Citat:
Då förstår jag hur du menar, men där håller jag inte med.
Om en människas värde bestäms av föräldrarna innebär det att människovärdet inte är inneboende, utan beror på om någon vill ha barnet eller inte. Då blir samma individ värdefull eller värdelös beroende på någon annans inställning.
Jag tycker att det leder till en farlig princip.
För mig är människovärdet inte något andra människor delar ut.
Det är något varje människa har i kraft av att vara människa.
Därför tycker jag inte att ett embryo får sitt värde av sina föräldrar.
Antingen har människan ett inneboende människovärde, eller så har hon det inte.
Om en människas värde bestäms av föräldrarna innebär det att människovärdet inte är inneboende, utan beror på om någon vill ha barnet eller inte. Då blir samma individ värdefull eller värdelös beroende på någon annans inställning.
Jag tycker att det leder till en farlig princip.
För mig är människovärdet inte något andra människor delar ut.
Det är något varje människa har i kraft av att vara människa.
Därför tycker jag inte att ett embryo får sitt värde av sina föräldrar.
Antingen har människan ett inneboende människovärde, eller så har hon det inte.
Vi pratar alltså här om embryo på 0 till 8+6 veckor. Som är (när det är som störst) lika litet som ett körsbär, inte har något medvetande, inte kan känna smärta. Etc. Detta är inte en människa. Men ett litet liv. Och detta lilla livs värde är det faktiskt föräldrarna som sätter värdet på. Ser de det lilla extremt outvecklade livet som en "bebis", så är det så. Ser de det bara som ett fullständigt outvecklat liv (precis som det faktiskt är rent biologiskt), så är det så.
Människovärdet börjar växa from. Vecka 9, då embryot övergår till foster. Människovärdet växer vecka för vecka, i takt med att fostret utvecklas. Och vid vecka 22 har fostret uppnått fullständigt människovärde och är då varken mer eller mindre värd i sitt människovärde, än någon annan. Fullvärdig människa. Oavsett Vad föräldrarna tycker.
Detta är inget farligt synsätt, utan krasst biologiskt. Parat med moral.