2026-06-18, 20:32
  #13
Medlem
Jofs avatar
En konflikt om vem som ska bestämma.
Inga sakfrågor har tagits upp.
Klassiskt.
En maktstrid. För utomstående är det därmed inte möjligt att ha någon åsikt i sak.

Chefsläkare har varit vana att sköta sitt revir utan inblandning.
Nu är det ofta ekonomiska företag som styr, eller som här en bråkratiskt utsedd chef.
Det är ett paradigmskifte.
På gott och ont.
På gott därför att det kan bli en demokratisk styrning med insyn och ökad effektivitet.
På ont därför att profession styrs av politiska hänsyn.

Den politiska ledningen bör gå ut och argumentera för sin sak. Inte bara lita på att dom formellt har makten!
__________________
Senast redigerad av Jof 2026-06-18 kl. 20:45.
Citera
2026-06-18, 22:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Ska Silke få silkessnöret?

Det blir nog så. Det är enklare att ersätta en person att att hitta sju nya chefer, plus möjligen då fler upprörda Läkare. Jag gissar på att Engelholm kommer att behöva ta en för laget och köpas ut eller få aktivera sin gyllene fallskärm (som jag inte vet om det finns en men om det inte finns skriver de nog på en nu).
Citera
2026-06-18, 22:50
  #15
Medlem
Vad protesterar de egentligen emot då de fortsätter sin läkarroll men avgår som chef? Då kan ju inte vården vara fel eller bristfällig.
Citera
2026-06-18, 23:54
  #16
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad protesterar de egentligen emot då de fortsätter sin läkarroll men avgår som chef? Då kan ju inte vården vara fel eller bristfällig.
Det är exakt det den är, bristfällig sjukvård. För dåligt med resurser. Bögen och hans bihang håller på nedmontera sjukvården. Därför protesterar dem.
Citera
2026-06-19, 00:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Det är exakt det den är, bristfällig sjukvård. För dåligt med resurser. Bögen och hans bihang håller på nedmontera sjukvården. Därför protesterar dem.
Men de fortsätter som läkare inom samma vård(?).
Citera
2026-06-19, 00:46
  #18
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men de fortsätter som läkare inom samma vård(?).
Ja vad skall de göra? Gå på akassa?
Citera
2026-06-19, 00:57
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ja vad skall de göra? Gå på akassa?
Ta ett annat jobb hos en annan arbetsgivare. Det är ju inte direkt brist på jobb för en läkare. Står de inte upp som chef borde de inte heller göra det som läkare. Det borde ju vara själva vården de inte ställer upp på?
Citera
2026-06-19, 01:56
  #20
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ta ett annat jobb hos en annan arbetsgivare. Det är ju inte direkt brist på jobb för en läkare. Står de inte upp som chef borde de inte heller göra det som läkare. Det borde ju vara själva vården de inte ställer upp på?
Det finns förvisso läkartjänster men tro inte att de växer på träd. Skulle 100 läkare säga upp sig hade det även kunnat bli ännu värre för patienterna. Människor som jobbar och bor på ett ställe kan inte bara rota upp sig med sin familj och flytta någon annanstanns bara lite hipp som happ. Du är en här på flashback som inte är en plattskalle (i mina ögon är de flesta här plattskallar) så du borde tänka till lite här också.
Citera
2026-06-19, 08:12
  #21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Det som framkommit hittills tyder på att detta inte handlar om lön, besparingar eller arbetsbelastning, utan om en djup ledarskaps- och förtroendekris.

Det som kommit fram hittills

1. Totalt förtroendetapp för verksamhetschefen
Alla sju sektionschefer uppger att de inte längre har förtroende för verksamhetschefen, Silke Engelholm. De beskriver att samarbetet blivit omöjligt efter en längre tids konflikter.

2. Långvariga problem, inte en enskild händelse

Sektionschefen Sara Kinhult säger att beslutet inte beror på någon enskild konflikt utan är resultatet av flera års problem. Enligt henne har de försökt lösa situationen genom dialog utan resultat.

3. Kritik mot hur verksamheten styrs
Flera uppgifter pekar på att cheferna:
inte får information om större förändringar innan de ska genomföra dem, upplever att de saknar inflytande, anser att verksamheten leds på ett sätt som gör det svårt att utföra sitt uppdrag.

4. Över 100 läkare ställer sig bakom kritiken
Situationen verkar vara betydligt större än de sju sektionscheferna. Enligt flera medier har över 100 cancerläkare skrivit under ett brev där de kräver att verksamhetschefen lämnar sitt uppdrag. De beskriver ledarskapet som frånvarande och konfliktsökande och varnar för att det hotar verksamhetens utveckling.

5. Verksamhetschefens svar

Silke Engelholm medger att det finns olika syn på hur verksamheten ska styras och säger att hon tar kritiken på största allvar. Hon har också sagt att åtgärder ska presenteras efter sommaren och att patientvården inte ska påverkas.

Hur allvarligt är det?

Det här är mycket ovanligt. Att samtliga sektionschefer inom en hel cancerspecialitet säger upp sina chefsuppdrag samtidigt är ett kraftfullt sätt att markera att man inte längre tror att problemen går att lösa inom den nuvarande organisationen.

Samtidigt ska det noteras att de inte lämnar sina läkartjänster. De stannar kvar som läkare och fortsätter behandla patienter, men lämnar sina chefsroller från oktober.

Det mesta pekar alltså på att detta i grunden är en konflikt om ledarskap, styrning och förtroende, snarare än om resurser eller vårdplatser.
Kritiken handlar speciellt om en Lex Maria-anmälan rörande tre cancerpatienter som avled hösten 2021 efter att ha behandlats med cellgiftet capecitabin.

​Redan under 2020 gick Läkemedelsverket ut med en rekommendation om att kliniker borde införa genetisk testning av patienter innan denna specifika cellgiftsbehandling påbörjas. Testet görs för att upptäcka om en patient har en genetiskt nedsatt förmåga att bryta ned giftet. Under Engelholms ledning hann verksamheten inte implementera dessa tester i tid och tre patienterna som saknade den nedbrytande förmågan,drabbades av extremt svåra komplikationer (bland annat sepsis) och avled. Utredningen visade att dödsfallen sannolikt hade kunnat undvikas om testerna varit på plats.
Citera
2026-06-19, 10:19
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kritiken handlar speciellt om en Lex Maria-anmälan rörande tre cancerpatienter som avled hösten 2021 efter att ha behandlats med cellgiftet capecitabin.

​Redan under 2020 gick Läkemedelsverket ut med en rekommendation om att kliniker borde införa genetisk testning av patienter innan denna specifika cellgiftsbehandling påbörjas. Testet görs för att upptäcka om en patient har en genetiskt nedsatt förmåga att bryta ned giftet. Under Engelholms ledning hann verksamheten inte implementera dessa tester i tid och tre patienterna som saknade den nedbrytande förmågan,drabbades av extremt svåra komplikationer (bland annat sepsis) och avled. Utredningen visade att dödsfallen sannolikt hade kunnat undvikas om testerna varit på plats.

Har du någon källa på att just Lex Maria-anmälan är den huvudsakliga orsaken till protesterna? Jag har letat men hittar bara att sektionscheferna själva beskriver ett långvarigt förtroendetapp, brister i ledarskap, kommunikation och samverkan. Jag hittar ingen etablerad källa som säger att uppsägningarna utlöstes av Lex Maria-fallet.
Citera
2026-06-19, 10:36
  #23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Har du någon källa på att just Lex Maria-anmälan är den huvudsakliga orsaken till protesterna? Jag har letat men hittar bara att sektionscheferna själva beskriver ett långvarigt förtroendetapp, brister i ledarskap, kommunikation och samverkan. Jag hittar ingen etablerad källa som säger att uppsägningarna utlöstes av Lex Maria-fallet.
Nej jag hade fel där.
Citera
2026-06-19, 12:15
  #24
Medlem
Bristande ledarskap, med allt vad det innebär, skapar stora och onödiga konflikter. Inom vårdområdet blir det särskilt kännbart, i synnerhet om mindre erfarna och kunniga personer ska leda högutbildade medicinska specialister.
Tyvärr är detta en genomgående trend inom svensk sjukvård. Orsakerna till detta är flera. Själv iakttar jag såväl förmodat ekonomiska vinster liksom ett slags hävdelsebegär från medicinskt okunnnniga regionpolitiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in