2026-06-19, 15:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Samma dåliga bortförklaring och dåliga självinsikt som det alltid är i situationer likt denna "Jag känner inte igen mig i den bild som målats upp" och samtidigt går sjukhuschefen ut och säger att han har fullt förtroende för narcissisten.

Vem.är sjukhuschefen som inte lyssnar på sina anställda?

Både sjukhuschefen och Silke måste bli uppsagda.

Chefen eftersom denne inte lyssnar på de anställda och den andra är en narcissist, vilket gör chefen extremt dålig eftersom denne inte förstår och har därför noll medvetande kordinering.
__________________
Senast redigerad av Singoallaa 2026-06-19 kl. 15:54.
Citera
2026-06-19, 15:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kritiken handlar speciellt om en Lex Maria-anmälan rörande tre cancerpatienter som avled hösten 2021 efter att ha behandlats med cellgiftet capecitabin.

​Redan under 2020 gick Läkemedelsverket ut med en rekommendation om att kliniker borde införa genetisk testning av patienter innan denna specifika cellgiftsbehandling påbörjas. Testet görs för att upptäcka om en patient har en genetiskt nedsatt förmåga att bryta ned giftet. Under Engelholms ledning hann verksamheten inte implementera dessa tester i tid och tre patienterna som saknade den nedbrytande förmågan,drabbades av extremt svåra komplikationer (bland annat sepsis) och avled. Utredningen visade att dödsfallen sannolikt hade kunnat undvikas om testerna varit på plats.

Oj fy fan.

Capecitabine har jag fått och åt i ca 9 månader. Tur att inte jag dog. Inga tester gjordes heller.
Citera
2026-06-19, 16:09
  #27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Oj fy fan.

Capecitabine har jag fått och åt i ca 9 månader. Tur att inte jag dog. Inga tester gjordes heller.
Vissa personer har en medfödd genetisk variation som kallas DPD-brist (brist på enzymet dihydropyrimidin-dehydrogenas) och för dem är det livsfarligt med capecitabin. Ungefär 3–5 % av befolkningen har en delvis brist på enzymet, och runt 0,2 % saknar det helt. Idag är det obligatoriskt med blodprov innan behandlingen i hela EU.
Citera
2026-06-19, 17:01
  #28
Medlem
Beror det på att det dåligt med resurser eller en maktkamp?
Citera
2026-06-20, 10:32
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Beror det på att det dåligt med resurser eller en maktkamp?
Ja, hönan eller ägget? Ett kompetent ledarskap använder tillgängliga resurser på bästa sätt och har strategier för ev kriser i verksamheten.
Kännetecken på en inkompetent ledare är i regel någon som befordrats till sin inkompetensnivå.
Citera
2026-06-20, 12:09
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Det som framkommit hittills tyder på att detta inte handlar om lön, besparingar eller arbetsbelastning, utan om en djup ledarskaps- och förtroendekris.

Det som kommit fram hittills

1. Totalt förtroendetapp för verksamhetschefen
Alla sju sektionschefer uppger att de inte längre har förtroende för verksamhetschefen, Silke Engelholm. De beskriver att samarbetet blivit omöjligt efter en längre tids konflikter.

2. Långvariga problem, inte en enskild händelse

Sektionschefen Sara Kinhult säger att beslutet inte beror på någon enskild konflikt utan är resultatet av flera års problem. Enligt henne har de försökt lösa situationen genom dialog utan resultat.

3. Kritik mot hur verksamheten styrs
Flera uppgifter pekar på att cheferna:
inte får information om större förändringar innan de ska genomföra dem, upplever att de saknar inflytande, anser att verksamheten leds på ett sätt som gör det svårt att utföra sitt uppdrag.

4. Över 100 läkare ställer sig bakom kritiken
Situationen verkar vara betydligt större än de sju sektionscheferna. Enligt flera medier har över 100 cancerläkare skrivit under ett brev där de kräver att verksamhetschefen lämnar sitt uppdrag. De beskriver ledarskapet som frånvarande och konfliktsökande och varnar för att det hotar verksamhetens utveckling.

5. Verksamhetschefens svar

Silke Engelholm medger att det finns olika syn på hur verksamheten ska styras och säger att hon tar kritiken på största allvar. Hon har också sagt att åtgärder ska presenteras efter sommaren och att patientvården inte ska påverkas.

Hur allvarligt är det?

Det här är mycket ovanligt. Att samtliga sektionschefer inom en hel cancerspecialitet säger upp sina chefsuppdrag samtidigt är ett kraftfullt sätt att markera att man inte längre tror att problemen går att lösa inom den nuvarande organisationen.

Samtidigt ska det noteras att de inte lämnar sina läkartjänster. De stannar kvar som läkare och fortsätter behandla patienter, men lämnar sina chefsroller från oktober.

Det mesta pekar alltså på att detta i grunden är en konflikt om ledarskap, styrning och förtroende, snarare än om resurser eller vårdplatser.

Silke är helt totalt värdeslös men backas upp av lika värdelösa politiker
Citera
2026-06-20, 12:22
  #31
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Silke är helt totalt värdeslös men backas upp av lika värdelösa politiker

Känner du henne personligen? Har du något smaskigt att dela med dig av?

Jag fick konstiga vibbar när jag såg bilder på henne. Finns inte mycket online om henne förutom några tråkiga rapporter och utbildningshistorik.

Vem är hon? Var har hennes släkt sitt ursprung?
Citera
2026-06-20, 13:00
  #32
Medlem
Summa summarum: Inkompetenta politiker utnämner inkompetenta ledare, dels på grund av sin inkompetenta kunskap och insikt rörande ansvarsområdet i fråga, dels på grund av att de, som tilldelats högsta politiska ansvar, automatiskt lider av hybris.
Citera
2026-06-21, 19:11
  #33
Medlem
Vad händer nu? Pågår ställningskrig mellan sjukhuschef och verksamhetschef å ena sidan och övriga protesterande å andra sidan?
Den storm av kritik som riktas mot de båda cheferna är oerhört stark och kommer att leda till nödvändig rensning.
Håll ut allihop!
Citera
2026-06-21, 20:01
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Det som framkommit hittills tyder på att detta inte handlar om lön, besparingar eller arbetsbelastning, utan om en djup ledarskaps- och förtroendekris.

Det som kommit fram hittills

1. Totalt förtroendetapp för verksamhetschefen
Alla sju sektionschefer uppger att de inte längre har förtroende för verksamhetschefen, Silke Engelholm. De beskriver att samarbetet blivit omöjligt efter en längre tids konflikter.

2. Långvariga problem, inte en enskild händelse

Sektionschefen Sara Kinhult säger att beslutet inte beror på någon enskild konflikt utan är resultatet av flera års problem. Enligt henne har de försökt lösa situationen genom dialog utan resultat.

3. Kritik mot hur verksamheten styrs
Flera uppgifter pekar på att cheferna:
inte får information om större förändringar innan de ska genomföra dem, upplever att de saknar inflytande, anser att verksamheten leds på ett sätt som gör det svårt att utföra sitt uppdrag.

4. Över 100 läkare ställer sig bakom kritiken
Situationen verkar vara betydligt större än de sju sektionscheferna. Enligt flera medier har över 100 cancerläkare skrivit under ett brev där de kräver att verksamhetschefen lämnar sitt uppdrag. De beskriver ledarskapet som frånvarande och konfliktsökande och varnar för att det hotar verksamhetens utveckling.

5. Verksamhetschefens svar

Silke Engelholm medger att det finns olika syn på hur verksamheten ska styras och säger att hon tar kritiken på största allvar. Hon har också sagt att åtgärder ska presenteras efter sommaren och att patientvården inte ska påverkas.

Hur allvarligt är det?

Det här är mycket ovanligt. Att samtliga sektionschefer inom en hel cancerspecialitet säger upp sina chefsuppdrag samtidigt är ett kraftfullt sätt att markera att man inte längre tror att problemen går att lösa inom den nuvarande organisationen.

Samtidigt ska det noteras att de inte lämnar sina läkartjänster. De stannar kvar som läkare och fortsätter behandla patienter, men lämnar sina chefsroller från oktober.

Det mesta pekar alltså på att detta i grunden är en konflikt om ledarskap, styrning och förtroende, snarare än om resurser eller vårdplatser.
Jag har haft många dåliga chefer men det där låter ju helt absurt.
Citera
2026-06-21, 20:04
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Känner du henne personligen? Har du något smaskigt att dela med dig av?

Jag fick konstiga vibbar när jag såg bilder på henne. Finns inte mycket online om henne förutom några tråkiga rapporter och utbildningshistorik.

Vem är hon? Var har hennes släkt sitt ursprung?
En tanke som slog mig är rätt partibok.
Citera
2026-06-21, 21:15
  #36
Medlem
Känns märkligt att ha kommit på kant med så många. Är det dåligt ledarskap eller annat som ligger bakom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in