg dosering - 10mg stod jag på då och idag är det 10-20mg om behovet finns.

Ska ta upp det med min läkare och höra vad som sägs. Jag är absolut inte missnöjd med effekten av inderal men, skadar ju inte att bli klokare för den sakens skull. Tar inderal morgon och kväll.
Citera
2026-06-05, 13:38
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Här är infon på alla inderals bickapsedeln. Läser du det jag lagt in så förstår du nog min oroa med blandning med viss betablockerar och ihop med amfetaminer. Även receptbelagda amfetaminer. Så ja du borde verkligen ta ett snack med din doktor. Om han försöker idiotförklara dig så visa han det här inlägget eller ta med en bickapsedeln.

Hoppas jag gjorde dig lite klokare. Ha det bra och ha en trevlig helg vännen.

​Om du kombinerar en icke-selektiv betablockerare som Inderal (propranolol) med ett starkt centralstimulerande medel som amfetamin, kan följande allvarliga medicinska reaktioner inträffa:
​Paradoxal och kraftig blodtryckshöjning (Hypertensiv kris): Amfetamin höjer blodtrycket genom att aktivera både hjärtat (via betareceptorer) och genom att dra ihop blodkärlen (via alfareceptorer). När du tar Inderal blockerar du kroppens förmåga att sänka hjärtfrekvensen och slappna av i kärlen via betareceptorerna. Detta lämnar alfareceptorerna helt fria att dra ihop blodkärlen maximalt (så kallad "unopposed alpha stimulation"). Resultatet blir att blodtrycket kan skjuta i höjden till livsfarliga nivåer, mycket högre än av enbart amfetamin

​Extrem belastning på hjärtat och kärlsystemet: Den akuta blodtryckshöjningen i kombination med den kemiska obalansen ökar risken för allvarliga komplikationer som hjärtinfarkt, stroke (hjärnblödning) eller svår kärlspasm i hjärtats kranskärl (angina pectoris).
​Allvarliga cirkulationsproblem i armar och ben: Eftersom Inderal drar ihop de perifera blodkärlen (vilket ger kalla händer och fötter) och amfetamin gör detsamma, kan kombinationen leda till en akut och smärtsam syrebrist i fingrar, tår och extremiteter på grund av maximal kärlsammandragning.
​Maskering av kritiska överdossymtom: Inderal sänker pulsen på ett konstgjort sätt. Om en person tar en farligt hög dos amfetamin, kan Inderal dölja den höga pulsen (takykardin) som normalt fungerar som ett varningstecken på en överdos. Detta kan leda till att kroppstemperaturen stiger till livshotande nivåer (hypertermi) eller att hjärtat drabbas av akuta rytmrubbningar utan förvarning.

Slutord. Läs på innan ni blandar olika mediciner och narkotika. Kan gå bra 100 gånger med en dålig blandning. Men när det slår fel sä leker du med döden själv. Var försiktiga alla där ute.
Citera
2026-06-12, 16:58
Medlem
Bara jag som är extremt less på att läsa och höra allt snack om ADHD hit och dit. "Titta på mig, jag springer inte omkring i taket och klättrar inte på väggarna som en tusenfoting av Amfetamin jag blir enbart fokuserad och får bättre koncentration" fast samtidigt blir speedad - eller ibland, alla med ADHD är olika. Vissa blir speedade andra får bättre koncentrationsförmåga. Jaha, så vad exakt innebär diagnosen för alla människor reagerar för helvete olika på substanser. Jävla trams-diagnos. Borde avskaffas.

Eller "Jag kan sova 1 timme efter att ha bombat 2 gram Amfetamin" - ADHD. Det kan inte vara så att du fått Amfetamin av dålig kvalitet. Har man ADHD blir man inte speedad endast fokuserad/koncentrerad. Det blir jag också. Jag sitter inte och snurrar med armarna som en helikopter, jag kan studera och studerar ungefär tusen gånger bättre och mer effektivt på Amfetamin. Fan jag måste ha ADHD jag med alltså.

Är det recepten folk är ute efter eller vad fan är det, dvs att dem vill ha amfetamin på recept lagligt? Eller varför bestämmer sig Torsten 40 år för att göra en ADHD utredning? Det var ju något man brukade ge till dampungar som inte kunde sitta still. Jag säger inte att det inte finns folk med ADHD men var och varannan jävel har ju skiten. Har flera i släkten som fått en diagnos som är helt normala. "Jag har en tendens att trumma lite med fingrarna på bordet när jag väntar på något eller är uttråkad så jag måste ha ADHD"
Senast redigerad av No6 2026-06-12 kl. 17:03.
Citera
2026-06-13, 09:28
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Bara jag som är extremt less på att läsa och höra allt snack om ADHD hit och dit. "Titta på mig, jag springer inte omkring i taket och klättrar inte på väggarna som en tusenfoting av Amfetamin jag blir enbart fokuserad och får bättre koncentration" fast samtidigt blir speedad - eller ibland, alla med ADHD är olika. Vissa blir speedade andra får bättre koncentrationsförmåga. Jaha, så vad exakt innebär diagnosen för alla människor reagerar för helvete olika på substanser. Jävla trams-diagnos. Borde avskaffas.

Eller "Jag kan sova 1 timme efter att ha bombat 2 gram Amfetamin" - ADHD. Det kan inte vara så att du fått Amfetamin av dålig kvalitet. Har man ADHD blir man inte speedad endast fokuserad/koncentrerad. Det blir jag också. Jag sitter inte och snurrar med armarna som en helikopter, jag kan studera och studerar ungefär tusen gånger bättre och mer effektivt på Amfetamin. Fan jag måste ha ADHD jag med alltså.

Är det recepten folk är ute efter eller vad fan är det, dvs att dem vill ha amfetamin på recept lagligt? Eller varför bestämmer sig Torsten 40 år för att göra en ADHD utredning? Det var ju något man brukade ge till dampungar som inte kunde sitta still. Jag säger inte att det inte finns folk med ADHD men var och varannan jävel har ju skiten. Har flera i släkten som fått en diagnos som är helt normala. "Jag har en tendens att trumma lite med fingrarna på bordet när jag väntar på något eller är uttråkad så jag måste ha ADHD"

Förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg. Du verkar på något konstigt sätt lida av att folk i högre grad utreds för/diagnosticeras med ADHD, varför?

Ja, målet med en utredning & diagnos brukar vanligtvis vara medicinering men även ökad självförståelse. Har någon haft svårigheter hela livet och lidit negativa konsekvenser av det ska alltså denne bara bita ihop och fortsätta ta det, pga att man redan nått medelåldern? Märkligt resonemang.

Det finns läkare som sätter glädjediagnoser på folk, säkerligen. Det är ju något helt annat. Är det vad som upprör dig?
Citera
2026-06-13, 11:11
Medlem
Då va man tillbaka på de fina, må bäst alla raceare
Citera
2026-06-14, 20:45
Medlem
fan riktigt svårt hålla igång på att bara ta nasalt,
även om man börjar med en riktigt stabil bomb så förstår jag inte hur folk dammar upp 200mg linor i näsan utan problem.
ena borren flyger de rakt igenom bara dessutom, trots att ja tar de lättaste andetagen ja kan.

gillar inte fylla på med bomber för ifall man får för sig att sova är det så mycket lättare efter nasalt intag än oralt.
Hjälper nässpray verkligen så mycket eller är det bara paus som gäller så allt får vila och läka?
Citera
2026-06-17, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Här är infon på alla inderals bickapsedeln. Läser du det jag lagt in så förstår du nog min oroa med blandning med viss betablockerar och ihop med amfetaminer. Även receptbelagda amfetaminer. Så ja du borde verkligen ta ett snack med din doktor. Om han försöker idiotförklara dig så visa han det här inlägget eller ta med en bickapsedeln.

Hoppas jag gjorde dig lite klokare. Ha det bra och ha en trevlig helg vännen.

​Om du kombinerar en icke-selektiv betablockerare som Inderal (propranolol) med ett starkt centralstimulerande medel som amfetamin, kan följande allvarliga medicinska reaktioner inträffa:
​Paradoxal och kraftig blodtryckshöjning (Hypertensiv kris): Amfetamin höjer blodtrycket genom att aktivera både hjärtat (via betareceptorer) och genom att dra ihop blodkärlen (via alfareceptorer). När du tar Inderal blockerar du kroppens förmåga att sänka hjärtfrekvensen och slappna av i kärlen via betareceptorerna. Detta lämnar alfareceptorerna helt fria att dra ihop blodkärlen maximalt (så kallad "unopposed alpha stimulation"). Resultatet blir att blodtrycket kan skjuta i höjden till livsfarliga nivåer, mycket högre än av enbart amfetamin

​Extrem belastning på hjärtat och kärlsystemet: Den akuta blodtryckshöjningen i kombination med den kemiska obalansen ökar risken för allvarliga komplikationer som hjärtinfarkt, stroke (hjärnblödning) eller svår kärlspasm i hjärtats kranskärl (angina pectoris).
​Allvarliga cirkulationsproblem i armar och ben: Eftersom Inderal drar ihop de perifera blodkärlen (vilket ger kalla händer och fötter) och amfetamin gör detsamma, kan kombinationen leda till en akut och smärtsam syrebrist i fingrar, tår och extremiteter på grund av maximal kärlsammandragning.
​Maskering av kritiska överdossymtom: Inderal sänker pulsen på ett konstgjort sätt. Om en person tar en farligt hög dos amfetamin, kan Inderal dölja den höga pulsen (takykardin) som normalt fungerar som ett varningstecken på en överdos. Detta kan leda till att kroppstemperaturen stiger till livshotande nivåer (hypertermi) eller att hjärtat drabbas av akuta rytmrubbningar utan förvarning.

Slutord. Läs på innan ni blandar olika mediciner och narkotika. Kan gå bra 100 gånger med en dålig blandning. Men när det slår fel sä leker du med döden själv. Var försiktiga alla där ute.
Nej, det är inte texten på bipacksedel för Inderal. Säger inte att du har fel då jag inte är läkare själv, men har tagit Inderal i många år och INGEN läkare har påpekat att dom två medicinerna inte går att kombinera.

Tittade precis på bipacksedeln för Inderal så vi pratar nog inte om samma medicin här.

Menade så klart Dex och inte gatutjack.
Senast redigerad av Aljechin69 2026-06-17 kl. 06:25.
Citera
2026-06-17, 12:12
Medlem
En fråga. Tjack utspätt med koffein, varför ska det vara så farligt att slå i sig IV? Nog had man väl dragit i sig värre grejer igenom åren..
Citera
2026-06-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaktadvarg
En fråga. Tjack utspätt med koffein, varför ska det vara så farligt att slå i sig IV? Nog had man väl dragit i sig värre grejer igenom åren..

Skulle tippa på blodtrycket, nu tar jag inte IV men antar att det är något sånt.
Citera
2026-06-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qalowlow
Skulle tippa på blodtrycket, nu tar jag inte IV men antar att det är något sånt.

Okej, låter logiskt
Citera
2026-06-20, 06:35
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
tack för svaret kompis!
njae, det finns INGA bra saker kvar med det. ett dygn framför datorn utan att kunna sova, äta eller vara nykter typ.
snöar aldrig in på saker jag tyckte om att göra påtänd, är ensam o håller mig undan allt o alla, orkar inte städa eller ta hand om hemmet längre, tappat kontakten med alla utom min bästa vän, en vän till o min mamma. orkar inte ens raka hakan längre ungefär. finns absolut INGET kul kvar med tjacket, det blir mer ungefär som nån slags tångstanke att få i mig det, trots jag mår skit av det, o det går numer sen jag försöker lägga ner det i cykler på cirkus en vecka utan, sen av nån jävla anledning skaffar jag igen o tänder på. IGEN...o mår pissapa med ångest o numer med tryck över bröstet av ångest under hela ruset, det är liksom det enda som händer. jag är så jävla less på det men det verkar svårt att klippa skiten. haft ett relativt MASSIVT missbruk sista åren. tar 2gram i en dos när jag tar det, o blir knappt ens påtänd av det. lite därför oxå jag ledsnat på skiten.

mvh

Alltså… när ruset väl har börjat bli dåligt blir det aldrig bra igen. Det finns en missuppfattning att man jagar sina första fixar, men tycker inte riktigt det stämmer. Man börjar, som du säger, ta det tvångsmässigt.

Jag får hörselhallucinationer efter 12 dygn, och då rätt kraftiga sådana. Kan hantera dom, men rusen för mig blir typ att jag sitter i sängen och tänker på att ”grannen pratar om att man kan känna doften genom väggen”.

Så jag har lagt ner det sen några år nu. Det du behöver göra är att göra de sakerna du gjort påtänd nykter istället. Du behöver lära om din hjärna att du kan göra det nykter och kan tycka om det nykter. Det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in