2026-06-13, 13:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En fördel med att moderatorer själva deltar är att deras lojalitet i första hand är mot forumet, först i andra hand mot kollegor och "Der Chef". Krasst men sant.

Tempest kallade moderatorerna för "städpersonal". Jag skulle säga att de är Ombudsmän också.

Och du skulle kunna svära på - med två fingrar på Bibeln - att du aldrig någonsin har påverkats av vad du personligen tycker om en medlem, eller av bråk som ni två har haft med varandra, när du har deltagit i en omröstning om han eller hon ska stängas av..?
Citera
2026-06-13, 13:44
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och du skulle kunna svära på - med två fingrar på Bibeln - att du aldrig någonsin har påverkats av vad du personligen tycker om en medlem, eller av bråk som ni två har haft med varandra, när du har deltagit i en omröstning om han eller hon ska stängas av..?
Grejen är att även om så vore så skulle det spela en ytterst liten roll då omröstningarna är helt transparenta.
En enda röst eller en enda persons åsikt har sällan särskilt stor vikt, det är ju det sammantagna resultatet som styr. Det är ju just därför vi har omröstningar.

För egen del måste jag erkänna att jag väldigt sällan lägger användarnamn på minnet såvida jag inte haft nån kontakt och pratat mycket med dem som vanlig användare.
Det händer då och då att folk blir skitarga i PM när de får en varning och tror det är personligt och går på som fan, medans jag inte ens kan dra mig till minnes att jag sett namnet förut. Det är vad du gör, inte vem du är, som spelar roll.
Citera
2026-06-13, 14:48
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
En fördel med att moderatorer själva deltar är att deras lojalitet i första hand är mot forumet, först i andra hand mot kollegor och "Der Chef". Krasst men sant.

Tempest kallade moderatorerna för "städpersonal". Jag skulle säga att de är Ombudsmän också.

Eller fd kollegor naturligtvis.
Har ett bra exempel på detta som jag av uppenbara skäl inte vill ta upp här.

Sedan tror jag naturligtvis på vad EH skriver. Hon minns inte namn.
Men jag tror många gör det.
Speciellt kanske om det blev en klagomålstråd.
Då var det ju så uppenbart en konflikt.

Om ngn får en varning och sedan hände inget mer, var det ju egentligen som det ska vara.
En varning är en signal till någon att skärpa sig.
Inte som det ofta uppfattas, en bestraffning.
Händer det inget mer, glöms väl namn och vem det var bort ganska fort.

/VV
Citera
2026-06-13, 19:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jag har påverkats på så sätt att jag avstått från att rösta.
Citera
2026-06-13, 23:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har påverkats på så sätt att jag avstått från att rösta.

Då har du den självinsikten, och det är ju bra! Men jag tror inte på att alla har det.
Citera
2026-06-16, 21:57
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Det är ingen som har påstått att vi är det heller. För precis som alla andra så är vi bara människor, så misstag eller fel kan hända.

Sen att vissa användare blir skitsura för att de inte kan posta precis vad de vill, och vars de vill, det ligger inte på oss, utan dem.
Vi får bara städa upp dynghögen som dessa användare lämnar efter sig, och eventuellt få läsa en massa okvädningsord via PM för att de inte kan hantera att de inte följde regelverket.

Och hur agerar t.ex Du när du gör fel? Genom att vara oförskämd och köra med en översittare attityd.
Citera
2026-06-17, 14:32
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Kan bara svara för mig själv.

Jag deltar inte i omröstningar som är kopplade till mig och min relation till andra medlemmar. Exempel om någon skulle komma med ett hot mot mig eller försök att röja min identitet som det sedan röstas om eller liknande.

Däremot kan jag delta i omröstningar där någon som jag personligen anser vara helt dum i huvudet pollas för något regelbrott. Men då vi inte bara kan rösta hur som helst utan har regelverket att utgå ifrån och kan bli ifrågasatta eller ombedda att förklara vår röst av andra moderatorer skulle det inte fungera att okynnesrösta eller försöka få någon meningsmotståndare avstängd. Det är liksom inte heller så att vi moderatorer tycker och tänker likadant eller är överens om allting.

Kan inte komma ihåg att jag någonsin skulle ha lagt en felaktig röst på någon där utgångspunkten var att det var en medlem jag tycker illa om som pollats.

Om man skulle vara moderator för att kunna jävlas med andra medlemmar hade man inte blivit särskilt långvarig. Av vad jag kan se och fått erfara är och har den absoluta majoriteten av alla moderatorer - som funnits på forumet under de snart elva år jag suttit som moderator - varit moderatorer för att bidra till att forumet ska kunna fungera och fortsätta. Vi må ha olika åsikter och synsätt, men när det kommer till behovet av Flashback Forum som plattform för yttrandefrihet är vi tämligen lika.

Ser för övrigt inte vad att pilla på Bibeln skulle ha med det här att göra... Det är en bok utan någon särskild tyngd i mitt liv.
Citera
2026-06-17, 14:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Kan bara svara för mig själv.

Jag deltar inte i omröstningar som är kopplade till mig och min relation till andra medlemmar. Exempel om någon skulle komma med ett hot mot mig eller försök att röja min identitet som det sedan röstas om eller liknande.

Däremot kan jag delta i omröstningar där någon som jag personligen anser vara helt dum i huvudet pollas för något regelbrott. Men då vi inte bara kan rösta hur som helst utan har regelverket att utgå ifrån och kan bli ifrågasatta eller ombedda att förklara vår röst av andra moderatorer skulle det inte fungera att okynnesrösta eller försöka få någon meningsmotståndare avstängd. Det är liksom inte heller så att vi moderatorer tycker och tänker likadant eller är överens om allting.

Kan inte komma ihåg att jag någonsin skulle ha lagt en felaktig röst på någon där utgångspunkten var att det var en medlem jag tycker illa om som pollats.

Om man skulle vara moderator för att kunna jävlas med andra medlemmar hade man inte blivit särskilt långvarig. Av vad jag kan se och fått erfara är och har den absoluta majoriteten av alla moderatorer - som funnits på forumet under de snart elva år jag suttit som moderator - varit moderatorer för att bidra till att forumet ska kunna fungera och fortsätta. Vi må ha olika åsikter och synsätt, men när det kommer till behovet av Flashback Forum som plattform för yttrandefrihet är vi tämligen lika.

Ser för övrigt inte vad att pilla på Bibeln skulle ha med det här att göra... Det är en bok utan någon särskild tyngd i mitt liv.

Det är ju bra i så fall.

Jag skulle kanske ha skrivit "valfri bok som är helig för dig"!
Citera
2026-06-18, 01:18
Medlem
Mad monks avatar
Modsen verkar vara på semester det verkar inte vara så krävande heller att vara mod får troligen förmåner av admin med. Nej men allvarligt ni måste göra något åt dessa sommarlovstroll i varenda tråd.
Citera
2026-06-18, 18:45
Medlem
Tjänar man bra som moderator?
Citera
2026-06-18, 20:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Det är ett ideellt arbete.
Citera
2026-06-19, 09:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Nä, ingenting. Det är helt ideellt.

(Eller så har jag bara gått på det och gör det gratis när de andra tjänar massor? )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in